English

مراجع تقلید ما باید رویکرد رو به جلو داشته باشند

مراجع تقلید ما باید رویکرد رو به جلو داشته باشند

محمود رضا امینی-خبرگزاری موج؛ اطلاع واثق داریم که موضوعات جدید ونظری در حوزه حکومت اسلامی تاحدودی بحث میشود اماواقیعیت این است که از طرفی هم مطالبه گری از مراجع تقلید بزرگوار منکوب میشود، بعضی حرفهایی میزند یا انحرافاتی ایجاد میکنند یا ادعایی را مطرح میکنند که منسوب می شود به اسلام و ائمه(ع) و پیامبر(ص) یا یک نوع برداشتی از قرآن میشود، دراینصورت چه کسی باید اینها را پاسخ بدهد؟ کدام مرجع قابل استناد و اعتماد است و همه باید بدان مرجع تمکین کنند؟

من اگر یک نظریه  پرداز باشم وسیاسی هم باشم اگر یک حرفی بزنم آیا این حرف قابل قبول است وباید پاسخ بنده را بدهندیا اینکه چون سیاسی است نباید پاسخ بدهند؟

ما نباید فراموش کنیم آنچه در تاریخ انبیاو اولیا و ائمه گذشت اتفاقا تحریف هایی بود که عده ای بنام دین انجام دادند،حتی در داستان حضرت عیسی وحضرت موسی هم همین رویه بوده است، چالش ها و اشکالات و شبهات از درون مطرح می شود، لذا بصورت جد مطالبه از مراجع تقلید طراز اول است که باید پاسخ بدهند، این معنا ندارد که مثلا یکی اشکالی را درفضای دینی  وارد میکند و امام حسن(ع) را امام صلح می خواند و  و یا امام حسین(ع) را امام جنگ و یا امام سجاد (ع) را امام  عبادت کردن  و دیگری را ... اینگونه که نیست،مشی ائمه از قرآن و سنت و الهام و وحی حاصل شده است.

خب اکر ما بگوئیم مثلا امام حسن (ع) مرد صلح بود و باید صلح را یاد بگیریم دیگری هم میگوید امام حسین (ع) مرد جنگ بود باید برویم جنگ یاد بگیریم، یا صلح را بپذیریم یا جنگ را، این هم که بگوییم اصلا وارد این حوزه نشویم خب شده اند دیگر، یک وقت ادب میکنند و ورود نمیکنند ولی یک موقع ادب نمیکنند و وارد این حوزه میشوند و انتظار دارند که حکومت اسلامی این مسیر را برود،بعضی میگویند دراسلام علوم نداریم، در اسلام عقل داریم، یکی میگوید اصلا اسلام ریشه همه کار نیست یکی نظری مخالف، بعضی طلاب به اصطلاح روشنفکر اعلام می کنند باید از چیزهای ابتدایی گذشت، مثلا میگویند حجاب خیلی مهم نیست فساد مسئولین مهم است، خب بر چه مبنایی این حرفها زده میشود این انتظار از علمای طراز اول است.

مراجع تقلید ما نباید برگردند به صد سال گذشته باید رویکرد رو به جلو داشته باشند مراجع تقلید انقلابی و پویا باید پاسخگو باشند و حتی سوال کنند و جواب بخواهند ، این مطابیه مطالبه بحقی است واگر این مطالبه زنده نشود پاسخ هم داده نمیشود.مقصد نویسنده اتفاقا  این است که فرهیختگان، نخبگان، دلسوزان انقلابی و کسانیکه قطعا اگر سوال کنند قصد بی احترامی ندارند این مطالبه را جدی کنند یک سوال میکنند راجع به مسائل یک فتوا میخواهند، آنقدر سوال کنند تا پاسخ مشخص شود در نظام اقتصادی این زیرساخت در نظام سیاسی این زیر ساخت، مثلا قاضی باید مجتهد باشد یاخیر حالا که قاضی های ما مجتهد نیستند احکامشون چگونه می شود؟ ممکن است نظر بدهند که قضاوت الزاماً به اجتهاد نیاز ندارد و مهارت است خب باید یک منبع موثق باشد، نمیشه گفت همه چی داریم و هیچی نداریم لذا عرض میکنم مطالبه از مراجع تقلید جدی است و باید روی این  مطالبه گری اصرار و در پیگیری آن تلاش کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • آیلار

    بستگی داره این رویکرد رو به کدوم جلو باشه....😕