English

آغاز فرآیند بومی‌ سازی لامپ‌ های وارداتی اشعۀ X

تفاهم‌نامه ساخت لامپ‌ های وارداتی اشعه ایکس 100 و 75 کیلوولت بین شرکت فولاد مبارکه وشرکت آشکار پرتو پویا از زیرمجموعه‌های پـــــارک علـــــم وفن‌آوری قزوین امضاء شد.

آغاز فرآیند بومی‌ سازی لامپ‌ های وارداتی اشعۀ X

به گزارش خبرگزاری موج، پس‌ از این‌که شرکت فولاد مبارکه اصفهان حمایت و همکاری با شرکت‌ های دانش‌بنیان، انجمن‌های علمی و استارتاپ ها را در دستور کار خود قرار داد، در اقدام عملی دیگر این شرکت و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تفاهم‌نامه ساخت لامپ‌ های وارداتی اشعه ایکس 100 و 75 کیلوولت بین شرکت فولاد مبارکه وشرکت آشکار پرتو پویا از زیرمجموعه‌های پـــــارک علـــــم وفن‌آوری قزوین امضاء شد.

بهزاد شیرانی مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون ابزار دقیق فولاد مبارکه در جریان امضای این تفاهم‌نامه گفت: یکی از روش‌های اندازه‌گیری ضخامت، استفاده از دستگاه‌های ضخامت‌سنجی مبنی بر اشعه ایکس است. پرتوهای ایکس موردنیاز در این روش با استفاده از لامپ‌های مولد اشعه ایکس از نوع آند ثابت تولید می‌شود.

وی در همین خصوص تصریح کرد: در ناحیۀ نورد سرد شرکت فولاد مبارکه جهت کنترل ضخامت ورق‌های تولیدی در ابتدا و انتهای خطوط تولیدی از تعداد ۲۲ دستگاه ضخامت سنج ایکس به دلیل دقت بالا استفاده می‌گردد.

 شیرانی با تأکید بر این‌که قسمت‌های سخت‌افزاری مهم این سیستم‌ها شامل کنترل باکس، ژنراتور اشعه ایکس، استاندارد مگازین و دتکتور است، گفت: لامپ اشعه ایکس که درواقع مهم‌ترین قسمت جهت تولید اشعه است در ژنراتور اشعه ایکس قرارگرفته است و با توجه به استهلاک و خرابی لامپ‌های مذکور به‌طور متوسط سالانه حدود ۸ عدد تعویض می‌گردد.

 وی با تأکید بر این‌که عدم تعویض لامپ‌های مستعـــمل می‌تواند مـــــوجب اختـلال در خطـــوط تولیـــد و تضمیـــن کیفیـــت محصـــول

شرکت فولاد مبارکه شود، گفت: درحال‌حاضر این لامپ‌ها به‌صورت واردات و قیمت چند برابری نسبت به قیمت اصلی از خارج از کشور تأمین می‌شود.

 مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون ابزار دقیق فولاد مبارکه اظهار داشت: با توجه به تحریم‌ها و با عنایت به تأکید مدیرعامل شرکت مبنی بر حمایت از شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان داخلی بر آن شدیم که این لامپ‌ها را با استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور بومی‌سازی نماییم. به همین منظور از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استعلام گرفته شد و پس از بررسی‌هایی که انجام شد، با شرکتی در پارک علم و فن‌آوری قزوین به توافق رسیدیم، تا ان‌شاءالله بتوانند در یک فرصت معقول با ساخت این لامپ‌ها، کشور را از واردات آن بی‌نیاز سازند.

وی خاطرنشان کرد: کسب موفقیت در این زمینه به‌واقع یک دستاورد ملی خواهد بود، چراکه علاوه بر صنعت فولاد در بسیاری از صنایع دیگر ازجمله پزشکی نیز این لامپ‌ها کاربرد دارند.

وی تصریح کرد: بومی‌سازی این لامپ‌ها نه‌تنها کشور را از واردات آن و خروج مبالغ قابل‌توجهی ارز بی‌نیاز خواهد کرد، بلکه می‌توان با صادرات آن‌ها برای کشور ارزآوری و ارزش‌افزوده اقتصادی نیز ایجاد کرد.

بهزاد شیرانی در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از رویکرد مدیریت ارشد شرکت در بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری مدیریت تحقیق و توسعه، کارکنان مجموعه تعمیر تجهیزات پرتوزای فولاد مبارکه و  شرکت آشکار پرتو پویا از زیرمجموعه‌های پارک علم وفن آوری قزوین، اظهار امیدواری کرد: هرچه سریع‌تر این اقدام ارزشمند وارد فاز اجرا شود و از لامپ‌های تولید داخل بتوان در چرخه تولید استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه