English

عضوکمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

راه کارهای حل معضل ناترازی بنزین/ به صدا درآمدن زنگ خطر واردات شدید بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره گرفتار شدن کشور در معضل ناترازی بنزین پرداخت و گفت: برای حل ناترازی بنزین نیازمند پالایشگاه سازی، بهینه سازی خودروها، متنوع کردن سبد سوختی و ... هستیم.

راه کارهای حل معضل ناترازی بنزین/ به صدا درآمدن زنگ خطر واردات شدید بنزین

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، در خصوص معضل ناترازی بنزین در کشور و نیازمند شدن کشور به واردات گسترده این فرآورده سوختی برای سال آینده گفت: مسئله بنزین مسئله امسال و سال قبل کشور نیست بلکه خیلی سال است که کشور درگیر با مسئله بنزین است و همیشه ما رقم بسیار بالایی از اعتبارات را برای بنزین صرف می‌کردیم.

 وی در ادامه بیان کرد: برای حل این موضوع شروع به پالایشگاه سازی کردیم و توانستیم سال‌ها نه تنها از واردات رهایی پیدا کنیم بلکه صادر کننده بنزین هم شدیم.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اما امسال یعنی سال ۱۴۰۲ به علت اینکه ظرفیت پالایشی کشور از سال‌های گذشته متوقف شده بود در نتیجه ما به یک وارد کننده بنزین تبدیل شدیم.

 این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: سالانه یک ظرفیت جدیدی برای مصرف کشور ایجاد می‌شود مثل خودروهای جدیدی که به چرخه وارد می‌شود. سالانه ۱ تا ۲ میلیون خودرو جدید به ناوگان کشور اضافه می‌شود و از سوی دیگر خودروهای فرسوده و قدیمی هم از چرخه خارج نمی‌شوند.

 این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از سوی دیگر با این اقدامات مصرف ما افزایش پیدا می‌کند. اگر به موازات این افزایش مصرف پالایشگاه سازی نداشته باشیم پس حتماً دچار ناترازی می‌شویم در مرحله دوم اگر چنانچه بهینه سازی مصرف بنزین هم نداشته باشیم باز هم دچار مشکل می‌شویم.

بیگی نژاد با بیان اینکه ما هم اکنون به این نقطه مشکل برخورد کرده‌ایم توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینکه پالایشگاه سازی انجام نداده‌ایم بهینه سازی مصرف نیز نداشته‌ایم به یک وارد کننده بنزین تبدیل شده ایم. سال آینده واردات بنزین بیشتر هم خواهد شد.

 این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: راهکار مقابله با این ناترازی بنزین این است که پالایشگاه سازی کنیم و هرچه زودتر پالایشگاه ها را وارد مدار کنیم و در مرحله دوم برای تولید خودروهای کم مصرف و هیبریدی و اسقاط خودروهای فرسوده حتماً باید اقداماتی انجام دهیم.

 بیگی نژاد معتقد است که از سوی دیگر باید اقدام به بهینه سازی موتورهای خودروها نیز کنیم. اما برای این موضوعات متاسفانه سیاست جدی و عملیاتی وجود ندارد. برای بهینه سازی مصرف تولید خودروهای برقی و هیبریدی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اراده جدی وجود ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: وزارت صمت بعد از انتصاب وزیر جدید در این خصوص جدی شده است، وزارت نفت هم اعتباری را برای این موضوع تخصیص داده است. ولی در مجموع در کشور تحرک جدی برای این موضوع نمی‌بینیم.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: لذا اگر به این موارد توجه نکنیم هرچه جلوتر برویم مشکلات ما بیشتر خواهد شد و همچنین رقم واردات ما نیز افزایش پیدا می‌کند. واردات هر لیتر بنزین چیزی حدود ۶۰ سنت برای ما هزینه دارد در این شرایط هرچه جلوتر برویم شرایط حادتر هم می‌شود و باید بخش عمده ای از منابع ملی کشور را صرف واردات بنزین کنیم.

 وی در ادامه افزود: از سوی حرکت به سمت دوگانه سوز کردن خودروها هم یکی از این راه‌ها است و در کنار سایر موارد باید دوگانه سوز کردن خودروها هم در دستور قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه