English

به مناسبت سی و یکمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان؛

کتاب فانوس خیال؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها در ده فصل منتشر شد

نشست معرفی کتاب فانوس خیال؛ ظرفیت ها و چالش ها با حضور با حضور علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و جعفر گودرزی نایب رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، طهماسب صلح جو و رضا درستکار منتقدان سینما برگزار شد.

کتاب فانوس خیال؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها در ده فصل منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، نشست معرفی کتاب «فانوس خیال؛ ظرفیت ها و چالش ها» نوشته جمعی از منتقدین سینما با حضور علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و جعفر گودرزی نایب رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، طهماسب صلح جو و رضا درستکار منتقدان سینما ظهر امروز(چهارشنبه ۱۴ شهریور) در سالن چارسوق پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

رضاداد: منتقدان در فراز و نشیب های سینمای کودک و نوجوان همراه ما بودند

در ابتدای این نشست علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با تشکر از تلاش های انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در این دوره از جشنواره گفت: قطعا ارائه تحلیل و اظهار نظر در رابطه با این رویداد که در چهارمین دهه برگزاری اش قرار دارد و امسال با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده، توسط منتقدان سینمای ایران که در فراز و نشیب این دوران حضور داشتند، شایسته تر است.

وی افزود: یکی از درخواست های ما از انجمن منتقدان یاری رساندن در گردآوری مجموعه مقالاتی از منتقدانی است که در این حوزه سابقه دارند. خواسته دیگر ما از انجمن، ارزشیابی فیلم های این چهار دهه بود. خوشبختانه انجمن هر دو خواسته ما را پاسخ گفت. امروز از کتابی تحت عنوان "فانوس خیال، ظرفیت ها و چالش ها " رونمایی می شود. همچنین نامزدهای نظرخواهی چهل سال سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب اعلام شدند و فیلم های منتخب در جشن منتقدان که به زودی زمان برگزاری آن اعلام خواهد شد، معرفی می شوند.

مسجدجامعی: سینمای امروز ایران حرف های جدیدتر و بهتری برای جهان دارد

در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مخاطبانی که در حال حاضر در سینمای کودک و نوجوان با آن ها مواجه هستیم، تفاوت زیادی با مخاطبان چهل سال پیش دارند. این نسل قبل از سنین ورود به مدرسه اطلاعات کاملی درباره هنرهای مختلف همچون نقاشی، موسیقی، سینما و... دارند. در نتیجه باید فعالیت ها و برنامه ریزی های متفاوتی برای این نسل انجام گیرد و جهت گیری نسل جدید ارزیابی شود. سینمای ما حرف های جدیدتر و بهتری برای جهان دارد.

وی ادامه داد: با توجه به عنوان مقاله های کتاب «فانوس خیال ظرفیت ها و چالش ها» متوجه می شویم که مقاله های خوبی در این کتاب گردآوری شده و می توانیم پاسخی برای سوال هایمان در این کتاب پیدا کنیم.

تابش: مسئولیت ما در عصر حاضر نسبت به کودکان و نوجوانان سنگین تر است

علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی گفت: به بهانه گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، منتقدین سینما تلاش هایی کرده اند که ثمره آن را امروز در قالب یک کتاب می بینیم. گذشت زمان ما را به تامل وا می دارد تا همانطور که ما توانستیم به فهم جدیدی از مخاطبان سینما برسیم، باید رویش جدیدی در نسل سینماگران ایرانی به خصوص فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان شکل بگیرد و مفهوم جدیدی از این نسل به ویژه در حوزه تکنولوژِی های نوین و انیمیشن حاصل شود .

وی افزود: پرسش هایی که در این کتاب به آن ها پاسخ داده شده و اتفاقاتی که در این سال ها شاهدش بوده ایم، مسئولان را به فکر وا می دارد که نسل جدیدی وارد عرصه سینمای کودک و نوجوان شده اند و این مسئولیت ما را سنگین تر می کند. امیدوارم این جلسات و تدوین اینگونه کتاب ها و پاسخگویی ها تداوم داشته باشد تا به ارتقای سینمای کودک و نوجوان کمک شود.

صلح جو: هرآنچه ثبت و نوشته شود ماندگارتر است

همچنین طهماسب صلح جو منتقد سینما گفت: لازمه انجام هر کاری عشق داشتن به آن است . اگر عشق و علاقه در کار نباشد ثمره خوبی از آن کسب نمی شود. در طول تاریخ مدیرانی در ذهن ما ماندگار شدند که به غیر از فوت و فن مدیریت به کارشان عشق می ورزیدند.

این منتقد ادامه داد: در حال حاضر ما با بحران کاغذ روبرو هستیم با این حال نوشته ای که در کاغذ ثبت می شود، ماندگار است. همانطور که شاهنامه و مثنوی با امکانات اولیه تهیه شدند و به دست ما رسیدند، متنی که با عشق نوشته می شود باقی می ماند.

صلح جو افزود: معمولا در گویش ها به دنبال پرسشی برای سوال ها بوده ایم و این پاسخ است که بحث را کامل می کند. سینما هم همین گونه است. هر فیلم باید توانایی ارتباط برقرار کردن با مخاطبانش را داشته باشد. کتاب "فانوس خیال، ظرفیت ها و چالش ها" هم باید بتواند با مخاطبانش رابطه برقرار کند و به دست تمام سینماگران برسد.

همچنین جعفر گودرزی، گردآورنده این مقالات گفت: کتاب در حدود ۱۰ تا ۱۲ روز به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد، با این حال مقالات توسط نسل قدیم و جدید منتقدان سینما تهیه شد. ما سعی کردیم در این کتاب به سر فصل هایی برسیم که با خواندنش به جواب سوال هایمان برسیم و منفعتی برای سینماگران حاصل شود.

گفتنی است نویسندگان این کتاب منوچهر اکبر لو، با سر فصل "بحث مدخلی بر دلبستگی در سینمای کودک و نوجوان" ، نیما حسنی نسب با سر فصل "بلوغ زودرس در هفت پرده"، رضا درستکار با سر فصل "سینمای کودک در ایران"، خسرو دهقان با سر فصل "سینمای کودک برای کودک یا درباره کودک" ، پوریا ذوالفقاری با سر فصل "سینمای کودک ادبیات کودک"، شاهین شجری کهن با سر فصل "سینمای کودک در چنبره رکودی که قاعدتا نباید اتفاق می افتاد"، سید رضا صائمی با سر فصل "فهم کودک جدید پاشنه آشیل سینمای کودک"، طهماسب صلح جو با سر فصل "ارزش فانتزی در سینمای کودک و نوجوان"، جواد طوسی با سر فصل "تاریخ نگاری سینمای کودک و نوجوان" و جعفر گودرزی با سر فصل "مکاشفه در باب سینمای نوجوان" هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه