English

حراج نامه ۱۶۰ هزار دلاری «جین آستین»

نامه‌ای از «جین آستین» نویسنده کلاسیک انگلیسی که درباره رمانی ترسناک نوشته شده، چوب حراج می‌خورد.

حراج نامه ۱۶۰ هزار دلاری «جین آستین»

به گزارش خبرگزاری موج، «گاردین» نوشت: نامه‌ای که «جین آستین» ـ نویسنده رمان‌های ماندگاری چون «غرور و تعصب» و «اِما» ـ به برادرزاده‌اش نوشته و در آن علاقه‌اش به رمان‌های گوتیک را فاش کرده بود، به قیمت تخمینی ۱۶۳ هزار دلار به فروش می‌رسد.

«آستین» رمان‌نویسی است که در کتاب «کلیسای نورتنگر» خود ژانر گوتیک را به سخره گرفته،‌ اما ظاهرا در خلوت با کمی عذاب وجدان، به مطالعه آثاری اینچنینی می‌پرداخته است.

نامه‌ای که قرار است در یک حراجی انگلیسی عرضه شود، در تاریخ ۲۹-۳۰ اکتبر ۱۸۱۲ نوشته شده و برای «آنا لفروی» برادرزاده محبوب «آستین» پست شده است. در این یادداشت به کتاب «بانو مک‌لارن، قربانی ویلانی» (۱۸۰۶) به قلم «راشل هانتر» اشاره شده که «جین» و «آنا» هر دو آن را خوانده بودند.

نویسنده «منسفیلد پارک» در این نامه، بی‌رحمانه سبک ملودارم «هانتر»، کلیشه‌های داستان، اشک‌های بی‌وقفه قهرمان زن داستان، فضای غم‌انگیز، تکرار پی‌رنگ و شخصیت‌ها و دیگر خطاهای داستان را به سخره می‌گیرد.

این نامه که به تازگی کشف شده، قرار است روز یازدهم جولای در حراجی که نوادگان خانواده «آستین» ترتیب داده‌اند به فروش برسد. این یادداشت برای محققان ارزش زیادی دارد، چون نشان‌دهنده نظر «جین آستین» درباره نویسنده‌ای هم‌عصر خودش در مراحل ابتدایی‌ نویسندگی‌اش بوده است. او یک سال پیش از آن، رمان «عقل و احساس» را روانه بازار کرده بود و دست‌نوشته «غرور و تعصب» را به ناشر تحویل داده بود.

«جین تاد» که مجموعه آثار «آستین» را برای انتشارات دانشگاه کمبریج ویرایش کرده، در این‌باره گفت: نگارش چنین نامه‌ای از «آستین» قابل پیش‌بینی بود. او به شدت از به سخره گرفتن دیگر زنان نویسنده و داستان‌های نامعقول احساسی و گوتیک آن‌ها لذت می‌برد. او به خوبی توانمندی‌های ادبی خودش را می‌شناخت و با خواندن عاشقانه‌اهای بی‌پایان و برون‌ریزی نویسندکان ههم‌عصرش، می‌دانست چه کارهایی را نباید انجام دهد.

«جین آستین» نویسنده‌ انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال ۱۷۷۵ به ‌دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت «آستین» از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. او از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده‌ شناخته‌شده را به ‌دست آورد.

«جین آستین» که هیچ‌گاه ازدواج نکرد، دو رمان دیگر به نام‌های «کلیسای نورث‌انگر» و «ترغیب» نیز نوشت که هر دو در سال ۱۸۱۸ پس از مرگش به چاپ رسیدند. او کار نگارش اثری دیگر با عنوان «سندیشن» را نیز آغاز کرد،‌ اما عمرش به اتمام آن کفاف نداد.

کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، ‌کتاب خواهرزاده‌ «جین» درباره‌ او در سال ۱۸۶۹، این نویسنده‌ بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه‌ ۱۹۴۰ در جوامع دانشگاهی و ادبی به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی