English

افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه معاونت قرآن و عترت

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فهم قرآنی سن، سطح تحصیلات و قشر مطرح نیست. مردم آزاده جهان همه علاقه‌مند به فهمیدن قرآن هستند.

افزایش 100 درصدی بودجه معاونت قرآن و عترت

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشتمی عصر امروز دوشنبه (۲۳ اسفندماه) در همایش تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری قرآن وعترت که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد با بیان اینکه بحث فهم قرآن در معاونت به این دلیل انتخاب شد که مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین بحث ضمیر حفظ و تلاوت قرآن فهم است. فهم مقدمه عمل به قرآن است و فرهنگ از طریق فهم قرآنی عوض می‌شود. اگر آیات قرآن را بفهمیم و به آن عمل کنیم بسیاری از معضلات فرهنگی رفع می‌شود.

وی گفت: در فهم قرآن سطح تحصیلات و قشر مطرح نیست. تمام مردم آزاده جهان علاقه‌مند به فهمیدن قرآن هستند. در موضوع فهم آیات قرآنی سخنان زیادی است و علما و بزرگان و مقام معظم رهبری تأکید بسیار زیادی بر فهم قرآنی دارند.

وی در ادامه با عذرخواهی از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که نتوانستند در این همایش حضور پیدا کنند، گفت: آقای صالحی امیری در راه آمدن به اینجا بودند که از طرف هیأت دولت جلسه‌ای ضروری پیش آمد و من از طرف ایشان عذرخواهی می‌کنم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: برای آزمون سراسری فهم قرآن 700 میلیون اعتبار ویژه در نظر گرفته شد که ما درصدد هستیم بخش عمده آن را به آموزش و پرورش بدهیم و امیدواریم تا پایان اسفند تمام عزیزانی که در این طرح موفق به کسب رتبه شده‌اند، هدیه‌های خود که سفر به عتبات است را دریافت کنند. هدایای دیگری نیز در نظر گرفته شده که طبق اعلام قبلی پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه از زمانی که آقای صالحی امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند اقدامات بسیار ارزشمندی در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند، گفت: تاکنون با اقدامات ایشان دو هزار بیمه فعال قرآنی انجام شد و برای سال ۹۶، 4500 نفر در نوبت بیمه فعالان قرآنی هستند که با تخصیص اعتباری که انجام شده است حتما بیمه آن‌ها هم در سال 96 انجام می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که اعتبار بودجه معاونت قرآن و عترت ارشاد در سال 96 صددرصد افزایش پیدا کرد. با اینکه دولت محترم پیشنهاد کمتر از این را داده بود اما با پیشنهاد وزیر و کمیسیون‌های مربوطه صددرصد افزایش داشتیم و امیدواریم این قدم کوچکی برای پیشرفت موسسات باشد.

*حفظی که از تدبر در قرآن شکل بگیرد مفید است

همچنین در این همایش مهدی فیض -معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش- با بیان اینکه این آزمون با محوریت فهم قرآن بوده است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند هر زمانی که هر یک از جوانان ما وقتی با حرف تازه‌ای مواجه می‌شوند بتوانند آن حرف را با قرآن تطبیق بدهند و تشخیص بدهند که آیا این حرف تازه با قرآن هماهنگ است یا نه آن جامعه قرآنی می‌شود.

او گفت:‌ ما اگر در مورد فهم قرآن صحبت می‌کنیم باید این نکته و کلام رهبری را مورد توجه قرار بدهیم. آموزش عمومی قرآن باید در راستای این امر باشد. حفظی که از تدبر در قرآن شکل بگیرد می‌تواند خوب و مفید باشد و معلم قرآن باید دانش‌آموزان موفق قرآنی را تربیت کند نه اینکه آن‌ها در صدا و حفظ قوی باشند اما نسبت به احترام پدر و مادر بی‌توجه باشند.

فیض یادآور شد: در تربیت افراد باید مواظب باشیم. ما در آموزش و پرورش با نسل نوجوان مواجهیم. باید حاکمیت فرهنگی و اخلاق قرآنی را در دستور کار قرار بدهیم.

در این همایش از مدیران موسسات قرآن‌آموز، سه دستگاه برگزیده، پنج اداره کل و 12 کارمند تقدیر شد.

همچنین از دیگر برنامه‌های این مراسم بیان سخنان یک خانواده قرآنی بود که چگونه توانسته‌اند سه فرزند خود را حافظ قرآن کنند و گروه تواشی «جامعة‌القرآن» سوره حجرات را همخوانی کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه