English

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

روابط ایران و عربستان فراتر از روابط سیاسی بین دو کشور است

کارشناس مسائل منطقه گفت: روابط دو قدرت عربستان و ایران دارای مشترکات بین‌المللی و منطقه‌ای موضوعی فراتر از روابط سیاسی بین دو کشور است.

روابط ایران و عربستان فراتر از روابط سیاسی بین دو کشور است

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره اعزام سفیران ایران و عربستان سعودی در این دو کشور اظهار کرد: ایران و عربستان دو کشور اثرگذار در سطح منطقه، جهان اسلام و بین‌الملل هستند. عربستان از نظر تاثیرگذاری منطقه‌ای، کشوری است که با توجه به سازمان‌های منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس، سازمان همکاری‌های اسلامی دارای اثرگذاری است.

وی افزود: در سطح بین‌المللی هم عربستان باز به‌واسطه شریک تجاری مهم بودن در حوزه انرژی، اثرگذار است؛ در حوزه اسلامی هم عربستان سعودی به‌عنوان کشوری الهام‌بخش با وجود واقع شدن دو شهر مکه و مدینه و کعبه در این کشور تاثیر زیادی می‌تواند داشته باشد که البته همه این موارد درباره ایران هم صدق می‌کند.

این کارشناس منطقه خاطرنشان کرد: ایران با وجود جبهه مقاومت اثرگذاری در سطح بین‌المللی دارد و این قدرت اثرگذاری فرامنطقه‌ای است و از حیث اسلامی هم در کانون جریان پرقدرت اسلامی به‌نام تشیع قرار دارد. از حیث منطقه‌ای هم ایران قدرت درجه یک منطقه و تفوق علمی ایران بر منطقه کاملا واضح است.

 

بیشتر بخوانید:

دلایل توافق عربستان با ایران چیست؟ / آیا عربستان منافع غرب را در ارتباط با ایران نادیده می گیرد؟

 

کم‌ و زیاد دیدن تحولات با احیای روابط ایران و عربستان، ناصواب است

وی ادامه داد: بنابراین روابط این دو قدرت دارای مشترکات بین‌المللی و منطقه‌ای موضوعی فراتر از روابط سیاسی بین دو کشور است، درعین‌حال این نکته حائز اهمیت وجود دارد که حد انتظار ما از روابط ایران و عربستان باید چگونه باشد برخی اغراق و طوری صحبت کردند که به محض ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور، تمامی پرونده‌های منطقه‌ای وضعیت جدید پیدا می‌کند و برخی هم آن را کم‌اهمیت تلقی و وانمود کردند که هیچ تحولی در سطح منطقه اتفاق نیفتاده که هر دو دیدگاه ناصواب است.

زارعی با اشاره به این واقعیت که این دو کشور دو رقیب منطقه‌ای هستند و این رقابت باقی می‌ماند، تصریح کرد: عربستان که ۷ سال در برقراری روابط دو کشور مقاومت می‌کرد و حالا این رابطه را برقرار کرده که نشان می‌دهد عربستان روش جدیدی در مواجهه به ایران در پیش گرفته تا حداقل از برد رسانه ایران خارج شود و طوری در مبادلات منطقه‌ای ایفای نقش کند که دشمن ایران دیده نشود و این یعنی تغییر رفتار.

وی افزود: اثر روابط بین تهران و ریاض به سطح بین‌المللی کشیده خواهد شد به شرطی که سعودی‌ها بخواهند رفتار خود را در بحث صادرات نفت تغییر دهند و قبول کنند در چارچوب منطقه‌ای قیمت نفت را به نرخ قابل‌قبول برساند تا در این زمینه هم همکاری داشته باشیم و چون بحث نفت، منطقه‌ای نیست، بین‌المللی است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه سفیران دو کشور دیگر در سفارتخانه‌ها مستقر شده‌اند، گفت: از حدود ۴ ماه قبل آماده‌سازی و هیاتی وارد تهران شد و سفارتخانه را دیده و تعمیرات لازم را انجام داده است و به همین دلیل سفیر اعزام شد. ما هم کنسولگری را در جده بازسازی کردیم تا این مراکز دیپلماتیک بتوانند فعالیت داشته و در خود محل سفارتخانه استقرار داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا عنایتی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی عربستان سعودی پیش از ظهر سه‌شنبه (۱۴ شهریور ۱۴۰۲) وارد ریاض شد و از سوی مسئولان وزارت خارجه عربستان سعودی و کادر سفارت ایران در ریاض مورد استقبال قرار گرفت.

عبدالله بن‌سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی هم در این روز وارد تهران شد. العنزی که یک چهره اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود، پیش ‌از این سفیر عربستان در عمان بوده است.

البته عنایتی پیش از عزیمت به ریاض با رئیس‌جمهور دیدار کرد که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در این دیدار با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، از ایران و عربستان به‌عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

رئیس‌جمهور گفت: همکاری ایران و عربستان و افزایش همکاری کشورهای منطقه در ابعاد دوجانبه و چندجانبه و در زمینه مسائل جهان اسلام در دو سطح دولتی و مردمی موجب اعتلای جایگاه کشورهای منطقه در معادلات منطقه‌ای و جهانی شده و زمینه مداخلات خارجی را محدود خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه