English

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

طرح «درمان رایگان اتباع خارجی» پذیرفتنی نیست/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب بحران دارویی در کشور شد

ملک فاضلی ضمن مخالفت با اجرای طرح هایی که خدمات رایگان درمانی به اتباع خارجی می دهند گفت: اگر قرار است اتباع خارجی در ایران رایگان درمان شوند، شهروندان ایرانی باید دو برابر خدمات رایگان دریافت کنند.

طرح «درمان رایگان اتباع خارجی» پذیرفتنی نیست/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب بحران دارویی در کشور شد

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس یازدهم در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج در خصوص وضعیت دارو یی کشور گفت: مشکلات خاص دارو و درمان از سه سال قبل و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان شروع شد. در حال حاضر مهمترین عامل بخش سلامت کشور، کمبود دارو به خصوص داروهای بیماران خاص است. سه سال قبل که موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در کمیسیون مطرح شد، ما مخالفت کردیم و رأی هم نیاورد. زیرا ما می دانستیم این کار یک پروسه تخریب گر در حوزه دارو و درمان است. وقتی مسئله به کمیسیون تلفیق با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت، مجدداً بررسی شد، باز هم رأی نیارود و قرار شد این ارز حذف نشود. اما در صحن که با 285 نماینده وجود دارد و البته همه هم متخصص نیستند و عده ای هم بحث قاچاق دارو را مطرح کردند، یک روزه رأی به حذف آن داده و تصویب شد. در حالی که اگر مشکل در قاچاق دارو بود، ما می بایست نظارت ها را تشدید می کردیم. 

 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش قیمت دارو و کاهش تولید آن شد

وی تأکیدکرد: در نتیجه بحرانی که امروز در بخش دارویی مشاهده می کنید را اعضای کمیسیون بهداشت سه سال قبل پیش بینی کرده بودند و تمام این مشکلات به خاطر حذف غیرمنطقی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو است. داروها در ایران به سه صورت هستند یا کاملاً از خارج وارد می شود یا مواد اولیه ار خارج می آید و در داخل تولید می گردد و یا صفر تا صد دارو تولید داخلی است. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، در یک فاصله زمانی یکساله قیمت داروها چند برابر شدند و چرخه تولید هم کاهش یافت. در حالی که اگر قرار است تغییراتی در زمینه دارو و درمان ایجاد شود، باید طوری عمل گردد که مردم در زندگیشان آن را احساس نکنند. 

 

طرح پوشش ۷۵ درصدی بیمه سلامت برای خدمات بخش خصوصی به دلیل کمبود بودجه اجرا نشد

فاضلی در خصوص وضعیت بیمه درمانی در کشور اظهار داشت: طبق طرحی که دکتر ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت، ارائه کرد و قرار بود در مناطقی مانند سراوان و منطاق صفر مرزی اجرا شود، خدمات بخش خصوصی تحت پوشش ۷۵ درصدی بیمه سلامت قرار می گرفت. چون الان بیمه برای خدمات مراکز خصوصی همان مبلغی را عهده دار می شود که برای مراکز دولتی پذیرفته است، در حالی که قیمت خدمات بخش خصوصی متفاوت از بخش دولتی است. ما انتظار داشتیم این طرح عملیاتی شود ولی به دلیل کمبود بودجه یا مسائل دیگر، محقق نشد. اصولاً هدف از بیمه شدن افراد در همه دنیا این است که وقتی مشکلی رخ می دهد، شخص بیمار نیاز به مساعدت مالی از جای دیگری نداشته باشد و فقط درگیر بیماری اش باشد و بیمه در همه خدمات بستری، دارویی، کلینیکی و پارکلینیکی براساس آنچه مبناست، حمایتش کند که ممکن است مبنای حمایت ۷۰ یا ۹۰ درصدی باشد.

 

نفس وجود «بیمه تکمیلی» یعنی بیمه پایه کشور ناقص است

نماینده مردم سراوان ادامه داد: زمانی هم که بحث بیمه تکمیلی در کمیسیون مطرح شد، من از مخالفانش بودم. استدلالم این بود که وقتی صحبت از بیمه تکمیلی می شود یعنی بیمه ما ناقص است. چرا اصل بیمه را کامل نکنیم؟! اساساً مفهومی به نام بیمه تکمیلی نباید داشته باشیم. همه اعضای کمیسیون هم با این دیدگاه موافق بودند که بیمه پایه را کامل کنیم تا وقتی شخصی به مراکز درمانی مراجعه می کند، درگیر خصوصی یا دولتی بودنش نباشد و بیمه هزینه ها را بپردازد. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره خبر «درمان رایگان اتباع خارجی دارای کارت اقامت» که از سوی مدیرعامل بیمه سلامت اعلام شده است، گفت: من هنوز اصل این خبر را ندیدم ولی با شناختی که از ناصحی دارم، می دانم فرد پرتلاشی است که اقداماتش در بیمه سلامت اگر بی نظیر نباشد، کم نظیر است. الان هم مجلس تعطیل است و امکان بررسی این موضوع در کمیسیون نیست. اما قطعا کمیسیون با چنین طرح هایی که مبنی بر رایگان شدن درمان اتباع خارجی باشد، موافقت نمی کند. 

 

مگر درمان ایرانی های خارج کشور رایگان است که ما بخواهیم چنین لطفی به اتباع خارجی بکنیم؟!

وی خاطر نشان کرد: وقتی تبعه خارجی به صورت قانونی وارد کشور شود، می تواند درخواست بیمه بدهد تا مانند سایر شهروندان ایرانی در روند درمانش از آن استفاده کند. حال اگر قرار است یک خارجی رایگان درمان شود، خدمات برای یک ایرانی باید دو برابر رایگان باشد. مگر درمان ایرانی های خارج کشور رایگان است که ما بخواهیم با اتباع خارجی چنین برخوردی داشته باشیم؟! در هیچ جای دنیا خدمات درمانی برای تبعه خارجی رایگان نیست، خیلی لطف کنند آنها را مانند سایر شهروندان بیمه می کنند. 

فاضلی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است منظور از این اتباع خارجی، فاطمیون باشند، عنوان کرد: من اطلاعی ندارم اما هر تبعه خارجی با هر اسم و وابستگی گروهی نهایتاً می تواند مانند یک ایرانی بیمه شود. چون بهرحال طبق سوگندنامه پزشکی، فارغ از دیدگاه های دینی و سیاسی سلامت هر انسانی مهم است. لذا من شخصاً با چنین طرح هایی مخالف هستم. 

وی همچنین در خصوص اخبار مربوط به خودکشی دانشجویان پزشکی و افرادی که دوره های طرح خود را می گذارنند، گفت: در حال حاضر موضوع خانم پرستو بخشی، متخصص قلب و عروق مطرح شده است اما به طور کلی در این مسئله باید دو قضیه را لحاظ کرد: یکی نیاز مردم محروم به پزشک است و دیگری مشکلات پزشکان. اگر یک جانبه به این موضوع نگاه شود، به نتیجه نمی رسیم. 

 

افزایش دریافتی پزشکان توانست مشکل کمبود متخصص در مناطق صفر مرزی را حل کند 

نماینده سراوان تصریح کرد: وقتی در مناطقی مانند سراوان، دلفان و روستاهای صفر مرزی پزشک متخصص نیست، باید چه کرد؟ من بر این نظرم که لازم است برای پزشک متخصص انگیزه ایجاد شود، انگیزه در درجه اول هم مالی است. خوشبختانه با همکاری ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت، با افزایش دریافتی پزشکان، کم کردن مالیات و برداشتن سقف دریافت پزشکان متخصص، توانستیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم که نتیجه بخش بود. لذا الان ۶ ماهی است که در حوزه انتخابیه من و مناطق صفر مرزی، پزشک متخصص حضور دارد. 

براین اساس اگر قبلاً یک پزشک در مناطق محروم ۲۰ میلیون تومان دریافتی داشت، امروز به ۷۰ میلیون رسیده که با احتساب افزایش «سی درصدی مربوط به مناطق مرزی»، این رقم حدود ۹۰ میلیون تومان در ماه می شود. وقتی این افزایش «سی درصدی مناطق مرزی» اجرایی شد، چه من نماینده باشم چه نباشم، منطقه های صفر مرزی همیشه پزشک خواهند داشت. در واقع ما به تناسب نزدیکی به مرز و محرومیت هر منطقه، دریافتی پزشک را تعیین سطح کردیم تا پزشک خودش انتخاب کند که در این مناطق کار می کند یا خیر. در این وضعیت دیگر مشکلی هم رخ نمی دهد ضمن اینکه وقتی دریافتی پزشک بالا باشد، با بیمار هم با صبوری بیشتر و روی گشاده تری برخورد می کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه