English

مشاور مقام معظم رهبری:

تنها جنگ قابل تحقق حتی در شرایط صلح، جنگ رسانه‌ای است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ابراز داشت: جنگ رسانه‌ای، تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها و بازیگران نظام بین‌الملل به صورت غیررسمی می‌تواند محقق شود.

تنها جنگ قابل تحقق حتی در شرایط صلح، جنگ رسانه‌ای است
به گزارش خبرگزاری موج

، علی‌اکبر ولایتی در پیامی به همایش بین‌المللی« روایت حقیقت: نقش رسانه‌ها در بازتاب حقایق طوفان الاقصی » گفت: اهمیت رسانه و گفتمان رسانه‌ای و همچنین نقش برجسته‌ آن در انعکاس آنچه که در غزه می‌گذرد از سوی طرف‌های درگیر، در نبرد اخیر غزه به قدری روشن است که نیاز چندانی به تشریح ندارد.  

وی همچنین خاطرنشان کرد: جنگ رسانه‌ای، تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها و بازیگران نظام بین‌الملل به صورت غیررسمی می‌تواند محقق شود و هر کشور و بازیگری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از رسانه‌ها، بهره‌گیری می‌کند.

متن کامل پیام ولایتی به این همایش بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد (ص) و آله طیبین و صحبه المنتجبین
 
قبل از شروع سخن از جمع حاضر درخواست می‌کنم، برای شادی ارواح مطهر و نورانی تمام شهدای فلسطین در ۷۵ سال گذشته به ویژه بیش از ۳۰ هزار شهید جنگ اخیر غزه که توسط رژیم جنایتکار و تروریستی صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، یک حمد و قل هو الله قرائت بفرمایید.
 
از برپایی این جلسه مهم بسیار خرسندم و از شما عزیزانِ ارجمند که در نشست «روایت حقیقت،رسانه و طوفان الاقصی» شرکت نموده‌اید قدردانی می‌نمایم و امیدوارم این نشست گامی مؤثر در جهت پیشبرد اهداف مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی و پایان جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی در غزه و آزادی قدس شریف از اشغال باشد.
 
ایام فرخنده و پرفضیلت شعبان المعظم را خدمت شما برداران و خواهران بزرگوار تبریک عرض می‌کنم و حضور شما را در این جلسه‌ی مهم که به نام فلسطین برگزار شده است، خوش‌آمد عرض می‌نمایم و امیدوارم جلسه‌ای مؤثر، مثمر ثمر و راهگشا پیرامون فلسطین و عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی داشته باشیم. 
 
لازم می‌بینم به این موضوع حائز اهمیت اشاره کنم که هم‌فکری و تبادل نظر میان اندیشمندان، متفکران، علما و رهبران مقاومت اسلامی رویه‌ی ارزشمندی است که برگزاری آن به ویژه در برهه‌های حساس و خطیر همانند آنچه که امروز در آن قرار داریم، قطعاً مفیدتر و ضروری‌تر است.
 
حضار ارجمند؛
در دنیای کنونی جنگ رسانه‌ای، یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های «جنگ‌های جدید» در عرصه جهانی است. جنگ رسانه‌ای، تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها و بازیگران نظام بین‌الملل به صورت غیررسمی می تواند محقق شود و هر کشور و بازیگری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از رسانه‌ها، بهره‌گیری می‌کند.
توجه به تأثیری که رسانه‌ها در ایجاد عملیات روانی در بعد داخلی و خارجی اعمال می‌کنند، مهم و در حال پیشرفت است.
 
این امر نشان می‎دهد که امروز رسانه یکی از ارکان مهم و بنیادین روایت‌گری در نظام بین‌الملل کنونی است. قطعاً رسانه به ویژه در سال‌های اخیر نقش عمده‎ای در روایت‌گری تحولات میدانی، سیاسی، نظامی، امنیتی و فرهنگی جبهه‌ی مقاومت اسلامی به طور عام و فلسطین اشغالی به طور خاص داشته است. به طوری که نبرد رسانه‌ای و روایت‌گری یکی از بخش‌های مهم و تعیین کننده‌ی نبردهای بزرگ میدانی بوده است.  
 
بدون شک عملیات طوفان الاقصی که از هر نظر یک عملیات بی‌سابقه، راهبردی و همراه با پیامدهای بنیادین و استراتژیک در داخل فلسطین اشغالی، منطقه و بین‌الملل است، از این قاعده مستثنا نیست. اهمیت رسانه و گفتمان رسانه‌ای و همچنین نقش برجسته‌ی آن در انعکاس آنچه که در غزه می‌گذرد از سوی طرف‌های درگیر، در نبرد اخیر غزه به قدری روشن است که نیاز چندانی به تشریح ندارد.  
 
در روزهای ابتدای عملیات طوفان الاقصی که به معنای واقعی کلمه رژیم صهیونیستی را در آستانه نابودی قرار داد و اگر حمایت‌ها و کمک‌های همه‌جانبه آمریکا نبود قطعاً موجودیت پلید رژیم غاصب صهیونیستی در همان هفته‌ی اول نابود می‌شد، محافل رسانه‌ای و روایت‌گری وابسته به رژیم اشغالگر قدس در منطقه و جهان طی یک عملیات هماهنگ اقدام به وارونه‌سازی واقعیات میدانی، نظامی و سیاسی در اراضی اشغالی نموده و با تصاویر جعلی و دروغین برای اینکه رژیم را از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده بود نجات دهند، اقدام به مظلوم‌نمایی از رژیم جنایتکار کردند که خوشبختانه با تاکتیک‌ها، آفندها و پدافندهای دقیق و مؤثر رسانه‌ای و روانی جبهه‌ی مقاومت و دوستداران فلسطین در سرتاسر جهان، این توطئه‌ی صهیونیست‌ها که تلاش می‌کردند خود را بر کرسی حقانیت بنشانند و حماس و مجاهدان و رزمندگان فلسطینی را متجاوز و جنگ‌افروز معرفی کنند، شکست خورد.  
امروز نه تنها اسرائیل غاصب جنگ روایت‌گری را حتی در بین مردم خود باخته است، بلکه مردم و افکار عمومی جهان به یک تصویر و درک واقعی از فلسطین و تحولات پیرامون عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه دست یافته‌اند.  
 
برادران و خواهران گرامی؛
بیش از چهار ماه از عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه می‌گذرد. در طول این مدت ما فقط با یک جنگ نظامی در فلسطین و اقداماتی که از ناحیه یمن، لبنان، عراق و سوریه انجام می‌شود مواجه نیستیم. بلکه در سطحی وسیع‌تر و بالاتر ما با یک جنگ پیچیده رسانه‌ای و روایت‌گری در این صحنه مواجهیم.  
 
مهم‌تر این که در میدان چه می‌گذرد و چه وقایع و اتفاقاتی در حال رخ دادن است، روایت‌هایی است که در جهان خارج از فلسطین ساخته می‎شود.


این روایت‌گری که خوشبختانه با همت شبانه‌روزی محافل رسانه‌ای و روایت‌گری جبهه مقاومت و تمام دوستداران و حامیان فلسطین در اقصی نقاط جهان به خوبی انجام می‌شود و حتماً نیز باید تا رسیدن به نقطه مطلوب که در پیش رو است ادامه داشته باشد، قطعاً در روند عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه مؤثر بوده است که بخش مهمی از آثار و دستاوردهای راهبردی آن را می‌توان در خیزش بی‌سابقه افکار عمومی جهان علیه رژیم تروریستی صهیونیستی و فریادهای بلند حمایت‌گرانه از فلسطین به روشنی مشاهده کرد.  
 
اگرچه جهاد و مقاومت رزمندگان حماس و فلسطینی در مقابل جنایات و نسل‌کشی وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه سخت و همراه با رنج و مشقت است، اما روایت‌گری دقیق و روشنگرانه و بصیرت‌افزانه تحولات میدانی، سیاسی، نظامی و امنیتی فلسطین و غزه توسط دست‌اندرکاران رسانه‌ای هم اگر سخت‌تر از رومندگان حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن نباشد یقیناً آسان‌تر از آن‌ها نیست، ضمن اینکه اجر جهاد تبیین و روایت‌گری پیرامون جنگ غزه هم اگر بیشتر از جهاد نظامی نباشد، کمتر از آن نیست.  
 
در پایان به این موضوع تأکید می‌کنم که در مقطع حساس و خطیر کنونی، افزون بر آنچه که در غزه می‌گذرد، مسأله‌ی نگرش در شبکه‌های اجتماعی و فهم و قضاوت صحیح و واقع‌بینانه افکار عمومی منطقه و جهان پیرامون تحولات فلسطین است که این نگرش و فهم و قضاوت در تحولات پیش رو تعیین‌کننده بوده و بر آینده فلسطین و جبهه مقاومت اثرگذار است.  
 
برای همه فرماندهان و مدافعان و دلاوران جبهه مقاومت و به ویژه ملت بزرگ فلسطین و غزه آرزوی پیروزی روزافزون و شکست توطیه ها و نقشه های شوم دشمنان و نابودی رژیم اشغالگر قدس را  از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه