English

رئیس‌جمهور:

حمایت از تأمین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل

رئیس‌جمهوری ابراز داشت: هر نوع حمایت مالی و ارایه تسهیلات و تخصیص منابع به فعالیت‌های دانش‌بنیان، نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری سودمند و آینده‌نگرانه است.

حمایت از تأمین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل
به گزارش خبرگزاری موج

، ابراهیم رئیسی امروز در سومین جلسه شورای «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده در زمینه اجرای قانون حمایت از تولیدات و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۱۰ هزار شرکت فعال، بر ارتقای کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان، هم‌زمان با توسعه کمی نیز تاکید کرد.

حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر تأکیدات رییس‌جمهور در این جلسه بود که رییسی ضمن دستور به سازمان برنامه و بودجه برای توجه به این اولویت گفت: با توجه به اینکه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد اشتغال، رشد تولید و پیشرفت فناورانه را در پی دارد، هر نوع حمایت مالی و ارایه تسهیلات و تخصیص منابع به فعالیت‌های دانش‌بنیان، نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری سودمند و آینده‌نگرانه است.

رییس‌جمهور با ضروری‌دانستن نهایی‌شدن نقشه راه فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور و جامع‌نگری نسبت به همه حوزه‌های فعالیت‌های دانش‌پایه از میکروالکترونیک و زیست‌فناوری تا هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی، بر گسترش همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت مردمی تاکید کرد.

 

ارتباط قوی، مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان

رییسی ارتباط قوی، مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز از اولویت‌های مهم برشمرد و با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل سازمان استاندارد با شرکت‌های دانش‌بنیان، تسریع در تطبیق محصولات دانش‌بنیان با شاخص‌های استاندارد را در عین رعایت دقت خواستار شد.

ضرورت توجه به تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان از دیگر محورهای صحبت‌های رییس‌جمهور در جلسه امروز بود و همه دستگاه‌های مرتبط از معاونت علمی و فناوری، صندوق توسعه نوآوری، وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند علاوه بر کمک به ارتقای قابلیت‌های صادراتی محصولات دانش‌بنیان، تلاش کنند با تکمیل‌تر شدن زنجیره ارزش در تولیدات دانش‌بنیان به افزایش تولید، اشتغال و خلق ثروت برای کشور کمک کنند.

 

حمایت از تأمین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل

رییس‌جمهور در ادامه از مسؤولان دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر تأمین تجهیزات مورد نیاز آن‌ها در داخل، از واردات کالاهایی که توسط این شرکت‌ها در داخل به میزان نیاز کشور تولید می‌شود یا ظرفیت و امکان تولید آن فراهم وجود دارد، جلوگیری کنند.

رییسی همچنین با اشاره به گزارش ارایه‌شده از عملکرد صندوق توسعه نوآوری مبنی بر رشد ۵ برابری میانگین سالانه حمایت‌های مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در ۲۵ ماهه گذشته به نسبت دوره ۹۰ ماهه پیش از دولت سیزدهم، افزود: حتماً در این مسیر به صرف حمایت‌های دولت و اعتبارات بانک‌ها اکتفا نکنید و از مسیرهای مختلف برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان اعتبار و منابع جدید جذب و خلق کنید.

 

ضرورت صیانت از ثبات قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان

رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت توجه به ارتقای بیش از پیش بهره‌وری در همه فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف از جمله صندوق توسعه نوآوری اظهار کرد: قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان، قانون خوبی است که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته و لذا ما برای صیانت از این قانون و جلوگیری از هر اقدام و تصمیمی که به تضعیف آن بیانجامد، مسؤولیت سنگین و جدی داریم. یکی از الزامات حمایت از کسب‌وکارها حفظ ثبات در تصمیم‌گیری است و لذا باید از ثبات این قانون نیز صیانت کرد.

رییسی از تلاش‌های صورت‌گرفته برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قدردانی کرد و این اقدام را باعث ایجاد امید و نشاط در میان جوانان دانست.

 

تصویب آئین‌نامه جدید ارزیابی و شیوه‌نامه حمایت‌های مالیاتی از دانش‌بنیان‌ها

در ابتدای جلسه امروز، گزارش مختصری از یک سال اجرای قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» و همچنین پیشرفت مصوبات دو جلسه قبلی شورا توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و نایب‌رییس شورا ارایه شد.

در ادامه این جلسه «آئین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان»، «شیوه‌نامه تخصیص حمایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان» و «شیوه‌نامه برخورداری قراردادهای تحقیق و توسعه صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه» ارایه و به تصویب رسید.

بر مبنای دسته‌بندی جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته نوپا، فناور و نوآور دسته‌بندی می‌شوند که متناسب با میزان فروش شرکت‌ها و میزان و تمرکز کاری آن‌ها بر محصولات دانش‌بنیان نامگذاری شده‌اند.

همچنین بر مبنای آئین‌نامه‌ها حمایت‌های مالیاتی، مزیت‌های مالیاتی برای دسته‌های گوناگون شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین همکاری‌های صنعت و دانشگاه مشخص شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه