English

یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

در انتخابات دومرحله‌ای، مشارکت مردم تعیین‌کننده‌تر است

یک فعال سیاسی با اشاره به رقابت نزدیک نامزدها در انتخابات‌ دومرحله‌ای گفت: در مراحل دوم حتی یک رأی می‌تواند نتیجه انتخابات و ترکیب نمایندگان مجلس را تغییر دهد. در چنین فضایی، حضور افراد پای صندوق‌‌های رأی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 در انتخابات دومرحله‌ای، مشارکت مردم تعیین‌کننده‌تر است

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به اهمیت انتخابات و تأثیر آن بر سرنوشت افراد و آینده کشور، گفت: در اینکه انتخابات بسیار مهم است جای تردیدی نیست، اما انتخابات باید کاملاً بی‌حاشیه و مردمی باشد و هیچ اعمال‌نظر و تضییع حقی در آن صورت نگیرد.

وی ادامه داد: خانه ملت باید محل حضور نمایندگان اکثریت قریب‌ به‌ اتفاق مردم باشد. وقتی نماینده‌ای با آرا اندک وارد مجلس می‌شود؛ یعنی در جایی مشکلی وجود دارد. در همین حال، معمولاً وقتی انتخابات دومرحله‌ای می‌شود، شرایط تغییر می‌­کند. در دوره‌های نخست مجلس شورای اسلامی که ما نماینده بودیم هر کاندید باید 1+50 درصد آرا را به دست می­‌آورد تا می‌توانست پیروز رقابت باشد. این عدد امروز تقلیل یافته و به 20 درصد رسیده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: وقتی انتخابات دومرحله‌ای می‌شود باید دوبرابر کرسی‌های خالی مانده، نامزد وجود داشته باشد؛ یعنی مردم باید بین دو نفر، یکی را انتخاب کنند؛ بنابراین در این فضا مشارکت مردم بسیار تعیین‌کننده است، زیرا رقابت نزدیک و شانه به شانه است و هر نامزدی که حتی یک رأی بیشتر کسب کند، پیروز انتخابات می‌شود. در همین رابطه رویه کشور این‌گونه است که مشارکت در مرحله دوم همیشه کمتر از مرحله اول بوده؛ بنابراین افراد حائز شرایط رأی دادن باید توجه داشته باشند، مشارکتشان در مرحله دوم بسیار تأثیرگذار است.

منتجب‌نیا تأکید کرد: با وجود انتقادات و اعتراضی که در روند انتخابات مجلس دوازدهم داشتیم، باز هم بر این باورم در بین همین نامزدها، نیروهایی هستند که قابلیت بیشتری دارند و مردم می‌توانند با حضورشان در انتخابات آنها را به مجلس بفرستند.

وی درباره راهکارهای تقویت اثرگذاری مجلس به‌عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور، گفت: اگر بخواهیم مجلس را به آن مجلسی که امام راحل اشاره می‌کرد که باید در رأس امور باشد، تبدیل کنیم باید از همان لحظه اول ثبت‌نام نامزدها و بررسی صلاحیت‌ها، به‌گونه متفاوتی عمل کرد. مجلسی که نمایندگان آن با حداقل آرا وارد آن شوند، دیگر نمی‌تواند در رأس امور باشد. امام تلاش داشت مجلس را به اوج برساند و خیلی از امور کشور را هم به مجلس ارجاع می‌داد. مجلس اول، دوم و سوم که ما هم جزو نمایندگانش بودیم، مجلس‌های قدرتمندی بودند، زیرا پشتوانه ما، مردم بودند.

این فعال سیاسی افزود: مجلسی که ضعیف باشد توان نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را هم ندارد و در نتیجه زمینه برای بروز اختلاس فراهم می‌شود. حتی ممکن است در بین نمایندگان مجلس هم فساد رخ دهد. بنابراین برای حفظ مجلس در جایگاه خود باید رویه‌ها قانونمند و بی‌طرفانه باشد. چنین مجلسی می‌تواند بسیار از گره‌های مردم را باز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه