English

آیا آلودگی هوا بر افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار است؟

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران بیان کرد تاثیر آلودگی هوا بر افزایش شیوع کرونا نیاز به مطالعات دقیق‌تری دارد.

آیا آلودگی هوا بر افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار است؟

به گزارش خبرگزاری موج، حمید چوبینه گفت: مطالعه دقیقی که در زمینه تاثیر آلودگی هوا بر افزایش شیوع کرونا باشد دیده نشده ولی از آنجا که هوا با تنفس ارتباط دارد و بیشترین آسیب‌هایی که بیماران کرونایی می‌بینند از نواحی مجاری تنفسی و ریه است، بنابراین وقتی سیستم اکسیژن‌رسانی بدن مختل شود، هر چیزی که این مکانیسم را تحت تاثیر قرار دهد، منطقاً می‌تواند موثر باشد و باید گفت که آلودگی هوا می‌تواند آسیب بیشتری به فرد مبتلا بزند اما تاثیر آلودگی هوا بر افزایش شیوع کرونا نیاز به مطالعات دقیق‌تری دارد.

وی با بیان اینکه سالانه بسیاری از افراد جامعه بشری به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و بنابراین بحث آلودگی هوا بسیار پایدارتر از مطالبات بشر نسبت به کرونا است، افزود: کرونا یک بیماری ناشناخته است و حتی بعضی از تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۱ مهار می‌شود ولی آلودگی هوا مشکلی است حاد که سال‌هاست زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و بیماری‌های جانبی برای بشر به وجود آورده و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است.

چوبینه با بیان اینکه مسئله آلودگی هوا به عنوان یک مطالبه پایدار بشر نسبت به سیستم‌های حکومتی می‌تواند وجود داشته باشد و گره زدن آن با بحث کرونا خیلی موضوعیت ندارد و یک شبه هم نمی‌توان راجع به آن نظر داد، ادامه داد: در زمان‌های آلوده بودن هوا تردد باید به حداقل برسد. وقتی می‌گویند فعالیت بدنی را نیز در هوای آلوده کم کنید یعنی امر مهم و مثبتی مانند ورزش نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. بنابراین طبیعتاً افراد باید کمتر از خانه‌ها بیرون بیایند و سیستم‌های حکومتی نیز باید شرایطی فراهم کنند که افراد بیشتر در منازل بمانند؛ مانند دورکاری‌هایی که در این روزها مرسوم شده و تعطیلی اماکن پرتردد و مهار کردن خودروها و صنایع.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با تاکید مجدد بر اینکه تاثیر منفی آلودگی هوا می‌تواند بسیار عمیق‌تر از کرونا باشد، اضافه کرد: اگر آمار مرگ و میر جهانی بر اثر آلودگی هوا را با مرگ و میر ناشی از کرونا مقایسه کنید، می‌بینید که چند برابر بحث کروناست. هرچند در رابطه با کرونا وحشتی ایجاد شده و کنترل این ویروس نیز بسیار مهم است.

او با بیان اینکه مهار آلودگی هوا فکر چند جانبه می خواهد و تنها از دست یک نهاد بر نمی‌آید، عنوان کرد: درصد آلودگی صنایع مختلف در شهرها مشخص است و از آنجا که این صنایع جان افراد و شهروندان را تحت خطر قرار می‌دهند، باید مهار شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مدت زمانی که افراد در یک محیط می‌مانند و میزان صحبت کردن و استفاده کردن از تهویه هوا می‌تواند روی میزان ابتلا تاثیرگذار باشد، یادآور شد: سرمای هوا از این نظر می‌تواند در افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار باشد که افراد باید در محیط‌های بسته تنفس کنند و هوا کمتر در گردش قرار می‌گیرد و تعداد افراد در مکان‌های بسته نیز بیشتر می‌شود و علاوه بر این سیستم تهویه وجود ندارد. در واقع این‌گونه مکان‌ها زودتر می‌تواند آکنده از ویروسی شود که احیاناً از طرف یک فرد مبتلا منتقل می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه