English

از سوی ستاد بزرگداشت هفتۀ پژوهش و فناوری صنعت اعلام شد؛

ساخت پایلوت آب ‌شیرین ‌کن جذبی فولاد هرمزگان، محصول تحقیق و توسعۀ برتر کشور

بر اساس انتخاب ستاد بزرگداشت هفتۀ پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹، ساخت پایلوت محصول «سامانۀ آب‌شیرین‌کن جذبی دوبسترۀ تک‌مرحله‌ای با مکانیسم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی» معرفی‌شده توسط فولاد هرمزگان به‌عنوان محصول تحقیق و توسعۀ برتر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کشور در سال 99 انتخاب شد.

ساخت پایلوت آب ‌شیرین ‌کن جذبی فولاد هرمزگان، محصول تحقیق و توسعۀ برتر کشور

به گزارش خبرگزاری موج، شاهین زارع، مدیر متالورژی، طراحی و توسعۀ محصولات شرکت فولاد هرمزگان گفت: در چند سال اخیر، افزایش رقابت و انگیزۀ پیشرفت، بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشته که فعالیت‌های خود را بر تولیدات اساسی و توانمندی‌های محوری متمرکز کنند. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوری‌های فناورانه است و مسلما انجام تحقیقات در سازمان‌ها باهدف حمایت از نوآوری صورت می‌گیرد.

 وی در ادامه گفت: در همین خصوص، طی تعاملی سازنده بین دانشگاه هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان، این شرکت اقدام به تعریف پروژه‌ای با عنوان «مطالعه و پژوهش در زمینۀ ساخت پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی دوبسترۀ تک‌مرحله‌ای، با مکانیسم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی»  نمود و پس از تلاش‌های بی‌وقفۀ اساتید دانشگاه هرمزگان و واحدهای انرژی و سیالات و تحقیق و توسعۀ فولاد هرمزگان، محصول فوق بر اساس انتخاب ستاد بزرگداشت هفتۀ پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در سال 99، موفق به کسب عنوان محصول تحقیق و توسعۀ برتر واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کشور گردید.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعۀ فولاد هرمزگان در ادامه با بیان اینکه بیش از 97 درصد آب‌های سطح زمین را آب شور تشکیل می‌دهد و ایران نیز برای مصارف خانگی و صنعتی و کشاورزی با بحران کم‌آبی مواجه است تأکید کرد: در این شرایط آب دریا به‌عنوان یک منبع تمام‌نشدنی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

وی راه‌حل عملی برای رویارویی با مشکل کم‌آبی را روش‌های کم‌هزینه برای نمک‌زدایی از آب دریا و تولید آب آشامیدنی دانست که در آن،  شرایط سازگاری با محیط‌زیست نیز دیده ‌شده است. یکی از این روش‌ها می‌تواند استفاده از آب‌شیرین‌کن جذبی باشد.

وی در ادامه بیان داشت: در فناوری‌های رایج آب‌شیرین‌کن میزان مصرف انرژی الکتریکی و گرمایی و به همین میزان نیز هزینۀ تعمیرات و نگهداری و تأمین قطعات مصرفی بسیار زیاد است، به‌گونه‌ای که معمولا هزینۀ آب تولیدشده بسیار زیاد و کیفیت آب تولیدی نیز نامناسب است؛ اما فناوری آب‌شیرین‌کن جذبی که کاملا جدید و در انحصار کشور ژاپن و سنگاپور بوده، برای اولین بار در ایران اجرا می‌گردد و در این موارد بهبود قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

 زارع اجرای پروژه در شهر بندرعباس و به دست آوردن پارامترهای طراحی مناسب شهر بندرعباس را از نکات قابل‌توجه پروژۀ مذکور دانست.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعۀ محصولات هرمزگان افزود: با بهینه‌سازی این طرح و تجاری‌سازی آن، هم از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هم در قیمت تمام‌شده، آب تولیدشده باکیفیت بسیار خوب و قابل رقابت با نمونه‌های تجاری موجود در بازار خواهد بود.

وی سازگاری با محیط زیست را نقطه قوت دیگر این طرح دانست و گفت: این آب‌شیرین‌کن به‌دلیل امکان نمک‌زدایی 100 درصد از آب دریا و با توجه به عدم بازگشت آب تغلیظ شده به دریا برخلاف فناوری‌های رایج، به اکوسیستم اطراف خود نیز هیچ‌گونه تنشی وارد نخواهد کرد و از این منظر با محیط‌زیست بسیار سازگار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه