English

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز:

شیراز در سند چشم انداز ٢٠ ساله به عنوان قطب توسعه منطقه جنوب شناخته شده است

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز گفت: در سند چشم انداز ٢٠ ساله شیراز به عنوان قطب توسعه منطقه جنوب کشور، پنجمین مرکز گردشگری کشور و رتبه سوم خدماتی در بین کلانشهرها دیده شده است.

شیراز در سند چشم انداز ٢٠ ساله به عنوان قطب توسعه منطقه جنوب شناخته شده است

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، فرج زاده معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سند چشم انداز ٢٠ ساله شیراز به عنوان  قطب توسعه منطقه جنوب کشور، پنجمین مرکز گردشگری کشور و رتبه سوم خدماتی در بین کلانشهرها دیده شده، گفت: پس از ٢٠ سال طرح تفصیلی شهر شیراز به روز رسانی شده و در حال پیگیری برای تایید نهایی در کارگروه زیربنایی فارس و شورای عالی شهرسازی کشور است.

وی با اشاره به اینکه افزایش حس تعلق شهری برای مردم از اولویت‌های این معاونت در مدیریت شهری است، اظهار کرد: این رویکرد با ایجاد یک آرمانشهر در پهنه مرکزی شهر و تعریف نظام پیاده مدار در محلات در دستور کار قرار گرفته است .

فرج‌زاده با بیان اینکه شهرداری سه سند بالا دستی در اختیار دارد، گفت: توجه به انسان، پیاده محوری و المان‌ها از محورهای مشترک این اسناد است اما متمرکز نبوده و نیاز به یک نظام جامع است که مناطق بدانند چه سیاست اجرایی را باید دنبال کنند.به همین دلیل تهیه طرح ساختاری زندگی پیاده در شهر به یک مشاور سپرده شد تا با استفاده از اسناد بالادستی در اختیار مناطق قرار گیرد .

وی خاطرنشان کرد: تا تهیه این طرح که ممکن است در بلندمدت به اتمام برسد، از مشاور خواسته شد که چند محور به موازات مطالعه در این باره در دستور کار قراردهد که محورهای عرفان، زند و کوچه باغ‌های قصردشت از جمله آنهاست. در  تلاشیم که قبل از اتمام سال ٩٧ کلنگ‌زنی محور کوچه باغ قصردشت از انتهای پزشکان انجام شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز همچنین ادامه داد: توجه به فضاهایی مانند پردیس‌های سینمایی که اولین آن در پردیس سینمایی جوان واقع در کوزه‌گری در حال انجام است، در دستور کار قرارگرفته است. ساخت موزه هنر نیز در محدوده باغ‌های گروه یک شیراز پیش‌بینی شده است .

به گفته فرج‌زاده محورها و خیابان‌هایی که امکان پیاده راه شدن دارند نیز در دستور کار قرار دارند که خیابان مشکین‌فام از جمله آنها است .

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با اشاره به جذب ٩٢ درصدی بودجه شهرداری این کلانشهر تا پایان دی ماه امسال، خاطرنشان کرد: طی ده ماه گذشته دو هزار و ١٥٣ پروانه به مساحت یک میلیون  و٨٥٣ هزار و ٦٨٢ متر مربع صادر شده است. از سال ٩٤ تا پایان دی ماه امسال به طور متوسط سالانه با کاهش ۱۵ درصدی تعداد پروانه‌ها و کاهش٢٠ درصدی متراژ مواجه بوده ایم .

وی با تصریح بر اینکه هم‌اینک با کاهش ٤٣ تا 45 درصدی تعداد پروانه‌ها نسبت به سال ٩٤ روبه‌رو هستیم، افزود: علی‌رغم این میزان کاهش اما از نظر ریالی با افزایش ٦٢ درصدی درآمد به دلیل بعضی از بلندمرتبه سازی‌ها روبه‌رو بوده‌ایم .

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز همچنین با اشاره به اجرای طرح شهرداری الکترونیک و طراحی شهری به عنوان یکی از شعارهای شهردار و شوراییان این کلانشهر عنوان کرد: به طور میانگین سالانه ١٢٠ هزار نفر به شهرداری‌های مناطق شیراز مراجعه می‌کنند که نزدیک به ٨١ درصد از این مراجعات برای دریافت پاسخ استعلام است .

فرج‌زاده ادامه داد: برنامه شهرداری الکترونیک از پایان بهمن ماه به شکل پایلوت در یکی از مناطق شیراز آغاز می‌شود و پس از شش ماه در دیگر مناطق شهرداری نیز اجرایی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، با کاهش ٥٠ درصدی مراجعه کنندگان به شهرداری‌های مناطق مواجه شویم.

وی همچنین با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به حوزه بازآفرینی شهری، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی با مشارکت مردم دارد، گفت: یکهزار و ٨٠٠ هکتار بافت فرسوده در شیراز وجود دارد که تاکنون ٤٥٣ هزار مترمربع آن با صدور ٤٥٠ عدد پروانه، نوسازی شده است .

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باغ‌های شیراز به ٩ پهنه سبز شهری و پنج گروه حوزه استحفاظی تبدیل می‌شوند، به وجود یکهزار و 245 هکتار باغ در شیراز به جز باغ‌های حوزه استحفاظی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ در ارتفاعات نیز دو هزار و 179 هکتار باغ وجود دارد که یا سبز شده و یا در حال سبز شدن است. یکهزار و ٨٦ هکتار باغ نیز در محدوه استحفاظی گروه یک شیراز قرار دارد که طبق قانون شورای عالی شهرسازی اجازه تملک 220 هکتار از این میزان وجود دارد .

وی یادآور شد: گروه پنج باغ‌های شیراز نیز شامل اراضی بایر می‌شود که در محدوده 312 هکتاری واقع شده و امکان فروش آنها وجود دارد که از فروش این گروه از باغ‌ها، تملک باغ‌های پیش‌بینی شده گروه یک انجام می ‎ شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز هچنین با تصریح بر اینکه بود و نبود سد تنگ سرخ، تکلیف ما را با رودخانه خشک شیراز مشخص می‌کند، افزود: تلاشمان این است که بخشی از رودخانه ٤٥ کیلومتری خشک را به یک فضای مفرح شهری تبدیل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی