English

مذاکره یا صلح

ماموریت دیپلمات های ما در سازمان ملل متحد، مذاکره نیست. وظیفه آن ها فقط اعلام سیاست ها و ترسیم کردن بنیان های سیاست خارجی کشورمان در موضوعات مختلف بین المللی است.

مذاکره یا صلح

محمودرضا امینی-خبرگزاری موج؛ آنچه که پیرامون موضوع مذاکره ایران و آمریکا و تروئیکای اروپایی مطرح است، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. دستور آن است که در هیچ سطحی مذاکره میان ایران و آمریکا ممکن و مجاز نیست. با این حال، تهدیداتِ همیشگی آمریکا و اروپا و بیانیه سه کشور اروپایی در مورد ایران ناظر بر این است که آن ها مایلند با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های موضوعی مشخصی مذاکره کنند. برای آن ها برجام موضوعی تمام شده است. ولیکن می خواهند مهر تایید و امضا را به دست رئیس جمهور ایران انجام دهند.

مشخص است که طرف های غربی تلاش هایی را برای انجام مذاکره با ایران انجام خواهند داد. آنچه که مکرون رئیس جمهور فرانسه مطرح کرد که ممکن است اتفاق مهمی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد ایران بیفتد و آنچه که ترامپ گفته و مدام از مذاکره با ایران حرف زده نشان از آن دارد که آمریکا و اروپا به دنبال مذاکره هستند و به این موضوع شدیدا نیاز دارند. مسیر مذاکره برجام مسیر یک روز و دو روز نبوده و نیست. مسیر برجام مسیری است که آمریکایی ها و اروپایی باز کردند تا جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکره در مورد موضوعات مختلف، به صورت مداوم در دسترس خود داشته باشند.

آن ها به دنبال حل مساله ای نیستند بلکه برعکس، به دنبال به تسلیم واداشتن جمهوری اسلامی ایران و مجبور کردن آن به دادن امتیاز هستند. اگر مدیران دستگاه سیاست خارجی ما نتوانند مقاومت را در موضوع مذاکره، پیشه کنند، قطعا در دامن فریبکاری آمریکا و 3 کشور اروپایی گرفتار خواهند شد. واقعیت این است که اگر امروز جمهوری اسلامی برای مذاکره تا این اندازه از منظر غربی ها ارزشمند است این بدان دلیل است که ایران اقتدار خود را بر اساس معادلات نظامی و امنیتی افزایش داده و مقاومت پذیری خود را در برابر حملات جنگ اقتصادی و به بیانی، تروریسم اقتصادی کشوری نظیر آمریکا نیز ارتقا بخشیده است. باید دیپلمات های ما متوجه این باشند که تهدید کارسازی ندارد و اقدامی از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی بر علیه ایران انجام نخواهد شد. غربی ها به خوبی می دانند که توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران چیزی نیست که بتوان نسبت به آن بی اعتنا بود. دیپلمات های ما در سازمان ملل با ماموریت اعلام سیاست های ما می روند. سیاست هایی که ریشه در توان و اقتدار ما دارند. آن ها برای شنیدن و مذاکره نمی روند. هدف فقط اعلام سیاست ها و ترسیم کردن بنیان های سیاست خارجی کشورمان در موضوعات مختلف بین المللی است. امروز مذاکره با آمریکا در هر سطحی خطرناک است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    جنگ