English

سخنگوی دولت اعلام کرد؛

افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ التحصیلان در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت گفت: تولید در دولت سیزدهم از رکود به رشد ۴درصدی رسید و اشتغال فارغ التحصیلان هم ۱۰درصد افزایش یافت.

افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ التحصیلان در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در سالگرد دو سالگی دولت گفت: در حوزه رشد تولید و اشتغال بعد از ۱۰ سال از رکود به رشد اقتصادی حدود ۴ درصد رسیدیم.

وی افزود: نرخ بیکاری نیز کاهش ۱ درصدی طی ۲۴ ماه اخیر داشته است؛ اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

سخنگوی دولت در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید چنین اظهار کرد: متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری (تشکیل سرمایه ثابت) طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بوده است. اما تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از  سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است. رشد مثبت سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است. 

وی ادامه داد:در مورد تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نیز  افزایش ۳/۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و پرداخت ۶/۸۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار را شاهد بودیم. 

به گفته دبیر هیات دولت در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز حدود ۹۷ درصد از عنوان مجوزهای کسب و کار در بستر درگاه ملی صدور مجوزها صادر می‌شود.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: با حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و احیای ظرفیت‌های غیر فعال نیز شاهد فعالسازی حدود ۱۰۰۰ فقره از معادن و بازگشت به چرخه و بازفعالسازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد  ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ بوده‌ایم.

وی افزود: در خصوص توسعه صادرات نیز رکورد صادرات ۵۳ میلیارد دلاری در پایان سال ۱۴۰۱ را داشته‌ایم. همچنین ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی (بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار) داشته است. تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

 سخنگوی دولت بیان کرد: افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در طی دولت مردمی نیز محقق شده است.

 

افزایش 97درصدی تعداد خبرنگاران تحت پوشش بیمه

بهادری جهرمی از افزایش 54 درصدی اعضای صندوق هنرمندان خبر داد و گفت: در این دولت تعداد خبرنگار تحت پوشش بیمه ۹۷ درصد افزایش یافته است.

دبیر هیات دولت با اشاره به اجرای قانون جهش تولید مسکن خاطرنشان کرد: در زمینه تأمین مسکن خانواده‌های فاقد مسکن نیز زمین برای ساخت یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۷۴ واحد مسکونی تأمین و عملیات اجرایی ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در بافت‌های فرسوده شهری و عملیات اجرایی ۲۹۵ هزار ۳۱۹ واحد در مناطق روستایی آغاز شده است.

به گفته وی، واگذاری زمین به ۲۴ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت، شروع عملیات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و تحویل تعداد ۳۵ هزار مسکونی به مدد جویان تحت پوشش سازمان بهزیستی (که رشد ۵۰ درصدی داشته)، و افزایش شاخص مقاوم‌سازی منازل روستایی از ۴۹ درصد به ۵۱ درصد برخی دیگر از اقدامات دولت در این حوزه است.

 

کاهش سود بازپرداخت از 23 به 18درصد برای 500 هزار مسکن

سخنگوی دولت در پاسخ به موج که بنیه مالی برای بازپرداخت تسهیلات مسکن با سود 23 درصدی را ندارند، گفت: شورای مسکن در چند ماه گذشته حداکثر سه هفته یا دو هفته یک بار با ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و درباره تسهیلات در نخستین جلسه با حضور مدیران عامل همه بانک ها بررسی شد.

وی ادامه داد: دو موضوع در دستور کار جلسات قرار گرفت که یکی مدت زمان پرداخت و دیگری کاهش سود بازپرداخت از 23 درصد به 18درصد است. بدین ترتیب که مبلغ بازپرداخت در ماه های نخست کمتر است و از آنجا که این وام 20 ساله است به خانواده ها بیشتر کمک می کند. از دیگر سو شورای پول و اعتبار برای مسکن های حمایتی یعنی 500 هزار مسکن و یک هشتم ظرفیت نهضت ملی مسکن سود بانکی 18درصدی تصویب کرد تا امکان بازپرداخت فراهم شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه مقدمات این کار دارد فراهم می شود، یادآور شد: وزارت اقتصاد آیین نامه ای صادر کرده تا در حوزه حمایتی مسکن کمک مثبتی به منظور سرعت بخشی به واحدهای مسکن باشد.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بیان کرد: در مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی اگر یارانه‌بگیران سه دهک اول حداقل ۵۰ درصد یارانه‌شان را از سبد کالایی استفاده کنند، مشمول یارانه تشویقی خواهند شد. استقبال این دوره بهتر از گذشته بوده و باید اطلاع‌رسانی بهتر شود و زمان مناسب به خانواده‌ها داده شود و بعد از ارزیابی این مرحله، برای مراحل بعدی اطلاع‌رسانی انجام بگیرد.

بهادری جهرمی زیرساخت‌های آب و آبفا آبرسانی به ۳۰۳۰ روستا را هم از اقدام دولت برای ۴۳۶۵ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی و ۴۴۶۱ هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی عنوان کرد و گفت: تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور، رکوردشکنی تاریخی سطح ذخایر نفت‌گاز نیروگاه‌ها و رسیدن به سطح ۳۱۰۰ میلیون لیتر ذخیره نفت گاز نیروگاه‌ها در تیرماه ۱۴۰۲،  از جمله دستاوردهای دولت در حوزه انرژی بوده است.

وی افزود: افزایش 2 درصدی تامین گاز صنایع عمده در سال ۱۴۰۲ و تکمیل و بهره‌برداری بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز با سرمایه گذاری بالغ بر ۱ میلیارد دلار در دو سال نخست دولت سیزدهم و گازرسانی به ۴۱ شهر، ۵۲۹۷ روستا و ۱۵۲۳۸ واحد صنعتی، موجب پوشش ۹۸ درصدی از جمعیت شهری و ۸۵ درصدی از جمعیت روستایی قابل گازرسانی کشور شده است.

دبیر هیات دولت سپس از افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه آهن و افزایش ۵ درصدی افتتاح خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره مشابه در دولت دوازدهم در حوزه زیرساخت‌های حمل ونقل خبر داد و اذعان کرد: بهره برداری از ۱۳۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و بهره برداری از ۲۳۲ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۲ و افزایش درصد برخورداری تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از عدد ۸۱.۷  درصد به ۸۴ درصد به راه آسفالت، برخی دیگر از اقدامات دولت از ابتدای فعالیت‌اش بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین افزایش ۶۰ درصدی پروازهای عبوری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و افزایش به ترتیب ۵۸ و ۳۴ درصدی حمل بار بین الملل از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در دولت های یازدهم و دوازدهم به دست آمده است. همچنین شاهد شکسته شدن رکورد جابجایی مسافری با بیش از ۲۹.۶۷ میلیون نفر مسافر در سال ۱۴۰۱، رشد ۴۳.۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۳ درصد ترانزیت جاده ای در ۴ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ بوده ایم.

 

ادامه تکمیل طرح های نیمه تمام در دور دوم سفرهای استانی

بهادری جهرمی مهمترین اقدامات و برنامه‌های دولت در سال سوم فعالیت در سفرهای استانی را برداشتن فاصله میان مسئولان و مردم و شناخت واقعی و ملموس از مشکلات مردم در میدان عمل و در بطن جامعه دانست و گفت: این اهداف که در این دو سال دنبال شده و در سال‌های آتی همین رویه ادامه خواهد یافت. در دور دوم سفرهای استانی هم مهمترین اقدامات دولت برای بخش‌های مختلف کشور تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام است.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات معاون اقتصادی سابق رئیس بانک مرکزی مبنی بر افشای اطلاعات محرمانه به صندوق بین المللی پول توسط همتی خاطرنشان کرد: این حوزه ای است که نهاد های نظارتی و دستگاه قضایی باید نسبت به اظهار نظر کنند.

وی درباره تصویب لایحه عفاف و حجاب و موارد مندرج در آن گفت: توهین به مردم و ضرب و شتم آنان عنوان‌ مجرمانه است و مجازات آن در قانون مشخص است و از سوی نهاد های انتظامی و قضایی باید برخورد صورت‌گیرد، دولت مدافع حمایت از کرامت ایرانیان و مقابله با هنجار شکنی و جرم‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه