English

کمک به پناهندگان؛ شرط کتاب‌خوانی «نیل گیمن»

«نیل گیمن» نویسنده سرشناس انگلیسی قول داده اگر یک میلیون دلار برای کمک به پناهندگان جمع‌آوری شود، او جلسه «دکتر سوس»خوانی برگزار می‌کند.

کمک به پناهندگان؛ شرط کتاب‌خوانی «نیل گیمن»

به گزارش خبرگزاری موج، «گاردین» نوشت: «نیل گیمن» نویسنده مشهور انگلیسی که صدای خیلی خوبی هم دارد، اعلام کرده اگر UNHCR (کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل) موفق شود یک میلیون دلار برای کمک به پناهندگان جمع‌آوری کند، او یک اجرای صحنه‌ای را به روخوانی داستان محبوب «روباه جوراب‌پوش» دکتر سوس اختصاص می‌دهد.

«روباه جوراب‌پوش» از مشهورترین آثار ادبیات کودک «دکتر سوس» است که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، بازی کلامی با واژه‌های هم‌وزن و هم‌آواست.

نویسنده انگلیسی «خدایان آمریکایی» که سفیر حسن نیت UNHCR هم هست، چندی پیش پیشنهاد داده بود اگر ۵۰۰ هزار دلار برای کمک به پناهندگان جمع شود، او از روی منو کارخانه تولید چیزکیک می‌خواند. جریان روخوانی منو فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیزکیک زمانی شروع شد که «سارا بنینکاسا» کمدین و نویسنده آمریکایی تجربه حضور خود در یکی از شعبه‌های این فروشگاه و خواندن منو دسرها در حال تماشای سریال اقتباسی «خدایان آمریکایی» را «بیهوشی الهام‌بخش» توصیف کرد.

در ادامه این ماجرا، «گیمن» در توییتر خود نوشت که در ازای کمک ۵۰۰ هزار دلاری هوادارانش به مهاجران، از روی این منو خواهد خواند و اگر این رقم به یک میلیون دلار برسد، او جلسه روخوانی «روباه جوراب‌پوش» ارا ترتیب می‌دهد.

مهلت کمک به این نهاد بین‌المللی ۲۰ ژوئن ـ روز جهانی مهاجران ـ  تعیین شده است. در صورت برگزاری، تمام بلیت‌های جلسه کتاب‌خوانی «گیمن» به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اهدا و برنامه به صورت زنده هم پخش خواهد شد.

«بنینکاسا» که شروع‌کننده این چالش بوده است، درباره انتخاب «گیمن» گفت: «دلیلی دارد که او علاوه بر بردن جایزه‌های متعدد به عنوان نویسنده، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، داستان‌سرا و قهرمان، جایزه‌ای هم برای کتاب‌های صوتی برده است.»

«نیل گیمن» که کتاب‌هایی چون «مرد شنی»، «کرولاین» و «خوشبختانه شیر» را در کارنامه‌اش دارد، در ماه فوریه به عنوان سفیر حسب نیت جهانی UNHCR برگزیده شد. او در دیدار از پناهندگان سوری و اردنی، گفت که علاوه بر وحشت، داستان‌های کوچک و افتخارآمیزی از امید و زندگی، مقاومت و کرامت مشاهده کرده است. «گیمن» در ادامه گفت: اگر کسی می‌توانست مثل من با آن‌ها گفت‌وگو کند، کنار پناهنده‌ها بنشیند و چهره به چهره با آن‌ها حرف بزند، می‌دید که همه‌شان یکی هستند و همه ما بخشی از یک خانواده هستیم، و حداقل کاری که یک خانواده می‌کند، حمایت از همدیگر است.

«نیل گیمن» تاکنون فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتاب‌های کمیک، ادبیات کودک و نمایشنامه داشته و تعداد زیادی از آثارش مورد اقتباس سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته‌اند. «خدایان آمریکایی» از معروف‌ترین کارهای اوست که هم‌اکنون سریال تلویزیونی آن در دست ساخت است. کتاب «خدایان آمریکایی» که سال ۲۰۰۱ روانه بازار شد، جوایز ادبی بسیاری از جمله «نبیولا»، «هیوگو» و «برام استوکر» را برای «گیمن» به ارمغان آورد.

«خوشبختانه،‌ شیر» یکی از کارهای «گیمن» در حوزه ادبیات کودک است که «ادگار رایت» اقتباس سینمایی آن را کارگردانی می‌کند و «جانی دپ» نقش اصلی آن را برعهده گرفته است. «چطور در میهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم» یکی دیگر از داستان‌های اوست که «نیکول کیدمن» و «ال فانینگ» در فیلم اقتباسی آن ایفای نقش خواهند کرد. «دودها و آیینه‌ها» (۱۹۹۸)، «چیزهای شکننده» (۲۰۰۶)، «فرشته‌ها و عیادت‌ها» (۱۹۹۳) و «اقیانوسی در انتهای راه» (۲۰۱۳) از دیگر کتاب‌های این نویسنده انگلیسی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی