English

مجید شاه حسینی در گفتگو با موج عنوان شد؛

هنر عاشورایی راهبردی ترین شکل هنر انقلاب اسلامی ایران است

مجید شاه حسینی، نویسنده و پژوهشگر سینمایی گفت: هنر عاشورایی با ضعف و ترس نسبتی ندارد و از حماسه می گوید.

 هنر عاشورایی راهبردی ترین شکل هنر انقلاب اسلامی ایران است

مجید شاه حسینی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در مورد الزامات و لزوم هنرهای عاشورایی در جامعه امروز گفت: هنر عاشورایی راهبردی ترین شکل هنر انقلاب اسلامی ایران است و از این جهت که عاشورا خود در تاریخ تشیع، عَلَم هدایت محسوب می شود و نشانه ای را به سمت ظهور نشان می دهد؛ هنر عاشورایی هم هنری جهت دار، بُرداری و راهبردی، جهت نشان دادن افقی حماسی و بزرگ، از جهان پیش رو و منتج به ظهور است.

وی افزود: عاشورا یکی از منازل میان راهی ست که خداوند در تاریخ بشر مقدر فرموده، برای این که معصومین (ع) به عنوان مدیران اصلی تاریخ، مدیریت کنند و این مسیر را در راستای آنچه که خداوند اراده فرموده به جلو ببرند.

دبیر بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در مورد ویژگی های هنر عاشورایی اظهار داشت:  پس هنر عاشورایی اگر بخواهد شایسته نامی باشد که به آن نهاده اند، هنریست جهت دار، متعالی، مرتفع و کمال گرا که نه براساس حدیث نفس هنر، بلکه براساس برنامه الهی و سیره معصومین و افق قرین امید آینده، آثاری را عرضه می کند. هنری است که با ضعف و سستی و ترس نسبتی ندارد. از حماسه می گوید ولی از ذلت نمی گوید. همه ارزش های عاشورایی در این هنر، قابل مشاهده است و قاعدتا ارزش های عاشورایی را باید بتوانید در شقوق مختلف آن پیدا کنیم.

مدیر عامل پیشین بنیاد فارابی در پاسخ به این سوال که آیا در این چهل سال پس از انقلاب، چنین آثاری خلق شده اند گفت: در برخی مصادیق بسته به حال هنرمند است؛ که اگر هنرمند کال عاشورایی، منظر عاشورایی و نگاه راهبردی به تاریخ داشته، طبعا محقق شده است. اگر چنین چیزی نبوده طبعا هنر متنزل شده به حدیث نفس هنرمند و براساس حال لحظه ای او کاری آفریده شده است.

شایان ذکر است مجید شاه حسینی استاد دانشگاه، فعال فرهنگی و مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی می‌­باشد. وی از صاحب­نظران و منتقدان حوزۀ سینما می‌­باشد و در دانشکدۀ خبر، دانشکدۀ صدا و سیما و دانشکدۀ هنرهای زیبا تدریس کرده­‌ و آثاری چون «سینما و صهیونیسم»، «آخر الزمان و سینما»، «رد پای زن اسطوره­ای در سینما» و «مدیریت میلیتاریستی هالیوود» از جمله تألیفاتش می‌­باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه