English

اطلاعیه روبیکا در مورد آمار این پلتفرم در جلسه‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران

نماینده روبیکا در پاسخ به سؤالی در مورد آمار کاربران روبیکا، به این اشاره کرده است که از ابتدای فعالیت این پلتفرم تا کنون، حدود ۷۰ میلیون سیم کارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت گردیده است و منظور از این عدد، نه تعداد کاربران که صرفاً تعداد شماره تلفن‌هایی است که تا امروز در پلتفرم ثبت نام کرده‌اند

اطلاعیه روبیکا در مورد آمار این پلتفرم در جلسه‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران

به گزارش خبرگزاری موج، اخیراً نشستی در سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور نمایندگان پلتفرم‌ها و سکو‌های بومی با موضوعیت «اجرای آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال» برگزار گردید که در آن مقرر بود تا ضمن هم‌افزایی و تبادل نظر تخصصی، راهکار‌های حمایت از کسب و کار‌های مبتنی بر فضای مجازی و بر خط کشور مورد بررسی قرار گیرد.

در این جلسه نماینده روبیکا در پاسخ به سؤالی در مورد آمار کاربران روبیکا، به این اشاره کرده است که از ابتدای فعالیت این پلتفرم تا کنون، حدود ۷۰ میلیون سیم کارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت گردیده است. از سخنان نماینده روبیکا کاملاً مشهود بود که منظور از این عدد، نه تعداد کاربران که صرفاً تعداد شماره تلفن‌هایی است که تا امروز در پلتفرم ثبت نام کرده‌اند و ارتباطی با آمار کاربران فعال ندارد.

اما متأسفانه برخی رسانه‌های تخصصی حاضر در جلسه، با برداشت اشتباه، عدد مطروحه را «تعداد کاربران روبیکا» عنوان کرده و به تبع این خبر، سایر رسانه‌ها و جراید نیز، همین تیتر را برای عناوین خبری خود انتخاب کرده و موجب اطلاع‌رسانی غلط و به دور از واقعیت به مخاطبان و جامعه را فراهم کردند. در همین راستا، ضمن تکذیب مجدد اخبار نادقیق در این خصوص و در پاسخ به حواشی پیش‌آمده در مورد این جلسه نکاتی قابل توجه است.

۱- طبق آمار موجود از کاربران روبیکا، که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هم‌اکنون این پلتفرم با دارا بودن بیش از 17 میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، به مسیر خود ادامه می‌دهد. آمار مطروحه تنها آمار مورد وثوق روبیکا است که کاملاً در داشبورد فایربیس، که یک ابزار جهانی و از ابزار‌های گوگل محسوب می‌شود، قابل مشاهده است. این آمار پیش‌تر نیز در دسترس خبرنگاران و متخصصان بوده و مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و امکان ملاحظه‌‌ و بررسی این داشبورد، در ادامه نیز برای ایجاد اطمینان بیشتر در جامعه تخصصی و فنی دغدغه‌مند، فراهم است تا بتوانند نتیجه‌ی دریافتی خود را جهت تنویر افکار عمومی مخابره نمایند.

۲- روبیکا، یک شبکه‌ی‌ اجتماعی با اهدافی مشخص در حوزه ارایه خدمات با کیفیت و پر سرعت پیام‌رسانی، شبکه اجتماعی، فروشگاه و سرگرمی است. این سوپراپلیکیشن که دو اپراتور بزرگ کشور، همراه اول و ایرانسل، از سهامداران آن محسوب می‌شوند، عموما نه تنها نیازی به حمایت‌های مادی و تسهیلات دولتی ندارد که همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده، ترجیح می‌دهد در فضایی رقابتی و به دور از انسداد و انحصار در کنار بازیگران داخلی و خارجی قدرتمند دیگر به فعالیت خود ادامه دهد. لذا در مدت اخیر نیز روبیکا هیچ‌گونه کمک مادی از دستگاه‌های دولتی دریافت نکرده است. در همین راستا، اعلام آمار کاربران توسط روبیکا، صرفاً با هدف شفافیت و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و هیچ هدف دیگری را نمی‌توان از آن استنتاج کرد.

۳- جلسه‌ی برگزار شده با موضوعیت حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال و بسته حمایتی مطرح شده در آن، در واقع با هدف «حمایت از کسب‌و‌کارهای فعال در سکوهای داخلی» بود نه حمایت مستقیم از خود سکوها. به‌عنوان مثال، روبیکا با رونمایی از سرویس «فروشگاه» در بستر سوپراپلیکیشن خود، فضایی را برای توسعه و معرفی بهتر فروشگاه‌های آنلاین و صفحات اجتماعی فروش خدمات و محصولات در اختیار کاربران قرار داده است و در این جلسه، مقرر بود که مواردی از این دست که می‌تواند به توسعه کسب‌و‌کارها در بستر این سکوها کمک کند، مورد توجه قرار بگیرد. 

در پایان یادآور می‌شود که روبیکا، از ابتدای انسداد‌ها و محدودیت‌های اینترنت در کشور، در اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و اظهارنظر‌های مختلف، مخالفت صریح خود را با محدودیت ابزار‌های جهانی اینترنت در کشور اعلام کرده و همواره نیز بر این نظر خود استوار است. روبیکا به‌عنوان یک پلتفرم داخلی، با تلاش و فعالیت جوانان نخبه و دانشگاهی کشور، توانسته خدمات گسترده و باکیفیتی را به کاربران ارزشمند خود ارایه کند و در مسیر توسعه خود نیز گام‌هایی جدی را برخواهد داشت. در حقیقت سکو‌های داخلی شاید بتوانند بخشی از دغدغه‌های جامعه کاربران مجازی کشور را مرتفع کنند، اما توسعه، پیشرفت و رفع نیاز‌های مردم با اجبار آن‌ها به استفاده از یک سری ابزار‌های محدود داخلی، میسر نیست و این مهم، جز با بهره‌مندی از خدمات و قابلیت‌های پلتفرم‌ها، ابزارها و زیرساخت‌های بین‌المللی میسر نخواهد بود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر