English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اهداف سفر اسماعیل هنیه به ایران

حضور رئیس دفتر سیاسی حماس در کمتر از 24 ساعت پس از تصویب قطعنامه آتش بس فوری در نوار غزه، مؤید اتحاد مستحکم حامیان حقوق فلسطینی ها و انزوای سیاسی اسرائیل در دنیاست.

اهداف سفر اسماعیل هنیه به ایران
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس برای دومین بار از زمان آغاز حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه ، روز سه شنبه هفتم فروردین، به تهران سفر کرد. وی در اولین برنامه سفر خود با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، دیدار داشت. همچنین گفته می شود هنیه قرار است در این سفر با برخی دیگر از سیاستمداران کشورمان ملاقات کند که هنوز نام آنها رسانه ای نشده است. 

نکته مهم این سفر آن است که حضور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران دقیقاً کمتر از 24 ساعت پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در خصوص آتش بس فوری در نوار غزه را به تصویب رساند. گفتنی است این قطعنامه با رأی مثبت 14 کشور همراه شد به این قطعنامه آمریکا رأی ممتنع داد و وتو نکرد. این موضوع خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت به طوری که نتانیاهو سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد. 

همچنین این سفر از آن جهت اهمیت دارد که اسرائیل در آستانه حمله به رفح است در حالی که همه جهان در برابر او ایستاده اند. بنابراین وقتی قطعنامه شورای امنیت مبنی بر آتش بس فوری در غزه به تصویب رسید، اکنون حماس دست بالاتر را دارد و می تواند با کمک کشورهای حامی حقوق فلسطینی ها از جمله جمهوری اسلامی ایران فشارها برای جلوگیری از اجرایی شدن این حمله را بر اسرائیل تشدید کند. 

 

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

قطعنامۀ شورای امنیت انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی را نشان داد

 

استفاده از افکار عمومی یکی از ابزارهای اصلی این فشار است. لذا سفر هنیه در این بازه زمانی به تهران، موجب جلب توجه ویژه رسانه های دنیا شد زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره در 45 سال گذشته همسو با فلسطینی ها بوده و برای تحقق حقوق فلسطینی ها هرگز کوتاه نیامده است. از این رو در چارچوب دیپلماسی عمومی، این سفر یک پیام آشکار و بزرگ دارد: «مقاومت فلسطین کوتاه نخواهد آمد، جمهوری اسلامی ایران همچنان حامی این اندیشه است و این اتحاد قویتر از قبل است.»

از سوی دیگر، فضای به وجود آمده در محیط بین الملل کفه ترازو را به نفع حامیان مقاومت سنگین کرده است. اسرائیل به خوبی معنی این سفر در این بازه زمانی را درک می کند. اسرائیل اکنون در شرف انزوای جهانی است. زیرا تصویب قطعنامه شب دوشنبه، بر تعداد حامیان فلسطین در دنیا افزود در حالی که پرچمدار این حرکت همیشه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این موضوع از دید افکار عمومی جهان نیز پوشیده نخواهد ماند. آنها متوجه هستند که اگر بخواهند جان بیش از یک میلیون و 400 هزار فلسطینی ساکن در رفح را نجات دهند، اکنون باید وارد کارزار شوند. برگزاری تظاهرات های چند ده هزار نفری در خیابانها، ارائه مطالبات به سیاستمداران کشورشان و فشار بر تصمیم گیران پارلمانها برای اعمال تحریم های مختلف علیه اسرائیل در صورت وقوع چنین حمله ای، می تواند مؤثر باشد.

در همین حال روز سه شنبه حماس پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات با اسرائیل که مبتنی بر آزادی ربوده شدگان است، رد کرد. زیرا مقامات این گروه معتقدند اسرائیل قبل از هر توافقی در اینباره، باید از نوار غزه نیز عقب نشینی کند. طرح این مسائل در رسانه های جهان نیز موج حمایتی برای فلسطینی ها ایجاد می کند. زیرا منطقی است که جنگ در غزه صرفاً به آزادی اسرائیلی ها محدود نمی شود و باید وضعیت مردم غزه نیز مشخص گردد. عقب نشینی ارتش اسرائیل، می تواند بخشی از بازگشت آرامش به نوار غزه ای باشد که البته تحت بمباران های اسرائیل بشدت تخریب شده است.

موضوع دیگری که در این رابطه باید بدان اشاره کرد، انتشار خبری مبنی بر توقیف یک محموله تسلیحاتی در کرانه باختری توسط ارتش و شین بت (سازمان امنیت اسرائیل) است. این خبر ساعاتی در آستانه تصویب قطعنامه آتش بس فوری در نوار غزه، در رسانه های عبری زبان منتشر شد. بنا به ادعای این رسانه ها، جمهوری اسلامی ایران این محموله را برای به آشوب کشاندن کرانه باختری از مرز اردن وارد کرد تا به نوعی جبهه جدیدی علیه اسرائیل بگشاید. طبق گزارشها این محموله شامل بمب کنار جاده ای، موشک دوش پرتاب، انواع سلاح های دستی، چندین کیلوگرم مواد منفجره، آر.پی.جی، موشک ضدزره و نارنجک دستی بوده است. در این گزارش سخنگوی شین بت صریحاً اعلام کرد «این فعالیت های امنیتی تحت هدایت ایران است تا جان شهروندان اسرائیلی را به خطر بیندازد.» 

در واقع می توان گفت با اعلام رسمی نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات کرانه باختری که از زمان جنگ غزه شرایط ناآرامی را پشت سر می گذارد، اسرائیل تلاش دارد به دنیا اعلام کند مقاومت فلسطین بدون حمایت تهران توان ایستادگی ندارند و این ایران بوده است که غیرمستقیم حمله 7 اکتبر را نیز رقم زد.

اما این اظهارات سند موثقی به همراه ندارد و صرفاً فرافکنی رسانه ای در شرایطی است که اسرائیل با بحران مشروعیت بین المللی روبرو شده و تحلیلگران اسرائیلی نیز در مقالات مختلفی که در رسانه ها از جمله معاریو منتشر میکنند، به این موضوع اذعان دارند. 

بنابراین حضور هنیه در تهران در این شرایط، به معنای بی توجهی جمهوری اسلامی ایران به اتهامات اسرائیلی هاست و تهران همچنین می خواهد این پیام را منتقل کند که اگر ایران بخواهد از مقاومت فلسطین حمایت کند، این کار را در هر وضعیتی انجام می دهد حتی اگر با چنین تهمت هایی روبرو باشد. از این رو سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به کشورمان را باید نوعی قدرت نمایی حامیان حقوق فلسطینی ها در متشنجترین وضعیت جنگ غزه قلمداد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه