English

خوش‌گذرانان به بهشت نمی ‌روند/ بی توجهی به دغدغه مردم با وجود وضعیت قرمز در تهران

با وجود نگرانی‌های مردم و برخی از نمایندگان مجلس از شیوع کرونا اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان سیاست‌گذار و ناظر اقدامات این ارگان درب پارلمان شهری‌ را بسته و به‌ تعطیلات تابستانی‌‌ رفته‌‌اند.

خوش‌گذرانان به بهشت نمی ‌روند/ بی توجهی به دغدغه مردم با وجود وضعیت قرمز در تهران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آنا، با رکوردشکنی آمار تلفات و مرگ و میر ناشی از کرونا و تداوم زنجیره آن نگرانی‌ها در ارتباط با برگزاری رویدادهایی که به ازدحام و گردهمایی افراد در جامعه می‌انجامد را افزایش داده است.

آغاز سال تحصیلی، آزمون‌های بین‌المللی زبان، برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و ... از نمونه این نگرانی‌ها است که ستاد ملی مقابله با کرونا با نزدیک شدن به یک‌یک این ایام اقدامات پیشگیرانه و ایمن را برای آن به مردم اعلام می‌کند.

اما در این میان مسئله ازدحام‌ها و شلوغی‌هایی در سطح جامعه برای تردد روزمره مردم در سطح شهر از جمله مواردی است که برای ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهرها به‌ویژه تهران لاینحل باقی مانده و باعث شده حداقل در این مورد با توجه به مسئولیت‌های فراوان، تصمیم‌گیری درباره آن به شورای ترافیک در هر شهر واگذار شود.

اجرای طرح ترافیک تهران که بعد از تعطیلات نوروز همواره با فراز و نشیب‌هایی در بحث اجرای آن همراه بود بالاخره با کسب اجازه از ستاد ملی مقابله با کرونا اجرای آن به شورای ترافیک داده شد.

این شورا در شهر تهران به ریاست شهردار تهران است و شامل ۶ عضو که سه عضو آن از بدنه شهرداری هستند (شهردار، معاون شهردار و رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک) به‌همراه پلیس راهنمایی و رانندگی، نماینده استانداری و وزارت کشور که معمولاً در بیشتر زمان‌ها به جز شرایطی که نهادهای بالاتری نسبت به تصمیمات آن نظری دارند در سایر موارد اولویت با تصمیم شهرداری است.

از آنجا که از ابتدا شهرداری تهران به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش سفرهای غیرضروری، اختلال در حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد و امدادی، ترافیک و آلودگی هوا بر اجرای طرح اصرار داشت به محض کسب اختیار، آن را اجرا کرد.

طبیعتاً اجرای طرح ترافیک به شکل سابق برای ستاد مقابله با کرونا قابل قبول نبود بنابراین شهرداری با اتخاذ تدابیری از جمله الزام استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین تسهیلاتی برای ورود و خروج رایگان به محدوده طرح این مهم را به انجام رسانید.

اما مدتی پس از اجرای طرح ترافیک به سبک کرونایی مشخص شد که تداوم آن باعث افزایش ازدحام در سیستم حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو شده و لازم است که در اجرای آن تجدیدنظر شود به‌طوری‌که اکبر نیک‌پژوه متخصص طب پیشگیری در گفتگو با آنا در واکنش به اظهارنظر شهردار تهران که گفته بود با الزام استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی می‌توان فاصله‌ها را کم کرد، عنوان کرد که نمی‌توانیم بگوییم الان که ماسک می‌زنیم می‌توانیم فاصله‌ها را به ۴۰ سانتی‌متر کاهش دهیم هر چند منطقی است که با رعایت فاصله استاندارد از ماسک هم استفاده شود.... مکرراً در رسانه‌ها مردم را متهم می‌کنند که شرکت در مراسم‌های عروسی و عزا آمار شیوع کرونا را زیاد کرده است در حالی که اقدام شهرداری تهران در جابجایی مردم در واگن‌های پرازدحام مترو خود به مانند برگزاری مراسم عروسی و عزا است.

با وجود نگرانی‌های مردم و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نمونه‌‌هایی از آن در فضای مجازی قابل مشاهده است اما شهرداری تهران توجهی به این موضوع ندارد و در این میان اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم که به‌عنوان سیاست‌گذار و ناظر اقدامات این ارگان محسوب می‌شوند نیز درب پارلمان شهری‌ را بسته و به‌ تعطیلات تابستانی‌‌ رفته‌‌اند و در رسانه‌ها عنوان می‌کند که شورای شهر هیچ مقاومتی در برابر اجرا یا لغو طرح ترافیک ندارد و اگر نظر ستاد ملی کرونا لغو طرح ترافیک است، باید با قاطعیت این موضوع را به صورت کتبی ابلاغ کنند.

شورای شهری که با تأیید و اعتماد مردم قدم در راه بهبود شرایط زیستن برای تهرانی‌ها گذاشته است حال در وخیم‌ترین شرایط پشت حامیان و ولی نعمتانشان را خالی کرده  است اما با این حال طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه(۱۱ مرداد) به مدت یک هفته در پایتخت لغو خواهد شد و به نظر می‌رسد این ستاد جور مدیریت شهری در کنترل کردن وضعیت نابهنجار شیوع کرونا در حمل و نقل عمومی را بر دوش کشید.

شورایی که می‌بایست از روز اول شیوع کرونا به‌عنوان سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز امور شهر، شهرداری را پای کار آورده و خود اقدام به تشکیل ستاد مقابله با کرونا کند منتظر ماند تا این ستاد در تهران تشکیل و از او به‌عنوان یک عضو دعوت شود و در پاسخ به بی‌توجهی به نظراتشان در این ستاد بگویند که ما نظراتمان را درباره مدیریت شهری نمی‌دهیم چون نظر ما را وتو می‌کنند.

در هر حال امید آن می‌رود تا این آخرین تعطیلات تابستانی این دوستان شورای شهری هم به آنها خوش بگذرد و شهر تهران در افق آینده خود دیگر شاهد حضور خوش‌گذرانان بی‌توجه به دغدغه مردم در بهشت نباشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه