English

در نشست خبری عنوان شد؛

ورود جدی وزارت ارشاد به مسئله کاغذ/ با گرانفروشان و محتکرین برخورد خواهد شد

همایون امیرزاده نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه کاغذ از ورود جدی این وزارت خانه و آرایش جدید دولت در موضوع تامین، تولید و توزیع کاغذ خبر داد.

ورود جدی وزارت ارشاد به مسئله کاغذ/ با گرانفروشان و محتکرین برخورد خواهد شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، همایون امیرزاده که برای تشریح عملکرد کارگروه کاغذ در یک نشست خبری سخن می گفت، تشریح کرد: نیاز سالیانه ما به کاغذ در کشور 400 هزار تن است در حالی که تنها 2800 تن تولید داخل داریم. این تولید نه از نظر اقلیمی امکان افزایش دارد و نه قانون اجازه توسعه آن را تا پایان برنامه ششم توسعه می دهد. بنابراین واضح است که واردات گریز نا پذیر است. اما آنچه که دیده می شود یک آشفتگی در تعیین قیمت در سطح بازار است.

قیمت کاغذ تا اطلاع ثانوی 125 هزار تومان

وی افزود: با توجه به اینکه متولی امر کاغذ در حوزه تولید و توزیع  وزارت صنعت، معدن  و تجارت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه مسئولیت مستقیمی ندارد اما برای حمایت از دو قشر مهم رسانه های مکتوب و ناشران  به این عرصه ورود جدی تری کرده ایم و بر همین اساس پیشنهاد دادیم تا با یک نظر کارشناسی قیمت کاغذ روزنامه، تحریر و بالکی توسط یک مرجع رسمی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار تعیین شود و با اجرایی شدن آن راه های نظارتی هموار تر شوند.

امیرزاده تصریح کرد: بر این اساس تا اطلاع ثانوی قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه چهار هزار و 100 تومان و هر کیلو کاغذ چاپ و تحریر پنج هزار و 100 تومان تعیین شد و از آنجایی که ممکن است به دلیل تغییر هزینه های مختلفی از قبیل حمل و نقل شاهد تغییراتی در این قیمت پایه باشیم در صورت بروز هر تغییری اطلاع رسانی خواهیم کرد.

با گران‌فروشی و احتکار برخورد خواهد شد

عضو کارگروه کاغذ افزود: با تعیین نرخ کاغذ از سوی مراجع رسمی هر کس که این کالا را بیش از نرخ مصوب بفروشد، گران‌فروش و کسی که از توزیع آن در بازار پرهیز کند محتکر شناخته خواهد شد و بر همین اساس تا کنون با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 40 هزار تخلف به ارزش 14 میلیارد تومان شناسایی شده است.

ترخیص کلیه کاغذ موجود در گمرک تا ده روز آینده

امیرزاده از دیگر مصوبات کارگروه کاغذ گفت: با تصمیم این کارگروه مقرر شده با انجام تسهیلاتی کلیه محموله کاغذ موجود در گمرکات ترخیص و در بازار توزیع شوند که این امر حتی شامل تجار بدهکار هم خواهد شد.

معرفی وارد کنندگان صلاحیت‌دار کاغذ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نماینده وزارت ارشاد در کارگروه کاغذ، از ارائه لیستی به عنوان واردکنندگان صلاحیت‌دار کاغذ به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: مصوبه دیگری در این کارگروه داشتیم که وارد کنندگان کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر توسط معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید و به وزارت صمت معرفی می شوند تا از آن طریق هم برای دریافت ارز 4200 تومانی به بانک مرکزی معرفی شوند.

وی افزود: تاکنون فهرستی از افراد، موسسات و شرکت‌های مورد تایید وزارت ارشاد برای تامین ۲۱ هزار تن کاغذ اعلام شده است. بر همین اساس مکاتبه ای هم با با رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای معرفی تشکل‌ها، انجمن‌ها و افراد مورد وثوق و دارای صلاحیت و توان مالی به منظور واردات کاغذ چاپ و تحریر تا سقف ۱۵ هزار تن تا تاریخ ۲۷ مردادماه جاری شده است تا دومین فهرست از واردکنندگان صلاحیت دار را هم تکمیل کرده و معرفی کنیم.

ممنوعیت صادرات کاغذ مورد نیاز کشور

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد گفت: از دیگر اقدامات انجام شده اعلام ممنوعیت صادرات هر نوع کاغذ چاپی است. در حالی که نیاز سالیانه کشور در حوزه کاغذ روزنامه ۷۰ هزار تن و در حوزه کاغذ چاپ و تحریر ۳۲۰ هزار تن است و ما برای رفع نیازمان اقدام به وارد کردن این کالا می کنیم و در حال حاضر هم با بحران در بازار مواجهیم صادرات آن منطقی نیست به همین دلیل هم این قانون تصویب و ابلاغ شده است.

ارتقا کیفیت تولیدات داخلی الزامی است

امیرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در مورد مدیریت مصرف و تولید کاغذ در کشور گفت: همانطور که اشاره کردم امکان تولید کاغذ از چوب در کشور خیلی محدود است. در عین حال روش های دیگری مانند تولید از باگاس (نیشکر)، ضایعات کاغذ و یا حتی سنگ در دست بررسی است که در مورد اخیر هزینه بسیار بالاست و احتمال آسیب های زیست محیطی و سلامت هم می رود و احتمال اجرایی شدنش از سایر موارد بسیار کمتر است.

وی افزود: اما در مورد مدیریت مصرف هم در بسته حمایتی کاغذ که چند ماه پیش توسط گروهی از کارشناسان در کارگروه کاغذ تهیه شده مسائلی مد نظر قرار گرفته است از جمله این که سیستم اداری ما در سال 90 هزار تن کاغذ به عنوان ملزومات اداری مصرف می شود که بخشی از آن می تواند با اتوماسیون اداری حذف شده و یا با تولیدات با کیفیت داخلی جایگزین شود که همین مسئله لزوم ارتقاء کیفیت تولیدات و به سازی کارخانه های داخلی را نشان می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه