English

سخنگوی وزارت خارجه:

مخالف تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز داشت: موضع ایران در ارتباط با مرزهای منطقه کاملاً روشن و مشخص است و بارها دیدگاه خودمان را اعلام کرده ایم. در بحث مرزها هم همواره تاکید کردیم مخالف تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم. معتقدیم این موضوع باید از طریق گفتگوهای منطقه‌ای حل و فصل شود.

مخالف تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم

به گزارش خبرگزاری موج، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: میلاد نبی اکرم حضرت محمد (ص) و همچنین میلاد مسعود حضرت امام جعفر صادق (ع) را خدمت همه ملت بزرگ ایران و شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در هفته پر میمنت و با برکت وحدت هستیم. این روزها شاهد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی هستیم و امیدواریم شاهد ارتقا وحدت میان امت اسلامی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد طرح عمان ، گفت: در این زمینه آقای وزیر توضیح دادند. بارها اعلام کرده‌ایم. روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم. در این‌باره مذاکرات مختلف و غیرمستقیم با نمایندگان آمریکا برگزار شد. بارها اعلام کردیم توافق موجود که برای بازگشت طرف‌های مورد مذاکره انجام شود، همان توافق گذشته برجام است. بنابراین ابتکار عمل‌هایی که از سوی برخی کشورهای دوست مطرح می‌شود از جمله طرح عمان نه یک توافق جدید بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین به چارچوب برجام است. در این زمینه ایران از تلاش‌های توأم با حسن نیت کشورهای دوست و ابتکار عمل‌های آنها برای کمک به بازگشت مسئولانه به برجام استقبال می‌کند.

کنعانی گفت: ایران بارها اعلام کره به روند دیپلماسی و بازگشت به توافق پایبند است.

وی تصریح کرد: روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این تبادل پیام‌ها از مسیرهای مختلف دیپلماتیک ادامه دارد.

وی گفت: اگر صحبت از طرح هست ایده‌ها و ابتکار عمل‌هایی برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق است. ایران به رغم برخی ملاحظات به مفاد برجام اما نسبت به این توافق برخلاف طرف مقابل، در عمل پایبندی را نشان داده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران مسیر مذاکره را تا زمانیکه در جهت تأمین منافع ایران باشد، پایبند است. مسیر توافق یک مسیر دو طرفه است.

کنعانی عنوان کرد: ایران نشان داده به مسیر دیپلماسی و مذاکره پایبند است و این مسیر را مادامی که در جهت تأمین منافع ملت ایران باشد دنبال کرده و ادامه می‌دهیم. معطل مسیر مذاکرات برای بازگشت به برجام باقی نمی‌مانیم و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت در حوزه روابط خارجی و مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

وی در مورد سفر دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به ایران، تصریح کرد: سفر مقام عالی رتبه ارمنستان به ایران در استمرار تماس‌ها و گفتگوها و تبادل نظرهای ایران با دولت ارمنستان در خصوص مسائل دو جانبه و تحولات اخیر در قفقاز جنوبی است. گفتگوهایی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شد و آخرین تحولات قفقاز جنوبی مورد تبادل نظر قرار گرفت. مقام ارمنستان در خصوص آخرین وضعیت منطقه و روابط ارمنستان و آذربایجان گزارشی ارائه کرد. همچنین تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفتگو قرار گرفت. ایران نیز دیدگاه‌های خود را در مورد تحولات قفقاز مطرح کرد. امروز ملاقات و گفتگوهایی را با وزیر خارجه هم خواهند داشت و در این چارچوب گفتگوها ادامه خواهد یافت. ایران از کشورهای مهم و اثر گذار در منطقه است.

کنعانی عنوان کرد: موضع ایران در ارتباط با مرز های منطقه کاملاً روشن و مشخص است و بارها دیدگاه خودمان را اعلام کرده ایم. در بحث مرزها هم همواره تاکید کردیم مخالف تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم. معتقدیم این موضوع باید از طریق گفتگوهای منطقه‌ای حل و فصل شود.

کنعانی در مورد رضایت ایران از اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق، اظهار داشت: براساس توافق قرار بود ظرف ۶ ماه دولت عراق نگرانی‌های ایران را نسبت به وجود نیروهای مسلح تروریست در اراضی منطقه اقلیم کردستان عراق را برطرف کنند و پایگاه‌های نظامی آنها را جمع کنند. براساس ارزیابی اولیه ما بخش‌هایی از این توافقنامه تا این مقطع اعلام شده و بخش‌هایی هم باقی مانده است. هیئت ارزیابی ایران جهت ارزیابی میدانی دقیق اجرای توافقنامه به عراق سفر کردند که با استقبال خوب مقامات عراقی مواجه بودند.

وی ادامه داد: ارزیابی از میزان اجرای این توافقنامه گزارش هیئت اعزامی مورد بررسی قرار گیرد که پس از بررسی به اطلاع مراجع رسمی کشور خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: در گفتگوهای انجام شده، و همچنین در گفتگوهایی که با مقامات اقلیم کردستان عراق هم انجام شده خود را متعهد به اجرای این توافقنامه می‌دانند.

کنعانی درباره اظهارات اردوغان درباره زنگزور تصریح کرد: مخالف تغییرات مرزهای بین‌المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم. با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع کشورهای منطقه را تأمین و باعث توسعه و رفاه مردم منطقه شود موافقیم. تأکید کردیم با تغییرات ژئوپلتیکی مخالفیم. از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص بازگشت قره باغ به آذربایجان موضع ما روشن بود و از بازگشت این سرزمین‌ها به عنوان سرزمین‌های اشغالی به دولت آذربایجان حمایت کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مسائلی که در منطقه وجود دارد در چارچوب‌های منطقه‌ای قابل حل و فصل است از گفت‌وگوهای منطقه‌ای به خصوص در چارچوب قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر و همکاری کشورها در این چارچوب حمایت می‌کنیم و همواره اعلام کردیم آمادگی کمک و مشارکت در چارچوب نشست‌های ۳+۳ هستیم.

کنعانی در مورد روابط ایران و مصر گفت: در سایه تحولات مثبتی که در منطقه رخ داده است در مناسبات ایران و مصر هم تحولات مثبتی را شاهد هستیم. نشست دو وزیرخارجه در نیویورک و رؤسای مجالس دو کشور در آفریقای جنوبی انجام شد. این گفتگوها و تماس‌ها با اراده سیاسی مشترکی که شکل گرفته، ادامه دارد. ایران نسبت به توسعه روابط خود با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای اهتمام جدی دارد.

وی در مورد تکرار اهانت به قرآن از سوی دولت سوئد، گفت: در آخرین مذاکراتی که میان دو وزیرخارجه ایران و سوئد در نیویورک برگزار شد وزیر کشورمان این موضوع را به طور جدی مطرح کردند. دولت سوئد مسؤول است از اهانت به مسلمانان دنیا جلوگیری کند.

وی گفت: استناد به قوانین داخلی به هیچ وجه از مسؤولیت‌های دولت سوئد کم نمی‌کند. وزیر خارجه کشورمان با صراحت مطرح کردند که سوئد نمی‌تواند نسبت به ارزش‌های مسلمانان دنیا بی تعهد باشد. ایران این مسئله را به طور جدی پیگیری می‌کند و این موضوع در گفتگوهای دو و چندجانبه با کشورهای اسلامی ادامه دارد.

کنعانی در مورد برنامه ایران در حمایت از ارامنه که از قره باغ خارج شدند، گفت: ایران دراین‌باره اقداماتی را انجام داده و ارسال کمک‌های بشردوستانه در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای مطرح شده مبنی بر پیوستن قریب الوقوع ایران به FATF گفت: در مورد سازوکارهای مرتبط با شفافیت ملی، سازوکارهای ملی خود را داریم و اینکه برنامه‌ای برای پیوستن به FATF باشد فعلاً برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به اذعان کارشناسان ایران چندین و چند سال است که حوزه قفقاز جنوبی رو رها کرده بود و دیپلماسی فعالی نداشت. مایلم درباره چرایی این کوتاهی‌ها بفرمائید و اینکه در حوزه دیپلماسی غیررسمی هم اقدامی بناست صورت بگیرد، گفت: اهتمام دولت ایران به تحولات قفقاز جنوبی جدی است. با جدیت تحولات منطقه را دنبال می‌کنیم و در رایزنی‌ها با مقامات کشورهای منطقه قفقاز چه در چارچوب دوجانبه و چه سه و چندجانبه تحولات این منطقه به صورت جدی در دستورکار ما قرار داشته و دارد.

کنعانی عنوان کرد: نسبت به حوزه امنیت ملی خود بی تفاوت نخواهیم بود. رایزنی‌ها و تماس‌ها و حتی ابتکارهای سیاسی مختلف در این رابطه از سوی ایران مطرح است و بخشی از گفت‌وگوهای جاری در تهران هم در چارچوب این تحولات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسائل منطقه را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنیم، هم در چارچوب کمک به تقویت صلح و ثبات و آرامش در منطقه و هم کمک به مصالح ملی ایران تحولات این منطقه را با جدیت دنبال می‌کنیم و هر جا نیاز به ایفای نقش باشد ایفای نقش می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه