English

رونمایی از پوستر هشتمین یادواره فرهنگی هنری بین‌المللی بوی سیب حرم دانشگاهیان

با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم، از پوستر «هشتمین یادواره فرهنگی هنری بین‌المللی بوی سیب حرم دانشگاهیان» بامحوریت «نقش زن در حماسه‌ی حسینی» در دانشگاه شیراز رونمایی شد.

رونمایی از پوستر هشتمین یادواره فرهنگی هنری بین‌المللی بوی سیب حرم دانشگاهیان

به‌ گزارش خبرگزاری موج فارس، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در آیین رونمایی از پوستر هشتمین یادواره بوی سیب حرم دانشگاهیان با اشاره به پیشروی دانشگاه شیراز در عرصه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های فرهنگی گفت: رویداد بوی سیب حرم نیز از ویژه‌ برنامه‌های مهم در پیوند با حضرت اباعبدالله است که دانشگاه شیراز در برگزاری آن پیشگام بوده و برگزاری آن نشان‌گر همت والا و خوش‌ذوقی دانشگاهیان دانشگاه شیراز است.

 کلانتری با اشاره به کارنامه‌ی درخشان یادواره‌ی بوی سیب حرم در سال‌های گذشته، گفت: یادواره‌ی بوی سیب حرم در طول هفت‌ سال گذشته که ازسوی دانشگاه شیراز برگزار شد، سوابق درخشانی در میان فعالیت‌‌های فرهنگی آموزش عالی دارد؛ همین مسأله موجب شد تا آن را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم که امیدواریم شاهد نتایج و دستاوردهای خوبی در این زمینه نیز باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمدن‌ها همه‌ مبتنی‌بر مجموعه گرایش‌ها و مجموعه بینش‌ها هستند؛ وقتی در بطن تمدن اسلامی واکاوی می‌کنیم و به‌طور خاص وقتی در تمدن شیعی، تعمق می‌کنیم؛ یک اجماع و اشتراک نظری می‌بینیم و آن اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) و وقایع پیرامون ایشان، خاصه در عاشورا، همان هسته‌ی سخت تمدنی است که پیرامون خود مجموعه‌ای از تولیدات ادبی، هنری و ... را شکل داده و در طول تاریخ نه فقط مسلمانان و شیعیان را، بلکه نگاه تمام افراد با نگرش‌ها و ادیان مختلف را هم متوجه خود کرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: هنوز رویداد عاشورا منبع تولید معنا و منشأ جوشش‌ها و زایش‌های بزرگ تمدنی است و نهضت‌های بزرگ بشری متأثر از این حرکت امام حسین هستند. 

وی افزود: امام حسین (ع) همان هسته‌ی معنابخش است و عاشورا و اربعین و دیگر رویدادهای منتسب به ایشان، همان هسته‌های جوشش معنا  هستند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای حل مسائل بهره برد؛ درواقع وقتی این جوشش معنا صورت می‌گیرد، بسیاری از مسائل که ما در صدد حل آن‌ها بوده‌ایم، در افق این معنای جدید منحل می‌شوند و دانشگاه شیراز به‌خوبی توانسته است از این ظرفیت درقالب طرح یادواره‌ی بوی سیب حرم بهره ببرد.

 مهدی مؤمن‌زاده، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز در این نشست با بیان این مقدمه که یکی از شاخصه‌های هنر، بیان زیبا، نافذ و ماندگار مقصود و انتقال پیام و اندیشه به مخاطب است، گفت: برآنیم تا با یاری کنشگران عرصه‌ی فرهنگ و هنر، قیام امام حسین (ع) و ایام سوگواری محرم را به زبان هنر درآوریم؛ شاید مرضی حضرت دوست گردد.

وی افزود: به‌ منظور هماهنگی و انسجام‌ بخشی به فعالیت‌های دانشگاه‌ها، هشتمین یادواره‌ی فرهنگی هنری ملی و بین‌المللی بوی سیب حرم دانشگاهیان، (برای هشتمین سال پیاپی) به میزبانی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز با همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار می‌شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز خبر داد: هشتمین یادواره‌ی بوی سیب حرم با محوریت موضوعی «نقش زن در حماسه‌ی حسینی» ویژه‌ی دانشگاهیان ملی و بین‌المللی برگزار می‌گردد و شامل همه‌ی گروه‌های دانشگاهی می‌شود.

وی به دیگر اهداف این رویداد پرداخت و گفت: رسیدن به زبان گویای هنری در یادآوری هدف قیام امام حسین (ع) از نگاه نسل امروز، نقش و مقام زن در اسلام با حضور پررنگ حضرت زینب (س) در واقعه کربلا ( قهرمان زنان)، تبدیل کردن شعارهای مذهبی به نشانه‌ها و الگوهای هنری، انتقال واقعیت‌های مذهبی و دینی به نسل جوان و یادآوری آن به دیگر نسل‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های واقعه‌ی کربلا در زمینه‌ی خلق آثار تجسمی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در گسترش فرهنگ و هنر عاشورایی، ارتباط با کشورهای همسایه از طریق ترویج هنر و تبادل اطلاعات در راستای جهانی‌شدن و به تصویر کشیدن نام حسین (ع) از دیدگاه هنرمندان کشورهای مختلف، تقویت روحیه‌ی سلحشوری و ایثارگری در بین نسل جوان جامعه از دیگر اهداف این برگزاری این یادواره است.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز بیان کرد: این یادواره زمینه و فرصت مغتنمی است، برای شناخت قابلیت‌های فرهنگی، هنری و گرافیکی دانشگاهیان و در همین راستا معاونت فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فنآوری زمینه‌ای را فراهم کرد تا ضمن برگزاری این رویداد بزرگ در سطح ملی، هشتمین یادواره‌ی فرهنگی هنری بوی سیب حرم در گستره‌ی بین‌المللی نیز ارائه گردیده و برگزار شود.

وی اعلام کرد: ۶ مردادماه ۱۴۰۲ (برابر با عاشورای حسینی) آغاز فراخوان این دوره از یادواره هست و علاقه‌مندان فرصت دارند تا ۳۰ آبان‌ آثار خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره به نشانی www.booyesibeharam.ir ارسال نمایند. تا پایان دی‌ماه نیز داوری این آثار انجام خواهد شد و آیین پایانی این یادواره ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، مصادف با رحلت حضرت زینب (س) برگزار خواهد گردید.

به گفته‌ی مؤمن‌زاده، یادواره‌ی بوی سیب حرم در سه بخشِ هنری: ۱.هنرهای تجسمی، ۲. هنرهای صوتی و ۳. هنرهای تصویری و یک بخش ادبی ترتیب یافته است. در بخش هنرهای تجسمی عناوینی ازقبیل پوستر، عکاسی، لوگو یا نشانه و کتیبه؛ در بخش هنرهای تصویری، فیلم کوتاه و در بخش هنرهای صوتی تولید پادکست آورده شده است. بخش ادبی یادواره نیز با محورهای داستان کوتاه و شعر دانشگاهیان برگزار می‌گردد.

یادواره بوی سیب حرم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه