English

معاون سازمان میراث فرهنگی:

صنایع دستی صدا ندارد

نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

صنایع دستی صدا ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسین ایمانی خوشخو - رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی - گفت: جشنواره‌های هنری فجر نقطه عطف در رویدادها و فرآیندهای هنری هستند و حاشیه‌هایی هم دارند، برای کاهش حاشیه‌ها و مسایل نیز به مدیریت قوی و منسجم نیاز دارند.

او با اشاره به نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، اظهار کرد: نخستین دوره این جشنواره به خوبی برگزار شد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا این جشنواره در سال‌های آینده گسترده‌تر برگزار شود.

رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم توجه به اصالت هنری در صنایع دستی و هنرهای سنتی، ادامه داد: در صنایع دستی و هنرهای سنتی، اصالت هنری اولویت دارد و در ادامه، اقتصاد این هنر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ضرورت دارد که حوزه‌ها و نهادهای مدیریت رشته‌هایی مانند نگارگری، خوشنویسی، سفال و سرامیک و فرش مشخص شود تا بتوان برنامه منسجمی برای هنرهای سنتی و صنایع دستی طراحی کرد.

بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - نیز در این جلسه گفت: طرح برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر به همت کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و با حمایت رییس سازمان میراث فرهنگی، نخستین دوره این جشنواره برگزار شد. این جشنواره فرصت تازه‌ای را برای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراهم کرد و هنرمندان این حوزه از جشنواره استقبال کردند. با موافقت و حمایت رییس سازمان میراث فرهنگی، دبیرخانه دائمی جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر راه‌اندازی خواهد شد.

او با اشاره به وضعیت بازار صنایع دستی، اظهار کرد: ما در تولید صنایع دستی جزو سه کشور نخست، اما در فروش جزو ۳۰ کشور هستیم و متاسفانه بازارهای صنایع دستی را بویژه در گذشته از دست داده‌ایم. ضرورت دارد در سیاست خارجی و رایزنی‌های اقتصادی و فرهنگی به صنایع دستی، هنرهای سنتی و فرش توجه شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اقتصاد فرهنگ و بویژه صنایع دستی و هنرهای سنتی را مورد توجه قرار دهد. صنایع دستی و هنرهای سنتی در رسانه‌ها و صدا و سیما جایگاه چندانی ندارد و در واقع، صنایع دستی صدا ندارد.

نامورمطلق ادامه داد: صنایع دستی تمرکززدایی و توزیع شده است و در شهرها و مناطق مختلف کشور هنرمندان و فعالانی در این حوزه کار می‌کنند. پاسخگویی به نیازهای نسل جوان از نظر زیبایی‌شناسی در صنایع دستی در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی مورد توجه است و جوانانی با نگاه نو در این حوزه فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشتت ساختاری را عاملی برای تضعیف صنایع دستی و هنرهای سنتی دانست و گفت: یکی از مسایل در حوزه ساختار صنایع دستی و هنرهای سنتی، جدایی و تشتت است. صنایع دستی، برخی هنرهای سنتی، فرش و ... به‌طور جداگانه در ساختارهای گوناگون برنامه‌ریزی می‌شود که ضرورت دارد این رشته‌های هنری در یک ساختار تعریف شود.

علی شیزری - مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی و دبیر نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر - در این جلسه با ارائه گزارشی از جشنواره، گفت: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه امسال برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر را مصوب کرد و در فاصله کمتر از دوماه برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی شد. در این دوره، از استان‌ها درخواست شد تا آثار برگزیده خود را ارسال کنند و در نهایت، ۱۷۲ اثر از ۷۵ هنرمند در دو بخش کلاسیک و نگاه نو از ۱۱ تا ۱۵ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش گذاشته شد. این جشنواره با هدف تبیین اهمیت و جایگاه صنایع دستی، معرفی آخرین تلاش‌های هنرمندان و ارتقای کیفی آثار فرصتی برای هم‌نشینی هنرمندان و صنایع دستی فراهم کرد.

او افزود: نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر دو محور نمایشگاه و تجلیل از هنرمندان داشت که در بخش کلاسیک و نوگرا، هشت هنرمند برگزیده شدند و از هنرمندانی که در سال ۲۰۱۶ نشان بین‌المللی مرغوبیت کالا در زمینه صنایع دستی را دریافت کردند نیز تجلیل شد. همچنین سرو زرین برای این جشنواره طراحی شد و برگزیدگان جشنواره سرو زرین دریافت کردند.

در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر و رویدادها و مسایل روز هنر بیان کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی