English

کتاب نیروی شاعرانه شعر پس از کانت منتشر شد

کتاب نیروی شاعرانه شعر پس از کانت نوشته کوین مک لاکلین با ترجمه فردین توسلیان توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب نیروی شاعرانه شعر پس از کانت منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج، کتاب نیروی شاعرانه شعر پس از کانت نوشته کوین مک لاکلین به تازگی با ترجمه فردین توسلیان توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عنواین مجموعه «نقدهای بهنگام» است که توسط این ناشر با دبیری محمد میلانی چاپ می شود.

«نیروی شاعرانه شعر پس از کانت»، کتاب برگزیده سال ۲۰۱۵ اروپا در زمینه ادبیات تخصصی و فلسفه بوده است. به تعبیر نویسنده این اثر، چیزی که ما آن را نیروی شاعرانه می نامیم، در برگیرنده فقدان موجود در بی نیرویی است. این مقوله از یکی شدن گریزان است. اما همزمان مجموعه ای متناهی یا حتی نامتناهی از نیروهای منفرد در زبان است؛ مساله ای که به همان اشاره هایدگر در مورد افتراقِ نیرو و بی نیرویی در اندیشه ارسطو مربوط است.

همان طور که کوین مک لاکلین در ابتدای کتاب توضیح داده، نیروی مورد بحث در این کتاب، از یکی شدن گریزان است. این نیرو بیش از آن که نوعی توانایی باشد، گونه ای عجز و ناتوانی است؛ عجزی که با تکثر تقلیل ناپذیر زبان، به عنوان یک ابزار ارتباطی آشکار می شود. تنش دائم میان نیرو و بی نیرویی که هایدگر آن را از میان آراء ارسطو بسط می دهد، اصلی ترین بخش رویکرد نیچه به هنر و به ویژه شعر غنایی است.

نیروی زبانی و ارتباطش با شعر در یکی از تزهای فلسفه کانت قابل ردیابی است: توان پیشین یا ماتقدم زبان در رهاسازیِ خود از محتوای تجربی.

عناوین اصلی کتاب «نیروی شاعرانه شعر پس از کانت» به این ترتیب اند: توانایی پیشین نیرو و ایماژ از کانت تا بنیامین، صلح هولدرلین، منطق دولت شاعرانه بودلر و توده ها، استعفای آرنولد، کلام آخر جاباز کردن برای ورود عقل.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

نکته ای که والری و بنیامین از قلم انداخته اند، مطالعه و تحسین بودلر از اثری است که آن را «فلسفه تاریخ» می نامد. اثری که در سال ۱۸۶۰ با عنوان تاریخ منطق دولت منتشر شد. مولف این اثر فیلسوفی ایتالیایی به نام جوزفه فِراری است که احتمالا آثار اولیه اش در زمینه نقد آرمان گرایی اجتماعی به رویت بودلر رسیده بود. مطالعه تاریخ منطق دولت توسط بودلر هم زمان با سرایش مجموعه نُه شعر کوتاه منثوری بود که در نوامبر ۱۸۶۱ با عنوان اشعار منثور در مجموعه فانتزی نقد منتشر شده بود. او در نامه به یکی از دوستانِ ناشرش در آگوست ۱۸۶۰ پیشنهاد می کند که حتما کتاب فراری را به عنوان پادزهری برای پیوست طولانی اش برای «بقایای فلسفه ۱۸۴۸» مطالعه شود. نکته اصلی کتاب فراری احیای «دکترین مرموزی» است که در نظام مدرن فلسفه سیاسی و تحت سلطه خیالی به نام عدالت، «محو» شده بود. فراری معتقد است که شناخت دکترین منطق دولت نمایان گر این مسئله است که تمام اصول فراگیری که در طول تاریخ توسط دولت ها و حکومت ها پدید آمده با هدف حفظ منافع شخصی است.

این کتاب با ۲۱۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی