English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

نشست سران ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و ۱۰ راهکار رئیسی برای غزه

نشست اضطراری سران کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی در حالی در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد که کشتارهای وحشیانه از سوی رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه محور اصلی این نشست بود. این نشست با ۱۰ پیشنهاد راهگشای رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

نشست سران ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و ۱۰ راهکار رئیسی برای غزه
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

بیش از ۴۰ روز از جنگ حماس و رژیم صهیونیستی می‌گذرد، جنگی که اسرائیل در آن خوی درندگی خود را هر چه تمام‌تر به رخ دنیا کشید و هزاران کودک، زن و سالخورده غزه را جدا از مردان این سرزمین از دم تیغ گذراند و حتی به آمبولانس‌ها، مراکز بیمارستانی و آموزشی و مدارس هم رحم نکرد.

 

غزه و حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی

اگرچه حمایت همه‌جانبه حکومت مستکبر  آمریکا از رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان دولت‌های اروپایی هم در حمایت از اسرائیل قد علم کرده و این‌همه مظلوم کشته‌شده در غزه را نادیده گرفته‌اند.

با این‌همه، مردم این کشورها هیچ‌گاه، نه‌تنها با دولت خود همسو و همراه نبوده‌اند، بلکه با برپایی راهپیمایی‌های چند ده هزار نفری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین،  به دنیا اعلام کردند که پشت ستمدیده هستند، نه ستمگر.

اما این‌همه ماجرا نیست؛ نشست‌های متعددی در حد منطقه‌ای، آسیایی و جهانی به‌منظور محکومیت این کشتار و همچنین پایان دادن جنگ نابرابر برگزار شد. با وجود برگزاری این نشست‌ها هنوز تغییر خاصی در موضع اسرائیل علیه فلسطین اشغالی و سرزمین غزه مشاهده نشد و با وجود قطعنامه‌ها و درخواست‌های مکرر دست‌کم برای آتش‌بس کوتاه‌مدت، رژیم صهیونیستی از این کار ممانعت کرده و همچنان به سبعیت خود ادامه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه وزارت خارجه بارها پیشنهادات بسیاری برای پایان دادن به این جنگ خانمان‌سوز ارائه و این جنایات بی‌حدوحصر و افسارگسیخته رژیم کودک کش صهیونیستی را محکوم کرده است.

 

برآیند نشست ریاض 

از مهم‌ترین نشست‌هایی که در این مدت با محوریت فلسطین برگزار شد، نشست سران همکاری کشورهای اسلامی است که این نشست سالانه این بار به ریاست و میزبانی عربستان سعودی در ریاض و با حضور سران ۵۷ کشور اسلامی همراه بود.

البته این نشست بهانه‌ای بود تا مقام عالی و رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۷ سال به عربستان سفر کند و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هم جزو مهمانان نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض شد.

رئیسی که با دست پر و با ایده‌ها و راهکارهای متعدد برای خاتمه دادن جنگ غزه و با چفیه‌ای فلسطینی بر گردن روز گذشته -شنبه- وارد ریاض شده بود، در نشست حضور به هم رسانید.

بن‌سلمان ولیعهد عربستان، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بن‌تمیم امیر قطر در کنار ابراهیم رئیسی از جمله سرانی بودند که با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، بار دیگر بر پایان بخشی این جنایت تاکید کردند.

در حاشیه این نشست هم سران کشورهای اسلامی در دیدارها و رایزنی‌های مختلف به بررسی ابعاد جنایات رژیم صهونیستی و تلاش برای پایان دادن به آن پرداختند.

 

درخواست‌ رئیسی برای پایان بخشیدن به کشتار علیه مردم غزه در ریاض چه بود؟

رئیس‌جمهور ایران با ۱۰ پیشنهاد به نشست سران عضو کشورهای همکاری‌های اسلامی رفته بود.

سیدابراهیم رئیسی در این نشست اضطراری با بیان اینکه امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است، گفت: همه باید مشخص کننددر کدام صف قرار گرفته‌اند.

رئیس‌جمهور ایران دولت آمریکا را آمر و شریک اصلی جنایات صهیونیست‌ها در ۵ هفته اخیر علیه مردم مظلوم غزه معرفی کرد و ادامه داد: اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی‌هویتی و بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.

حجت‌الاسلام رئیسی جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هفته‌های اخیر را موجب شرم تاریخی برای اخلاق و قانون و انسانیت دانست و با تأکید بر نقش اصلی آمریکا در این جنایات و همچنین یادآوری مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسئله فلسطین و مردم مظلوم غزه،‌ ۱۰ راهکار و پیشنهاد فوری برای تصمیم‌گیری قاطع به نفع ملت فلسطین از جمله «توقف کشتار مردم غزه»، «رفع کامل محاصره انسانی غزه»،‌ «خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از این منطقه»،‌ «قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی»،‌ «تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا»،‌ «تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی» و «اعزام کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای اسلامی» را در این اجلاس مطرح کرد.

رئیس‌جمهور ایران اینها را راهکارهای فوری و کوتاه‌مدت دانست و بیان کرد: اما راه‌حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب باسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان،‌ مسیحی و یهودی» است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.

 

بیانیه پایانی نشست ریاض

شرکت‌کنندگان در اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض حملات و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرده و خواستار توقف فوری جنگ، شکستن محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه عربی اسلامی و بین‌المللی به این منطقه شدند.

 در بیانیه پایانی این نشست آمده است: توصیف این جنگ انتقام‌جویانه به‌عنوان دفاع از خود یا توجیه آن تحت هر بهانه‌ای را نمی‌پذیریم و حمله رژیم «اسرائیل» به غزه و کشتار وحشیانه و غیرانسانی فلسطینیان به دست دولت استعمارگر و اشغالگر را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

 در این بیانیه همچنین بر ضرورت شکستن فوری محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های انسانی عربی، اسلامی و بین‌المللی برای اهالی این منطقه تحت محاصره از سرزمین‌های فلسطینی تأکید شده است.

انتظار می‌رود بیانیه پایانی نشست ریاض که گویا برگرفته از ۱۰ پیشنهاد رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران بود، هر چه زودتر محقق شده و مردم مظلوم و مسلمان غزه از چنگال رژیم صهیونیستی رهاشده و نجات یابند و در سرزمین مادری خود خوش و خرم به زیست خود ادامه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه