English

مجید محسنی مجد، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر:

رمز عبور از دوران تحریم سیم خاردار تا سرافرازی و موفقیت در دوران جهش تولیـد

جنگ به عنوان پدیده ای فراگیر، خود را در ابعاد وسیع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر جامعه تحمیل نمود و زمینۀ آزمونی سخت برای کارآمدی نظام نو پای جمهوری اسلامی فراهم آورد. با این حال ملت ایران توانستند سرافرازانه از این دوران پرچالش عبور کرده و مسیر پیشرفت و توسعۀ خود را ادامه دهند. به نظر می رسد در شرایط دشوار کنونی کشور این دستاوردهای عظیم و تجارب فراوان می تواند چراغ راه ما در ادامۀ مسیر پیشرفت و توسعۀ کشور باشد.

رمز عبور از دوران تحریم سیم خاردار تا سرافرازی و موفقیت در دوران جهش تولیـد

به گزارش خبرگزاری موج، دوران دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوره های تاریخ معاصر ما به حساب می آید و نظیر آن را کم تر در طول تاریخ پرفراز و نشیب تاریخ این سرزمین شاهد هستیم. هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، با شجاعت و ایثار حماسه های فراوانی آفریدند. با این که سالها از دوران دفاع مقدس می گذرد، اما هنوز خاطرات و دستاوردهای این حماسۀ بزرگ در حوزه های کشور مورد توجه و استفاده است. با این حال شناخت دقیق ابعاد دفاع مقدس و ارزش ها و دستاوردهای نشأت یافته از آن و استمرار و حفظ آنها می تواند در عرصه های مدیریت کشور به خصوص در شرایط سخت، به مدیران برای برون رفت از این شرایط کمک زیادی نماید.

یکی از مهمترین دستاوردهای مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در میان جوانان بود. در شرایط دشوار دفاع مقدس، ما به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور کنیم و با تکیه بر توانمندی های خود کشور را اداره کرده و آن را به پیش ببریم. تأثیر این خودباوری، بعد از جنگ در عرصه های مختلف اقتصادی،اجتماعی و فناوری های نوین دفاعی، نمود فزاینده ای داشت. در سایه خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده در دوران دفاع مقدس، ما به پیشرفت ها و ابتکاراتی دست زدیم که تعجب همگان را برانگیخت. با توجه به تحریم های اقتصادی، ما با روحیۀ قناعت به مرز خودکفایی در کالاها و محصولات اساسی پیش رفتیم. ملت ما ثابت کرد که هرگاه چیزی را بخواهد، به آن دست پیدا خواهد کرد و این از دستاوردهای جنگ تحمیلی و تحریم های مختلف بود.

از دیگر مسائلی که در جنگ هشت ساله شاهد آن بودیم، بروز خلاقیت ها، نوآوری ها و اعمال بدیعی بود که در ابعاد مختلف صورت گرفت. خلاقیت های بی شمار در زمینۀ تدارک تجهیزات جنگی و لجستیکی ، مانند ایجاد پل های خیبر و اروند رود، نقش ویژه ای در پیروزی عملیات ها ایفا نمود.

از دیگر برکات دفاع مقدس، رشد باورهای دینی در این دوره بود و هدف تمام کارها برا اساس رضایت الهی تعریف شده و کارها با همین هدف مقدس پیش می رفت.

از دیگر دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس، شکل گیری تفکر بسیجی بود. این تفکر نوین با هیچ کدام از ایدئولوژی های موجود جهان در این دوره همخوانی نداشت و به تولید روحیۀ فداکاری، گذشت و تلاش بی منت منجر شد. تفکر بسیجی نه تنها در عرصۀ نظامی که در عرصه های مختلف اقتصادی و صنعتی نیز منشا تحولات عظیمی در کشور شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

از دیگر دستاوردهای مهم جنگ تحمیلی، تحول و توسعه صنایع مختلف بود که متخصصان با توجه به نیازهای شدید کشور دست به فعالیت های وسیعی جهت رفع نیازهای روزمرۀ جامعه زدند. متخصصان و پرسنل گروه صنایع بهشهر نیز از جمله متخصصانی بودند که در طول هشت سال دفاع مقدس به صورت مستمر و پیوسته به دنبال تأمین نیاز بهداشتی و غذایی جامعۀ آن روز و همچنین رزمندگان اسلام بودند. از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس، کسب تجربه های فراوان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی بود. در حوزۀ سیاست ما دریافتیم که نمی توان روی کشورهای دیگر حساب باز نمود و مسئولان را به این جمع بندی رساند که برای پیشرفت و توسعه روی کمک های خارجی حساب ویژه ای باز نکنند. در حوزۀ اقتصادی نیز به این امر واقف شدند که تنها تولید داخلی و کمک به تولیدکنندگان داخلی، راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است. در حوزه های نظامی نیز امروزه ایران به چنان جایگاهی دست یافته که توان نظامی دفاعی ایران سبب شده تا کشورهای ابرقدرت دنیا نتوانند نگاه سوئی به این سرزمین اهورائی داشته باشند. یکی دیگر از دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس تحکیم وحدت ملی بین آحاد ملت ایران، به ویژه گروهها و احزاب سیاسی کشور بود به طوری که همگان منافع حزبی و صنفی خود را در خدمت مصالح نظام و امنیت کشور قرار داده بودند. این تحکیم وحدت راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات کشور بود؛ هر چند که در سالهای بعد کمتر به آن توجه شد. از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس در کشور، تغییر در نگرش علمی و پژوهشی دانشگاهها بود که مقابله با اتکا به کشورهای خارجی دیگر در حوزه فناوری های جدید و درک فرایند رشد فناوری توسط متخصصان و نخبگان داخلی و استقلال علمی در دانشگاهها را رقم زد. در دورۀ دفاع مقدس ما شاهد بودیم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز نظامی و بخش صنعت در داخل دانشگاههای کشور طراحی و ساخته شد. دستیابی به سلول های بنیادی و دانش هسته ای توسط پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی را باید متأثر از فرهنگ خودباوری و خلاقیت دوران دفاع مقدس بدانیم. چنان که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب به این حقیقت اشاره فرموده اند.

جنگ به عنوان پدیده ای فراگیر، خود را در ابعاد وسیع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر جامعه تحمیل نمود و زمینۀ آزمونی سخت برای کارآمدی نظام نو پای جمهوری اسلامی فراهم آورد. با این حال ملت ایران توانستند سرافرازانه از این دوران پرچالش عبور کرده و مسیر پیشرفت و توسعۀ خود را ادامه دهند. به نظر می رسد در شرایط دشوار کنونی کشور این دستاوردهای عظیم و تجارب فراوان می تواند چراغ راه ما در ادامۀ مسیر پیشرفت و توسعۀ کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه