English

معاونان وزرای امور خارجه بلاروس و ایران بر تقویت همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی تأکید کردند

ششمین نشست رایزنی‌های سیاسی ایران و جمهوری بلاروس در سطح معاونین وزرای خارجه دو کشور در مینسک برگزار شد که طی آن، طرفین بر تقویت همکاری‌ها در عرصه‌ بین‌المللی تأکید نمودند.

معاونان وزرای امور خارجه بلاروس و ایران بر تقویت همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی تأکید کردند

به گزارش خبرگزاری موج، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سفر به بلاروس با یوگنی شستاکوف معاون وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس ملاقات و در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در این نشست با بیان‌اینکه پیشرفت‌های خوبی در مناسبات اقتصادی تهران - مینسک به وجود آمده است، ظرفیت دو کشور برای همکاری را بسیار فراتر از سطح فعلی ارزیابی کرد.

 

استقلال طلبی، عامل تقابل غرب با کشورهای مستقل

باقری در ادامه، مشی استقلال طلبانه ایران و بلاروس را عامل تقابل قدرت‌های جهانی به ویژه کشورهای غربی در تمام حوزه‌ها برشمرد و گفت: توجه به برنامه‌ها و سابقه رویکرد تقابلی غربی‌ها نشان می‌دهد که آنها تنها به قیمت عقب نشینی از اصول و مبانی ما حاضر به تجدید نظر در رویکرد خصمانه خود هستند.
وی تأکید کرد: ما باید با فرض باقی ماندن تحریم‌ها، چارچوبی برای همکاری بین دو کشور طراحی و آن را اجرا کنیم.

 

تعمیم همکاری‌های ایران و بلاروس از سطح دوجانبه به عرصه بین‌المللی

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه بر لزوم تعمیم همکاری تهران و مینسک از حوزه دو جانبه به حوزه بین المللی با هدف استفاده حداکثری از ظرفیتهای دو کشور برای کسب جایگاه مناسب در نظم نوین جهانی و مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه غربی‌ها که ناقض حقوق بشر است، تأکید کرد.

 

بسترسازی نظم جدید جهانی با نقش‌آفرینی سازمان شانگهای و بریکس

باقری تصریح کرد: کشورهای غربی در تلاش برای هنجارسازی اقدامات غیرقانونی و نامشروع خود در مجامع بین المللی هستند و نهادهایی نظیر سازمان همکاری شانگهای و بریکس با تأکید بر چندجانبه گرایی می‌توانند ضمن مقاومت در مقابل این روند، بسترساز نظم جدید جهانی شوند.

 

علاقه‌مندی بلاروس به استفاده از تجربیات ایران در مقابله با تحریم

یوگنی شستاکوف معاون وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این نشست ضمن اشاره به روابط خوب دو کشور در گذشته و حال، برخی از اقدامات سوء غرب به خصوص اعمال تحریم علیه بلاروس را برشمرد و استفاده از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌ها را خواستار شد.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس با بیان اینکه باید با نگاه راهبردی به همکاریها در سطح بین المللی نگاه کنیم، ابراز امیدواری کرد که بلاروس در آینده به عضویت سازمان همکاری شانگهای و بریکس درآید و بتواند از ظرفیت و قدرت این نهادها برای مقابله با یکجانبه گرایی غربیها استفاده کند.
وی در ادامه از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بلاروس در سال ۲۰۲۴ میلادی استقبال کرد.

در ادامه این نشست که با حضور سفیر ایران در بلاروس برگزار شد، موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی و کنسولی در روابط فی مابین و راههای توسعه و تحکیم همکاریهای ایران و بلاروس در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای همه جانبه روابط در تمام سطوح به منظور تأمین نظر مقامات عالی دو کشور تأکید کردند.

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه