English

شور یا شعور حسینی

شور یا شعور حسینی

محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ این نوشتار مدعی به حفظ شعائر و شور و شعور حسینی و برگزاری مراسمات در ایام محرم با رعایت همه پروتکل های بهداشتی است اما چگونه ؟؟

هرچه به روزهای پایانی ماه ذی الحجه و ورود به ماه محرم نزدیک می شویم دغدغه ها و چالش های شورآفرین حماسه حسینی بیشتر می شود، یک طرف همه اعتبار انقلاب اسلامی را به برگزاری مراسم حسینی می داند و آنچه که داریم را به برکات روضه و گریه حسینی که بحق و بجاست، اما طرف دیگر معتقد به گرفتاری و ابتلا ویروس کرونا و خوف در شیوع و گسترش آن در مراسمات است.

برخی بزرگان حوزه، روحانیت و مادحین تاکید بر برگزاری مراسم به هر قیمتی را دارد و طرف دیگر ظاهراً عدم برگزاری مراسم به هر قیمتی را پیگیری می‌کند لذا در این شرایط باید گفت:

▪️شور و شوق حسینی باید از شعور حسینی برآید.

▪️الگوها و روش ها و مصادیق شورآفرین مراسمات حسینی در طول تاریخ متنوع و برخی از آنان به تدریج متحول و حتی کنار گذاشته شده است (قمه زنی و علم کشی ها و ...) و این درحالی است که بعضی از شیوه ها الگوبرداری از مراسمات عزاداری غیر اسلامی یا برگرفته از عزاداری های مسیحیت و امثال آن است(بررسی عزاداری به صلیب کشیدن حضرت مسیح در آمریکای جنوبی و برخی کشورهای اروپایی )

▪️مصادیق و شیوه ها الزاماً تعیین کننده اصلی شور و شعائر حسینی و اسلامی نیست اما آنچه ضرورت دارد حفظ شعائر و شعور حسینی است.

▪️کرونا یک واقعیت است و این ویروس به‌ طور شتابان در حال گسترش و قاعدتاً گروه‌های متخصص و مربوطه ذی صلاح صاحب نظر می باشند اما در شرایط موجود با توجه به فرمان مقام معظم رهبری امامت امت باید با توجه به دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا مراسمات انجام شود.

▪️ممکن است این شائبه وجود داشته باشد که متخصصین و پزشکان در ستاد کرونا از اثربخشی و ضرورت تجلی شعائرحسینی به میزان صاحب نظران، نخبگان و کنشگران برگزار کننده مراسمات اطلاع لازم را نداشته باشند لذا راه چاره استمداد از فرهیختگان و نخبگان این امور در همفکری با ستاد کرونا است.

▪️ باید پاسخی برای برخی از شبهات و سوالات داده شود؛ اگر ساحل دریا می توان‌ رفت، کنکور می‌توان برگزار کرد، در بازار می‌توان حضور یافت، در مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی می توان و مجاز به حضور بود چگونه است که نمی‌توان در مراسمات مذهبی با رعایت پروتکل ها حضور داشت؟!

▪️اینکه گفته شود به شفابخشی ائمه (ع) و صاحب عزای حسینی کرونا نمی تواند سرایت کند گفتمانی است که با مبانی اسلامی و عقلانی تطابق ندارد و موجب سوء استفاده تبلیغاتی دشمن هم  می شود.

▪️این نوشتار مدعی به حفظ شعائر و شور و شعور حسینی است و صریحتر اینکه حفظ مراسمات و شور و شعائر حسینی در این ایام با رعایت پروتکل های بهداشتی است اما چگونه؟

➖هنرمندان و کارآفرینان فرهنگی و حوزوی و جوانان برگزار کننده دسته‌جات همانطور که در عرصه انقلاب اسلامی نشان داده اند می توانند با خلاقیت های هنری و شیوه های خلاقانه، اثربخشی ویژه‌ای در گسترش شور و هیجان مذهبی داشته باشند.

➖امکانات موجود مانند رسانه‌ها؛  تلویزیون، مجازی، مکتوب و خلاقیت های تبلیغاتی شهری می تواند سراسر کشور اسلامی را عزادار حسینی نشان داده و همه به سوگ بنشینند.

➖با شیوه های جدیدتر روضه باید برگزار شود.

➖دسته جات باید برگزار شود و کلیه مراسمات باید انجام شود اما این که چگونه این اتفاقات صورت بگیرد و یا الزاماً هیات ها و دسته جات پشت سر هم راه بیفتند و یا در تکیه و حسینیه‌ها و مساجد تجمع نمایند حتماً چنین نیست بلکه می شود جوانان مساجد، کارکشتگان هیات‌ها، خیرین و نذر کنندگان، هنرمندان و خلاقان دست در دست هم بدهند و با اقدامات ابداعی از جمله شبکه های مجازی، تلویزیون و رسانه ها، مبلمان و تبلیغات شهری، موسیقی عاشورایی، تیاتر عاشورایی در هر محله و هر مسجد و اداره و سازمان و حوزه جغرافیایی مسئولیت را هم به گونه‌ای بدیع به عهده بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر