English

رییس شورای اسلامی شهر شیراز:

تلاش می‌کنیم شیراز را به تراز نام سومین حرم اهل‌بیت (ع) برسانیم/کتاب دانشنامه شیراز تدوین می شود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از اقدامات در دست سازمان فرهنگی شهرداری را تهیه کتاب دانشنامه شیراز عنوان کرد و گفت: این اقدام کار بزرگی است و یک بخش آن هم تاریخ سیاسی است.

تلاش می‌کنیم شیراز را به تراز نام سومین حرم اهل‌بیت (ع) برسانیم/کتاب دانشنامه شیراز تدوین می شود

به گزارش خبرگزاری موج فارس، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست هم‌اندیشی مدیریت شهری شیراز و مدیر حوزه علمیه فارس، اظهار کرد: از جمله کارهایی که در دستور کار سازمان فرهنگی قرار دارد؛ تهیه کتاب دانشنامه شیراز است و در بخش تاریخ سیاسی که مدنظر مدیریت حوزه علمیه نیز هست، تدوین کتاب تاریخ شیراز در دستور کار قرار دارد که کار بسیار بزرگی است و یک بخش از آن تاریخ سیاسی است.

سید ابراهیم حسینی از تدوین سند جامع سومین حرم اهل‌بیت (ع) در این شورا خبر داد و گفت: این سند طبق مصوبه شورای فرهنگی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم شیراز را به تراز نام سومین حرم اهل‌بیت (ع) برسانیم که قطعاً یکی از بخش‌هایی که حوزه علمیه می‌تواند کمک کند همین حوزه است.

 او اظهار امیدواری کرد: با انجام جلسات فصلی یا ماهیانه و ارتباط منظم و مرتب و با یک برنامه‌ریزی مدون و اساسی، می‌توان نشست‌هایی بین مدیریت شهری و حوزه علمیه برای خدمات‌رسانی مثبت و بهینه برگزار کرد تا شاهد اتفاقات خوب و نتایج مطلوب و ایده‌آل باشیم و گام‌های مثبتی درزمینه خدمات‌رسانی به شهروندان  صورت بگیرد.

تحقق شعار سال، نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است

شهردار کلان‌شهر شیراز در این دیدار تصریح کرد: نسبت به ظرفیت‌های حوزه علمیه و طلاب احساس وظیفه می کنیم.

او بابیان اینکه هر کمکی که به حوزه‌های علمیه می شود، بازخورد و خروجی مثبتی در جامعه به دنبال خواهد داشت، افزود: حجم اقدامات و تلاش‌های حوزه فرهنگی و دینی در این دوره از شورای کلان‌شهر شیراز بی‌سابقه است.

شهردار کلان‌شهر شیراز برگزاری ٧٠ یادواره شهدا با محوریت مساجد در محلات، برگزاری بیش از ٧٠ جشن محله محور در مناطق یازده‌گانه در دهه امامت و ولایت، اقامه نماز در بیش از ٧٠ بوستان و اماکن متعلق به شهرداری شیراز با حضور طلاب و روحانیون، استفاده از ظرفیت مبلغین در برپایی میز مشاوره، میز خدمت و ارائه مشاوره در حوزه خانواده، برگزاری المپیاد ورزشی ویژه طلاب، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با ائمه جماعات محلات، اجرای طرح پیوند بین مردم و شهرداری در مساجد و ... را از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری شیراز در حوزه فرهنگی ذکر کرد.

تقدیر از اهتمام شورای اسلامی و شهرداری کلان‌شهر شیراز در اجرای طرح مسجد محوری

مدیر حوزه‌های علمیه فارس نیز در این دیدار تاکید کرد: جامعه‌ای که دارای هویت ملی و دینی باشد، امید به تمدن‌سازی در آن بالاست و برعکس جامعه خالی از هویت ملی و دینی باید تلاش کند تا غنی از این مهم شود.

حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین عبدالرضا محمودی با ابراز خرسندی از این موضوع که جامعه ما از این‌جهت جامعه‌ای غنی است، تصریح کرد: اگر سیاست‌گذاران ما به هویت ملی و دینی به‌ عنوان شناسنامه جامعه توجه کنند، قطعاً مقدمات تمدن سازی رقم خواهد خورد.

او در ادامه با بیان اینکه استان فارس و سومین حرم اهل‌بیت (ع) از این بابت غنی است، گفت: هیچ استانی، جایگاه فارس در حوزه تشیع را ندارد؛ به‌عنوان‌مثال؛ دو مرجع بزرگ تقلید جهان تشیع در حوزه علمیه قم، استان فارسی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به وجود هفت هزار طلبه در شیراز که بیش از دو هزار نفر از آن‌ها در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل و فعالیت هستند، افزود: تا چه اندازه از این ظرفیت برای تعالی جامعه استان فارس بهره‌برداری شده است؟

حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمودی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های تحقق شعار سال به‌ ویژه در بحث مهار تورم، فرهنگی نشود، هراندازه هم تلاش شبانه‌روزی شود، دائماً انتظارات بیشتر خواهد شد.

این مقام ارشد در حوزه علمیه با بیان اینکه چند طرح پژوهشی از جمله طرح تدوین تاریخ سیاسی شیراز در دست اقدام است، گفت: علی‌رغم اقدامات شاخص انجام‌ شده و ظرفیت‌های ویژه فارس اما هنوز یک نمایندگی تولیدات حوزوی به‌ صورت نرم‌ افزاری در این استان نداریم.

او خواستار ایجاد این ظرفیت توسط مدیریت شهری در راستای کمک به پژوهشگران شد و در خاتمه از اهتمام شورای اسلامی و شهرداری کلان‌شهر شیراز در اجرای طرح مسجد محوری تقدیر کرد.

لزوم انعقاد تفاهم‌ نامه سه‌ جانبه 

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه بر لزوم تفاهم‌نامه سه‌جانبه تأکید کرد و گفت: باید تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز با مدیریت حوزه علمیه منعقد شود و در این تفاهم‌نامه تمام درخواست‌های حوزه علمیه از نظر حقوقی لحاظ شود و در مورد آن در گروه‌ها و اتاق فکر شورا بحث و بررسی شود که در راستای آن، شهرداری لوایحی را بر اساس زمان‌بندی در آن تفاهم‌نامه مشخص می‌کند و مسیر توسط این لوایح معین می‌شود.

افسانه خواست خدایی ادامه داد: برای جهت‌دهی به این موضوع، نقشه راه لازم است که انعقاد این تفاهم‌نامه به‌عنوان پله اول باید در جهت همکاری صورت گیرد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت(ع) نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی ارائه‌شده توسط کمیته مسجد و محله محوری گفت: شورای ششم در حوزه محلات و مسجد محوری، طلاب و روحانیت، محرومیت‌زدایی و فضای فرهنگی برتر از شوراهای دوره‌ها و شهرهای دیگر است.

محمدرضا هاجری اظهار کرد: اگر در مسائل فرهنگی به دنبال خروجی هستیم، باید اقداماتی در راستای فرهنگ و رفع مشکلات شهر با محوریت مساجد و مراکز آموزشی صورت گیرد و ما در این زمینه مطالبه‌گر هستیم.

استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه علمیه در مدیریت شهری

مهدی طاهری عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز تصریح کرد: ساختارهایی وجود دارد که گاهی اگر ما آن‌ها را نشناسیم و در جای خود نتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم سبب می‌شود بخشی از کارها پیش نرود یا با کندی مواجه شود.

او افزود: وقتی از شورا و شهرداری بحث می‌شود، دستگاه اجرایی و کسی که در میدان کلیه اختیارات قانونی است و فضای عملیات در اختیار ایشان است، شهردار است و طبیعتاً جایی که شهردار احساس کند فضای مقررات و قوانین اجازه این کار را به او نمی‌دهد، موضوعات را به شورا ارجاع داده و از شورا کمک می‌خواهد تا مصوبات را به‌پیش ببرد.

طاهری اظهار کرد: شاید در نگاه اول مقام شورا به‌عنوان خدمت‌گزار مردم به دلیل جایگاه رفیعی که ازلحاظ قانونی دارد این تلقی را ایجاد کند که اختیار تمام‌کارها و فعالیت‌ها در اختیار شوراست درحالی‌که اختیار تام و کامل به‌عنوان نهاد اجرایی در اختیار شهردار است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر استفاده از ظرفیت حوزه علمیه عنوان کرد: در حوزه علمیه پتانسیل‌هایی وجود دارد که در ابتدای دوره ششم برای هر گروه اساتیدی که نسبت به آن موضوع تخصصی داشتند حضور پیدا می‌کردند و مسائل را از نگاه حوزه و نگاه فرهنگ اسلامی بررسی می‌کردند و به‌عنوان مشاور حضور داشتند.

او استفاده از این اساتید در فرهنگسراها را به‌عنوان یک غنا و ذخیره فرهنگی بزرگ دانست و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به‌عنوان یکی از ارکان توسعه فرهنگی هستند و از پتانسیل‌های حوزه علمیه می‌توان در راستای پیشرفت مدیریت شهری نیز استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه