English

تحلیلی بر اعتراضات مردمی در عراق

دولت عراق باید به نحوی هوشمندانه نیازهای مردم عراق را رفع کرده و جلوی هرگونه سواستفاده طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای را بگیرد.

تحلیلی بر اعتراضات مردمی در عراق

محمودرضا امینی -خبرگزاری موج: حرفی نیست در اینکه دولت عراق در بحث اداری و پاسخ به نیازها و درخواست های مردم این کشور به سختی عمل می کند. بعضی از روندهای سیاسی نادرست، تبعیض ها، نفوذها و فشارهایی که در سیستم اداری عراق وجود دارد و حتی تحریکات خارجی، از جمله زمینه هایی بوده اند که همواره در شکل گیری اعتراضات در عراق موثر بوده اند. اما آیا آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده، ریشه در همین مسائل دارد و یا بایستی سراغ عوامل دیگر رفت؟ آنچه واضح است اگر دولت و مسوولین عراقی برای رفع مشکلات مردم عراق همت نکنند، دیگران سوار بر موج این مشکلات خواهند شد که بر اساس اطلاعات موجود، رژیم صهیونیستی، عربستان و دیگر دول مرتجع عربی و حتی کشورهای اروپایی، طرحی را با نام انقلاب عراق در نظر گرفته اند که خاستگاه این امر بر اساس طرح آن ها در ابتدا مبتنی بر مسائل معیشتی خواهد بود و البته در ادامه با گسترش درگیری ها، موجب بسط تفرقه و پیگیری دستور کار مطلوب آن ها خواهد شد.

ایجاد تفرقه شیعه-سنی از یک سو و جلوگیری از حماسه راهپیمایی اربعین از سوی دیگر، به همراه هزینه های هنگفتی که در فضای مجازی و یا در قالب فرآیندهای اطلاعاتی برای پیشبرد طرح انقلاب عراق در نظرگرفته شده، همگی در این معادله قابل توجه هستند. به عبارتی، تنبلی دولت عراق در رفع نیازهای مردم باعث شده که نفوذی ها در ساختار سیاسی عراق بیشترین استفاده را بکنند.به طور خاص در این زمینه می توان به عربستان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد. این در حالی است که مسائل آن ها با آنچه مردم عراق واقعا می خواهند، کاملا متفاوت است. دلیل و پشتوانه استدلال من هم آمادگی دولت و جناح های سیاسی همسوی دولت عراق و همچنین پیام آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق است که در عین توجه به نیازهای مردم و مسالمت آمیز بودن رفتارها و لزوم رسیدگی به امورات مردم، بر حل سریع مشکلات تاکید کرده اند.

عراق در ساختار سیاسی و اداری خود در وضعیت نابهنجاری گرفتار شده و قابلیت انفجار دارد. این وضعیت را دولت باید مدیریت می کرد که نکرد و اینک شاهدیم که عده ای از خواست های مشروع مردم سواستفاده می کنند. موضوع راهپیمایی اربعین یک مساله وحدت آفرین در عراق است و اگر این حادثه در عراق از بین برود، حوادث مهمتر و بالطبع منفی تری در عراق اتفاق خواهد افتاد. اولا وحدت به تفرقه تبدیل خواهد شد. ثانیا بسیاری از انگیزه ها و افراد مساله دار در قالب خواست های مشروع مردم فرصت عرض اندام می یابند و مهمتر از همه دشمنی با جمهوری اسلامی ایران در قالب طرحِ طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای دنبال خواهد شد.

واقعیت این است که عراق یک کشور با فرهنگ و با ارزش است. این کشور ویژگی های مثبت فراوانی دارد و هوشیاری ملت عراق در شرایط کنونی از جمله ضرورت هایی است که مسوولان سیاسی و مردم باید با هوشیاری به آن بنگرند. در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که به مردم عراق برای پیگیری مطالبات بر حقشان آدرس های غلط داده شده است. یعنی اگر مردم طالب مبارزه با فساد هستند اینگونه به آن ها القا می شود که باید حشدالشعبی که کارش محافظت از مردم است را هدف قرار دهند. از سویی، سرکردگان گروه های تکفیری و یا حزب منحله بعث در جریان اعتراضات پر رنگ می شوند و سعی دارند اعتراضات را راهبری کنند. در این زمینه به طور خاص دختر صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق وارد عرصه شد و از معترضان عراقی حمایت کرد. در این راستا همانطور که پیش از گفته شد پول های سعودی و رژیم صهیونیستی نیز سعی دارند در عراق ناامنی ایجاد کنند. با این حال، هوشیاری آیت الله سیستانی موجب آگاهی بخشی به مردم عراق شد. نخست وزیر عراق نیز باید به موقع به موضوع بپردازد و به صورت کارآمد و موثر سعی کند تا مسائل مردم را حل کند و جلویِ هرگونه سواستفاده ای را بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سام

    چند روز پیش به یک بیمارستان خصوصی رفته بودم و پشت اتاق عمل یک زن عراقی نشسته بود و مرتب روی زانوانش میزد و جملاتی میگفت. متوجه شدم میگوید که ایرانیان منابع ما را غارت کردند و بیمارستانهای مجهز و هتلهای شیک در کیش و مشهد ساختند !!
    پسرش که کمی فارسی بلد بود، میگفت ما میدانیم که بخش خصوصی اینها را ساخته و او اشتباه میکند من هم گفتم در زمان صدام هم وضعیت بیمارستانها و هتلهایمان از عراق بهتر بود. ظاهرا توسط وهابیون و عربستان جو بسیار بدی بر علیه ایرانیان در عراق براه افتادهگ

  • بی نام

    چرا پیامی را که در مورد عکس این آقای تحلیلگر را نوشته بودم انعکاس ندادید حتما به مزاقتان خوش نیامده که منعکس نکردید