English

ذبح شدن منافع ملی حاصل التماسی بودن دستگاه دیپلماسی / غنی سازی شروع شود

رییس کمیته هسته ای مجلس دهم با تاکید بر اینکه ذبح شدن منافع ملی درنتیجه التماسی و انفعالی بودن دستگاه دیپلماسی است، تاکید کرد، غنی سازی آنهم با درصد دلخواه شروع و درصورت نیاز، سایت جدید هسته ای تاسیس شود.

مجتبی ذوالنور در گفت وگو با فاطمه باقری خبرنگار خبرگزاری موج، درباره افشای اطلاعات هسته ای ایران بوسیله آژانس انرژی اتمی، افزود: وقتی ما اسرار خود را با بیگانگان در میان می گذاریم، نباید انتظار امنیت داشته باشیم چون آنان تعهدی نسبت به منافع و اسرار ما ندارند.

وی با استناد به فرمایشی از امام راحل مبنی براینکه دشمنان به چیزی کمتر از نابودی اسلام، انقلاب و مملکت ما راضی نخواهند شد، تاکید کرد: ایران باید در ارائه اطلاعات خود به آژانس دقت می کرد و در ارائه اسرار کمی خساست به خرج می داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتی در قرآن کریم هم آمده است کفار را به عنوان کسانی که به اسرار شما دسترسی پیدا می کنند، انتخاب نکنید و حواستان جمع باشد، اما ما دقت نکردیم و اسرار خود را به طور کامل در اختیار آژانس قرار دادیم پس باید منتظر نشر اطلاعات می ماندیم.

* تا حد قطع ارتباط با آژانس انرژی اتمی پیش می رویم

رییس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: اینکه چه کسی باعثنشر اطلاعات هسته ای ایران شده است مهم نیست، بلکه مهم طرف مقابل تعهدات است؛ همچنین باید در ارتباط با دستگاه های بین المللی حواسمان جمع باشد و در صورت نیاز در نوع تعامل و روابط تجدید نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر آژانس هسته ای منافع جمهوری اسلامی را رعایت نکند و ارتباط با آن به ضرر منافع ملی باشد، باید تا حد قطع ارتباط هم پیش برویم؛ اما اگر طرف مقابل منافع ما را رعایت کند ارتباط را حفظ می کنیم. شاید این ارتباط ضررهایی داشته باشد اما منافعش بیشتر از ضرر است.

* دستگاه دیپلماسی نباید منفعل و التماسی باشد

ذوالنور دنیای امروز را دنیا تعامل خواند و گفت: همه مشکلات با قطع ارتباط رفع نمی شود و پس باید به منظور تامین منافع ملی ارتباط برقرار کنیم، اگر منافع با دایر بودن این ارتباطات است آن را حمایت و درغیر اینصورت قطع ارتباط را پیگیری کنیم.

نماینده قم در مجلس در واکنش به انفعالی عمل کردن وزارت امورخارجه در این قضیه ادامه داد: اگر طرف مقابل در تعهدات خود کوتاهی کرد، ما نباید کوتاهی نشان دهیم.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها نباید در این مسائل دیپلماسی منفعل و التماسی باشد و بلکه باید دیپلماسی تهاجمی عمل کند.

ذوالنور درباره اظهارات صالحی مبنی بر گرفتن تعهد اخلاقی از طرف مقابل، یادآور شد: عرصه دیپلماتیک جای اخلاق نیست؛ البته اخلاق را باید رعایت کرد و مدنظر قرار داد اما نمی شود روی تعهدات اخلاقی حساب باز کرد.

وی ادامه داد: از این رو باید دیپلمات های کشور باید متوجه موضوع باشند و به این قضیه مهم توجه کنند.

* لزوم آماده باش برای اقدام متقابل

ذوالنور همچنین درباره دستور اخیر لاریجانی برای راه اندازی تاسیاست هسته ای کشور، اظهار داشت: باید بر اساس محور منافع ملی تصمیم گرفته شود، وقتی طرف مقابل به تهدات خود عمل نکرد باید از نظر اقدام متقابل در حالت آماده باش باشیم تا دشمن در صورت انجام ندادن تعهدات خود احساس خطر کند.

وی اظهارات لاریجانی را هوشمندانه و به جا دانست و افزود: دولت هم باید در این زمینه فعال باشد تا اینکه در مجلس عکس العملی صورت گیرد؛ اما با فرستادن ذخایر سوخت به روسیه، تبدیل بخشی از آن به پنل سوخت، اکسید کردن و به حالت اولیه بازگرداندن و همچنین کاهش سانتیرفیوژهای نطنز از ۱۹ هزار به پنج هزار، چگونه می توانیم به شرایط قبل از توافق هسته ای برگردیم.

* راکتور اراک تا ابد قابل بازگشت نیست

این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: بعد از برجام رآکتور آب سنگین را به شکلی دست کاری کردیم که تا ابد قابل بازگشت نیست و کوره آن را پر از بتن کردیم تا قابل برگشت نباشد؛ حال که همه چیز را دادیم، طرف مقابل باید آورده اش یعنی رفع تحریم ها را انجام دهد اما نه تنها رفع تحریمی انجام نشده بلکه اسرار هسته ای ما را هم فاش کردند و باید در قبال این قضیه عکس العمل قاطعانه نشان دهیم.

ذوالنور با بیان اینکه برجام یعنی برنامه جامع اقدام مشترک و ما سهم خود را از این برنامه جامع ادا کردیم، تصریح کرد: اما طرف غربی بر اساس منافع خود جلو رفته و سهم خود را از برجام را عملیاتی نکرده است؛ لذا ما هم با حرکت در جهت منافع ملی در صورت لزوم غنی سازی را شروع می کنیم آن هم با درصد دلخواه و حتی درصورت نیاز ساخت سایت جدید هسته ای را عملیاتی می کنیم.

* مجلس برای جلوگیری از ذبح منافع ملی دولت را الزام کند

رئیس کمیته هسته ای مجلس دهم خاطرنشان کرد: ایران باید برای اقدام متقابل آماده باشد در غیر اینصورت منافع ملی ذبح خواهد شد و از بین می رود، مجلس هم باید به دولت کمک کند اما برخی مواقع مجلس لازم است دولت را ملزم کند.

وی ادامه داد: گاهی مجلس باید برای ادامه مسیری که با نفع ملی سازگاری ندارد، مانع دولت شود.

* دولت از سرفصل های برجام رونویسی می کند

نماینده مردم قم در مجلس دهم با اشاره به گزارش های وزارت امورخارجه درباره برجام گفت: وزارت امورخارجه تنها سرفصل های برجام را رونویسی می کند اما نمایندگان در روند رسیدگی خود هرجا نیاز به اسناد مدارک داشته باشند با وزارت خارجه وارد بحثمی شوند و اگر نیاز به بررسی صحت و سقم و بازدید از مراکز هسته ای باشد، این کار را انجام می دهد.

وی تاکید کرد: در گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برجام، نقاط قوت و ضعف مطرح شود و بعد از تکمیل ارزیابی، درصورت همکاری نکردن وزارت خارجه، این نقاط قوت و ضعف در صحن مجلس اعلام و همچنین کم کاری، کتمان مطالب و انحراف از مطالب در گزارش قید می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه