English

معاون جهاد کشاورزی فارس خبر داد؛

ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد "شناسنامه سلامت" خبر داد و گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات زراعی و باغی می بایست از پایان شهریور ماه نسبت به دریافت شناسه محصولات خود اقدام نمایند.

ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه

به گزارش خبرگزاری موج فارس، حمید دبیری با بیان اینکه دریافت "شناسنامه سلامت یا " QR Code"   برای خیار سبز، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای چه به صورت کاشت در فضای باز و چه به صورت گلخانه ای الزامی است، تصریح کرد: اخذ این شناسه برای محصولات سیب درختی، مرکبات، انار، خرما، پسته، انگور، کیوی، برنج، بادمجان، کرفس و کاهو نیز ضروری است. 

وی با بیان اینکه فرایند استانداردسازی و اخذ "QR Code" با هدف ارتقای سلامت تولیدات کشاورزی انجام می شود، افزود: این شناسنامه نشان می‌دهد محصول تولید شده عاری از هرگونه باقیمانده سموم، کود و فلزات سنگین است.

به گفته دبیری؛ به منظور دریافت شناسه سلامت محصولات زراعی از زمان کاشت و محصولات باغی از زمان گلدهی تحت نظارت مستقیم کارشناسان فنی مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار می گیرند. 

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارائه بسته های تشویقی به کشاورزانی که اقدام به اخذ شناسه سلامت محصولات خود می نمایند، اظهار کرد: تامین کود و سموم مورد نیاز، ارائه تسهیلات و عرضه تولیدات آنها به بازار از جمله برنامه های تشویقی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول، به نحوه دریافت شناسه سلامت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان، صادرکنندگان و زنجیره های ارزش با مراجعه به " سامانه سماک " اقدام به پیش ثبت نام اولیه می کنند و کارشناسان فنی با عقد قرارداد با آنها، نظارت و ارائه توصیه های لازم اقدام به ثبت گزارش های خود در "سامانه سامکا" می کنند.

دبیری تصریح کرد: در صورت ثبت گزارش توسط کارشناسان فنی، تولیدکنندگان در زمان برداشت محصول، می توانند شناسنامه سلامت محصولات خود را دریافت و بر روی آنها نصب نمایند.

او تصریح کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته باید تمامی محصولات تا پایان سال جاری دارای شناسنامه سلامت شوند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: به منظور صادرات محصولات به کشورهایی مانند اتحادیه اروپا و اوراسیا، علاوه بر شناسه محصول و گواهی بهداشت نباتی، اخذ گواهی سلامت از دانشگاه علوم پزشکی و ارائه نتیجه آزمایش باقیمانده سموم نیز ضروری می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه