English

نماینده زابل از شرایط سیستان و بلوچستان انتقاد کرد

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در پوشش بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای اینکه مسئولان صدای ما را بشنوند باید فریاد بزنیم.

نماینده زابل از شرایط سیستان و بلوچستان انتقاد کرد

به گزارش خبرگزاری موج، احمدعلی کیخواه در جلسه‌ بررسی وضعیت گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان و تالاب هامون در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بعد از سال‌ها فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست و فعالیت در مجلس شورای اسلامی این سوال برای ما باقی است که آیا نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند منطقه سیستان و بلوچستان را توسعه دهد و اگر می‌تواند چقدر زمان می‌برد؟ بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، با وجود ورود جاده، اینترنت، مخابرات، دانشگاه، بیمارستان و … به منطقه سیستان هنوز رفاه اجتماعی مناسب برای مردم حاصل نشده است.

وی با اشاره به بازدید اخیرش از روستاهای منطقه زابل بعد از وقوع گرد و غبار در ۲۳ و ۲۴ تیرماه، اظهار کرد: واقعیت این است که شرایط زندگی در این منطقه بسیار دشوار است. شرایط مردم در استان سیستان و بلوچستان شرایط غیرقابل قبولی است. در همان ایام کنکور شرایط سیستان و بلوچستان بسیار حاد بود و شهروندان دچار طوفان شن بودند. این در حالی اتفاق افتاد که هیچ شرایط متفاوت و تسهیلاتی برای شهروندان و کنکوری‌های این منطقه در نظر گرفته نشد.

معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان هم فرصت و هم تهدید برای این منطقه محسوب می‌شود، افزود: این بادها تهدید است ولی برای آن برنامه‌ای وجود ندارد. در سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده و ردیف بودجه‌هایی نیز اختصاص یافته ولی در عمل تغییری در شرایط زندگی مردم ایجاد نشده است. بنابراین دولت باید در این زمینه تفکیک وظیفه کند تا بدانیم چه وظایفی در موضوع مقابله با گرد و غبار بر عهده سازمان حافظت محیط زیست است.

کیخواه با تأکید بر اینکه برخی اقدامات نظیر جنگل‌کاری و مالچ‌پاشی از جمله وظایف سازمان حفاظت محیط زیست نیست، افزود: آنچه بر عهده این سازمان است، این است که بیش از پیش فریاد بزند چون هوای سیستان قابل استفاده نیست.

وی با انتقاد از طولانی‌بودن برنامه‌های جامع مقابله با گرد و غبار استان‌ها اظهار کرد: سه سال برای منشأیابی گرد و غبار، زمان بسیار زیادی است. مردم انتظار دارند هرچه سریعتر و به شکل بحرانی اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. این در حالی است که بودجه‌های غیرضروری برای برخی امور تخصیص می‌یابد.

نماینده زابل در مجلس با طرح این پرسش که آیا مردم سیستان در شرایط بحرانی قرار ندارند؟ اظهار کرد: صدا و سیما از کنار مسأله سیستان به‌راحتی می‌گذرد. در سیستان همیشه گفته شده که زلزله‌ سیستان، باد آنجاست چون دامنه‌ خسارات باد و گرد و غبار به اندازه زلزله است. بنابراین باید بدانیم که بسیار تحت فشار هستیم و چون مسئولیت نمایندگی مردم را عهده داریم حرف‌های خود را باید بزنیم.

کیخواه با تأکید بر اینکه نگاه‌های بخشی، مملکت ما را نابود کرده است، تصریح کرد: تا فریاد نکشیم کاری انجام نمی‌شود. مسئولان باید حساسیت بیشتری نسبت به مشکلات سیستان داشته باشند و اگرچه گام‌هایی در این زمینه برداشته شده، اما شرایط به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی