English

ضربان قلب ذوب‌ آهن در گرو تامین مواد اولیه

معاون خرید شرکت در خصوص ضرورت تامین مواد اولیه ذوب آهن در راستای توسعه صادرات، گفت: موضوع تامین مواد اولیه یکی از معضلات اصلی این شرکت بزرگ فولادی است.

ضربان قلب ذوب‌ آهن در گرو تامین مواد اولیه

به گزارش خبرگزاری موج، محمدجعفر صالحی، تاکید کرد: با توجه به این که ذوب آهن بابت دریافت زغال سنگ یارانه پرداخت می کند، در این فضا باید نگاهی متفاوت به آن شود بنابراین ضرورت دارد مدیران وزارت صمت در تفکری جامع نگر به موضوع زغال سنگ و ذوب آهن نگاه کنند.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به این که قیمت مواد اولیه در دنیا به دلیل شرایط کرونایی در حال تغییر و نرخ سنگ آهن در چین افزایش یافته است، تاکید کرد: گفته می شود الزاما ذوب آهن باید با این قیمت ها رقابت کند، اما قیمت نهاده ها روز به روز متورم می شود، در نتیجه هر روز به منطقه زیان نزدیک می شویم و عایدی به جز توقف تولید نخواهیم داشت، از سوی دیگر امکان توقف تولید ذوب آهن اصفهان هم وجود ندارد.

صالحی، گفت: وقتی یکنواختی در ورود مواد اولیه به این واحد وجود نداشته باشد تولید کوره دچار شوک شده و به جای محصول، سرباره تولید می کند و این موجب هدررفت انرژی می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر بخشی از کک، زغال و ۱۰۰ درصد فرومنگنز مورد نیاز ذوب آهن وارداتی است و از محل ارز حاصل از صادرات این شرکت وارد می شود و اگر صادرات نداشته باشیم در عمل نمی توانیم واردات مواد اولیه خود را انجام دهیم.

معاون خرید شرکت درباره دلایل واردات زغال سنگ با وجود تولید داخل، توضیح داد: از نظر کمیت زغال داخل جوابگوی نیاز داخل نیست، از نظر کیفیت نیز زغال وارداتی باید با زغال داخلی ترکیب شود، از سوی دیگر کیفیت کک های تولید داخل در حد کک تولید ذوب آهن نیست بنابراین ناچار به واردات باکیفیت این محصول هستیم.

وی با اشاره به این که حدود ۳۰ درصد زغال و ۲۰ درصد کک  مورد نیاز وارد می شود و بقیه تولید داخل است، تاکید کرد: اگر ذوب آهن محصول با ارزش افزوده بالاتر تولید نکند، در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل خواهیم شد.

صالحی درباره تاثیر تحریم ها بر تامین مواد اولیه ذوب آهن، تاکید کرد: ایران سال هاست که درگیر تحریم های خارجی است، خوشبختانه ذوب آهن با سیاست های مختلف زمین گیر نشده است، اما مشکل امروز این مجموعه تحریم های داخلی و بخشنامه های متناقض است و اگر این موضوع مرتفع شود به راحتی می توانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی با درخواست از دولت و وزارت صمت، گفت: طی دو سال گذشته مصوبه ای تصویب شد که به مدت پنج سال یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ از معادن دولتی برای ذوب آهن تامین شود، اما از اوایل اسفند سال گذشته تاکنون، با وجود مکاتبات بسیار هنوز این مصوبه تمدید نشده است و هیچ سنگی از معادن دولتی دریافت نکرده ایم و متاسفانه بسیاری با خود تحریمی به دنبال این هستند که این مصوبه دوباره روند اولیه خود را طی کند.

معاون خرید شرکت از تصمیم گیرندگان ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت، درخواست کرد که قیمت محصولات ذوب آهن را آزاد بگذارند، چراکه قیمت نهاده ها در حال متورم شدن است، اما متاسفانه همچنان قیمت خروجی محصول نهایی این مجموعه تولیدی توسط دولت کنترل می شود تا خریداران افزایش قیمت نداشته باشند که در این شرایط ذوب آهن اصفهان به نقطه سر به سر و زیان نزدیک می شود، از سوی دیگر مجموعه وزارت صمت با رقیق تر کردن خود تحریمی ها، مشکلات را تا حدودی حل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی