English

سخنگوی وزارت خارجه ایران:

سند سپتامبر ادامه روند مذاکرات چهار به‌ علاوه یک است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و چهار به‌علاوه یک بوده است.

سند سپتامبر ادامه روند مذاکرات چهار به‌ علاوه یک است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه در خصوص «سند سپتامبر میان ابران و آمریکا»، اظهارداشت: سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و چهار بعلاوه یک بوده است.
وی ادامه داد: آخرین مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های باقی‌مانده در آن، در سپتامبر ۲۰۲۲ آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود، اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن با یک محاسبه غلط و با نگاهی به اغتشاشات داخلی ایران از یک طرف و از طرفی دیگر با در نطر داشتن تحولات اوکراین فرصت سوزی کردند و در نتیجه از نهایی کردن روند مذاکرات سرباز زدند.
سخنگوی وزارت امور یادآور شد: آنها بار دیگر نشان دادند که برای بازگشت طرف‌ها به برجام و انجام تعهدات خود اراده لازم را ندارند.
وی افزود: توضیحات آقای وزیر در این خصوص کاملآ شفاف بوده و ابهامی در متن آن وجود ندارد.

 

ارتقای بیش از پیش جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران در دولت سیزدهم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اقدامات دولت سیزدهم در عرصه بین المللی و دیپلماسی گفت: در این مدت شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران هستیم.
وی افزود: در حوزه ارتباط با همسایگان شاهد توسعه ملموسی هستیم که نشان از تلاش گسترده انجام شده دارد. برخی از توسعه مناسبات تجاری ما ناظر بر عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله بریکس است.
کنعانی خاطرنشان کرد: برخی دیگر از نتایج بدست آمده ناظر بر امضای اسناد همکاری‌های جامع همکاری‌های دو جانبه با کشورهای دوست بوده و مجموعه این عوامل بی تردید دستاوردهای خوبی را در خصوص افزایش حجم تبادلات تجارت خارجی ایران به دنبال داشته است.

 

ایران در روابط تجاری با دیگر کشورها منتظر نگاه آمریکا نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به ادعاهای رسانه‌های غربی درباره فروش نفت و مناسبات تجاری ایران، این اظهارات رسانه‌ای را با اهدافی دانست و گفت: ایران بارها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک، معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بی اثر کردن تحریم ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند.
کنعانی با تاکید براینکه در زمینه احقاق حقوق ملت ایران از همه روش‌های قانونی استفاده می‌کنیم، ادامه داد: ایران در روند مناسبات خود از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و دولت‌های زیادی به دنبال ارتقای همکاری‌ها با ایران هستند.
وی اذعان کرد: با وجود تحریم‌ها توانستیم هم نفت خود را صادر و هم جایگاه خودمان را حفظ کنیم. البته تحریم‌های ظالمانه بی‌تردید محدودیت‌هایی برای ایران و شرکا ایجاد کرده است اما ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود نمی شود.
کنعانی درباره دیدارهای وزیر امور خارجه با وزیران خارجه ترکیه و سوریه در روزهای اخیر، گفت: موضع ایران در ارتباط با مناسبات دو کشور کاملا روشن است و روز گذشته هم به طور کامل دیدگاه ایران توسط وزیر بیان شد. بخشی از موضوعات ما با کشور سوریه و ترکیه در ارتباط با موضوعات دوجانبه است.
وی ادامه داد: ایران امیدوار است در چارچوب تلاش‌های جاری و مبتنی بر ضرورت اصلاح روابط میان دو کشور، این تلاش‌ها به نتیجه لازم منتهی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه