English

سانسور «پاموک» به‌خاطر «نه» گفتن به همه‌پرسی

روزنامه «حریت» به خاطر «نه» گفتن «اورهان پاموک» ـ نویسنده مطرح ترکیه‌ای ـ به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی کشورش، مصاحبه او را منتشر نکرد.

سانسور «پاموک» به‌خاطر «نه» گفتن به همه‌پرسی

به گزارش خبرگزاری موج، «ترکی پرج» نوشت:‌ روزنامه «حریت» که یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های ترکیه محسوب می‌شود، از انتشار مصاحبه «اورهان پاموک» - نویسنده برنده نوبل سال ۲۰۰۶ - به دلیل این‌که او رای منفی خود را به رفراندوم پیش روی کشورش اعلام کرده، سر باز زد.

همه‌پرسی کشور ترکیه شانزدهم ماه آوریل برگزار می‌شود تا مردم به تغییر در قانون اساسی و سیستم حکومتی خود رای دهند. نتیجه این نظرسنجی عمومی مشخص می‌کند که سیستم حکومتی ترکیه پارلمانی باقی می‌ماند و یا به سمت ریاست‌جمهوری پیش می‌رود.

«پاموک» نویسنده کتاب‌هایی چون «نام من سرخ» و «زندگی نو» اخیرا با دفتر واشنگتن روزنامه «حریت» مصاحبه‌ای انجام داده که قرار بود روز دوشنبه منتشر شود. او در این گفت‌وگو صریحا اعلام کرده به رفراندوم «نه» خواهد گفت. بسیاری از مردم ترکیه هراس این را دارند که سیستم ریاست‌جمهوری به حکومت تک‌نفره منجر شود.

«پاموک» طی روزهای اخیر مصاحبه دیگری انجام داده و اعلام کرده که متاسفانه خبر سانسور گفت‌وگویش از سوی «حریت» صحت دارد. او همچنین گفت: من و خبرنگار «حریت» مصاحبه‌ خوبی داشتیم و او نظر من را درباره رفراندوم پرسید. من گفتم پاسخ من «نه» خواهد بود و دلایلم را هم برای این تصمیم شرح دادم. اما سرانجام این مصاحبه منتشر نشد.

نشریه «حریت» بخشی از گروه رسانه‌ای «دوغان» ترکیه است که چندی پیش «عرفان دیرمنجی» مجری تلویزیون را به خاطر این‌که در شبکه مجازی خود اعلام کرده بود به همه‌پرسی ماه آوریل «نه» خواهد گفت، اخراج کرد.

«اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد .او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه