English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

حمایت از برنج کاران در صدر خواسته های نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی یکی از وزرایی بود که امروز در صحن علنی مجلس حضور یافت و نمایندگان مسائل و موضوعات مهمی در رابطه با موضوع کشاورزی مطرح کردند و از وزیر خواستند تا با حمایت از کشاورزان و مصرف کنندگان این امر را به خوبی مدیریت کند.

حمایت از برنج کاران در صدر خواسته های نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نشست علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی قرار بود با حضور سه وزیر کشور ، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی و معاون پارلمانی رئیس حمهور برگزار شود که احمد وحیدی وزیر کشور در مجلس حاضر نشد، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در مجلس به سوال نمایندگان پاسخ داد و آنها را متقاعد کرد و محمدعلی نیلکبخت وزیر جهاد کشاورزی هم با نخستین حضورش در مجلس پس از کسب رأی اعتماد نمایندگان در ماه گذشته به خواسته های بهارستان نشینان پاسخ داد. سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در صحن حاضر شد و مطالبی درباره لایحه منطقه آزاد سرخس- دوغارون و امیرآباد و استرداد آن به دولت مطرح کرد.

 

دولت برای تأمین منافع و رضایت‌مندی کشاورزان گام های موثرتری بردارد

براساس این گزارش، قبل از حضور وزیر جهاد کشاورزی پای تریبون نخست گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور ارائه شد.

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی با قرائت گزارش این کمیسیون گفت: به استناد مفاد قانون بودجه سال ۱۴۰۲ از محل ردیف ۱۵ جدول مصارف تبصره ۱۴ و نیز جزء(۶) بند (الف) همین تبصره با عنوان "منابع حاصل از حذف خانوارهای غیرمشمول"، حدود مبلغ ۱۰۲ هزار میلیارد تومان منابع با عنوان " یارانه نان " پیش بینی شده است. این درحالی است که با در نظر گرفتن خرید حداقل ۸/۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری و با احتساب قیمت خرید تضمینی اعلامی ۱۵هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم، نیاز به مبلغی بالغ بر ۱۲۸ هزار میلیارد تومان می باشد که این رقم، ۲۶ هزار میلیارد تومان بیشتر از اعتبار پیش بینی شده در قانون است.

وی افزود: طبق این گزارش لازم است در اسرع وقت، تدابیر کافی در جهت تأمین منابع مورد نیاز از طرق مختلف، از جمله ارائه لایحه اصلاحی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اتخاذ شود.

در این گزارش آمده است: «مطابق با بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی طرح و مدل مصوب اجرایی مناسبی که دربردارنده مباحث زیربنایی، تحقیق و پژوهش در زمینه به زراعی و به نژادی، بازرگانی و تنظیم بازار ، صادرات و صنایع تکمیلی در حوزه محصوالت راهبردی و استراتژیک برنج و گندم باشد ارائه ننموده و لازم است در اسرع وقت اقدامات لازم در این خصوص با هدف ساماندهی ریشه‌ای بازار تولید و مصرف این محصوالت در کشور صورت گیرد.»

در ادامه این گزارش تاکید شد: با توجه به ارائه آمارهای متفاوت از میزان انباشت برنج مازاد در مبادی تولید و نزد کشاورزان، لازم است در اسرع وقت سامانه‌ای برای خوداظهاری کشاورزان مشمول دراین خصوص ایجاد و اطلاع رسانی لازم برای مراجعه به این سامانه صورت گیرد. بدیهی است این اقدام امکان برآورد دقیق میزان انباشت برنج مازاد با هدف اتخاذ تصمیمات بهینه را میسر خواهد کرد.

کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه کشور با شرایط دشواری که از تحمیل تحریم‌های ناجوانمردانه خارجی و نیز تبعات اجتناب ناپذیر مناقشات منطقه‌ای به وجود آمده مواجه است، تاکید کرد: در ماه های اخیر، اقدامات مناسبی توسط دولت در راستای تأمین امنیت غذایی کشور صورت پذیرفته است که جای تشکر دارد.

این کمیسیون از دولت درخواست کرد تا در راستای تأمین منافع و رضایت‌مندی کشاورزان گام های موثرتری بردارد.

 

به جای صادرات، وارد کننده گوشت مرغ شده ایم

احد آزادیخواه در جلسه علنی امروز (دوشنبه 2 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درخصوص بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور گفت: در ایام محرم که مصادف با بازگشت حجاج است، میزان مصرف پروتئین سفید و گوشت افزایش یافته است. مجموعا در کشور 17 هزار مرغداری فعال گوشتی داریم که حدود 70 هزار نفر در این عرصه فعالیت می کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه کشور 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت مرغ است که روزانه 6 هزار تن می شود، اگر ظرفیت را به کار بگیریم بیش از نیاز تولید می کنیم و مازاد را می توانیم صادر کنیم، اما اکنون به وارد کننده گوشت مرغ تبدیل شده ایم که جای تاسف دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه مجلس با همکاری دولت موضوع کالابرگ الکترونیک را به منظور تقویت قدرت خرید مردم تصویب کرد، گفت: متاسفانه امروز قدرت خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری از 130 میلیون قطعه به 80 میلیون قطعه جوجه یک روزه کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: بانک های مرکزی و کشاورزی باید برای تامین ارز نهاده های دامی فکری کنند تا نهاده ها به دست تولیدکنندگان و مرغداران برسد.

 

رانت ها را جمع کنید/واردات بی رویه برنج چاره کار نیست

در ادامه منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: 85 درصد برنج مورد نیاز کشور در استان های شمالی کشت می شود، اما این روزها شرایط سختی داریم. چه اتفاقی رخ داده که قیمت برنج به نصف رسیده است؟ آیا هزینه تولید و تورم کاهش یافته است؟

وی ادامه داد: چه می شود که دولت برای تامین نیاز بازار 2 میلیون تن برنج وارد می کند که بیشتر از نیاز داخلی است، چرا قانون قیمت گذاری رعایت نمی شود؟ امروز برنج کاران در کنار انبارهای برنج خود ناله می کنند اما کسی محصول آنها را نمی خرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه اقدامات انجام شده با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص تامین 90 درصد نیاز مواد غذایی در داخل کشور مغایرت دارد، ادامه داد: می توان 800 هزار تن برنج مورد نیاز کشور را که از طریق واردات تامین می شود را در عرض 3 سال با افزایش بهره وری تامین کنیم.

زارعی تصریح کرد: رانت ها را جمع کنید، در دولت انقلابی جای این گونه کارها نیست. مردم، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نگران هستند.

 

حذف ارز ترجیحی به چرخه تولید پروتئین آسیب زده است

در ادامه غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم گفت: یکی از مواردی که در سال های اخیر وقت زیادی را از وزارت جهاد کشاورزی گرفت موضوع کاشت یک میلیارد نهال بود که کارها را به حاشیه برد. حذف ارز ترجیحی و یارانه قابل توجه از بخش کشاورزی، شرایط امروز را رقم زده و بخشی از دامداران کوچک و متوسط حذف شده اند که نوعی آسیب به چرخه تولید پروتئین است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: کشوری که تولیدکننده بود، امروز افتخار می کند که می تواند به موقع گوشت مرغ، تخم مرغ نطفه دار و گوشت قرمز مورد نیاز کشور را وارد کند!

وی با اشاره به اینکه افرادی که اعلام می کردند حذف ارز ترجیحی تاثیری بر سفره مردم ندارد، باید بدانند که قیمت مرغ 3 برابر افزایش یافته است، ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص تعیین قیمت گندم جلسه به موقعی برگزار و قیمت 17 هزار تومانی را اعلام کرد، اما این موضوع عملی نشد. شاهدیم با وجود  داشتن گندم، مردم به دلیل کمبود آرد در صف نان هستند.

 

برنجکار در حال نابودی است

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی بعد از صحبت های سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در مجلس در تذکری گفت: کشاورز دارد نابود می شود و قیمت برنج به نصف رسیده است اما آقایان به من وقت نمی دهند تا در این باره صحبت کنم.

وی افزود: امنیت غذایی به مخاطره افتاد؛ خرید سموم و اقلام برای کشت ربرنج افزایش بیافت. هیچ مرکزی در خحال خرید برنج نیست آقای حسینی شما به عنوان نماینده دولت بروید مازندران اگر یک مرکز خرید برنج بود من به شما جایزه می دهم.

 

وزیر جهاد چه گفت؟

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی درخصوص بررسی نحوه سیاست گذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور، گفت: در رابطه با بحث گندم در سال زراعی 1401 و 1402 حدود 2 میلیون هکتار کشت آبی داشته و نزدیک به 4 میلیون هکتار کشت دیم زار در بحث گندم داشتیم که با توجه به شرایط آبی در کشور میزان تولید تا امروز از مرز 7 میلیون و 500 هزار تن گذشت که ارزش ریالی آن 112 هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به آمار سال گذشته در همین تاریخ چیزی نزدیک به 30 درصد افزایش خرید گندم را داشته که نسبت به سال 1400 نزدیک به 82 درصد افزایش تولید گندم را داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا پایان فصل برداشت از زمان خرید از 8 میلیون تن گذشته که رکورد قابل ملاحظه ای است که به طور قطع واردات گندم نیز با کاهش محسوس مواجه خواهد شد و صرفه جویی ارزی نیز حاصل می شود.

وی افزود: سعی ما بر این است در رابطه با محصول استراتژیک گندم با توجه به محدودیت منابع پایه مخصوصا آب به سمت افزایش عملکرد در واحد سطح برویم که برنامه ریزی ما در این خصوص پیش می رود که با کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره وری و هوشمندسازی افزایش عملکرد را داشته باشیم.

نیکبخت بیان کرد: همچنین برای سال زراعی 1402 و 1403 با پیگیری هایی که انجام گرفت بخش عمده نهاده های کود و بذر را برای سال زراعی تامین شده است و هیچ مشکلی برای تامین نهاده ها وجود ندارد که این اطمینان را به نمایندگان و مردم محترم می دهم که به امید خدا در بحث تامین نهاده ها مشکلی نخواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص برنج در سال زراعی 1401 و 1402 سطح زیر کشت برنج 662 هزار هکتار در استان های کشور بوده که پیش بینی ما این است 2 میلیون و 300 هزار تن در سال زراعی جاری برداشت محصول داشته باشیم و تاکید ما بر این است که در رابطه با حمایت از تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی سیاست های حمایتی مالی و حمایتی اجرایی و سیاست های تجاری را به گونه ای تنظیم کنیم که در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخل و تولیدات داخلی باشد که نگاه ما در خصوص محصولات کشاورزی استراتژیک بحث نگاه به داخل است.

وی بیان کرد: امسال برای اولین بار خرید محصول برنج را از طریق شرکت بازرگانی دولتی با حمایتی که دولت انجام داد در دستور خرید قرار گرفت که محصول برنج را در استان های شمالی شرکت بازرگانی دولتی انجام داد و برای ارقام تجاری طارم و هاشمی با توجه به شرایطی که در شمال کشور داریم از همین هفته خرید را از طریق شرکت های بازرگانی و فروشگاه های زنجیره ای انجام خواهیم داد و تلاش ما بر این است کشاورز ما از بابت اینکه محصول برنج سال گذشته در انبار مانده باشد ما مرتفع کنیم و برای این کار نیز برنامه ریزی صورت گرفته است.

نیکبخت اظهار داشت: ما حدود 30 مرکز خرید در استان های شمالی کشور برای خرید برنج دایر کردیم که امید است از این لحاظ دغدغه ای برای کشاورزان وجود نداشته باشد از طرفی نیز برای غرب استان مازندران و گیلان خرید برنج با کیفیت طارم و هاشمی را در دستورکار قرار دادیم و راهبرد و سیاست ما در وزارتخانه این است که کسانی که تاجر هستند و برنج به کشور وارد می کنند به همان نسبت باید برنج شمال کشور را خریداری کنند و در فروشگاه های سراسر کشور توزیع کنند که شرط واردات برنج را نیز همین راهبرد قرار دادیم و به احدی اجازه واردات برنج را نخواهیم داد تا زمانی که به همین اندازه از شمال کشور برنج خریداری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تلاش ما حمایت از تولید داخل است و تامین کالای اساسی نیز باید از مسیر تولید صورت گیرد و خوداتکایی و خودکفایی را نیز باید از طریق کشور دنبال کنیم که آن نیز از طریق حمایت از تولیدکننده و تولید داخل میسر خواهد شد. از طرفی نیز به هیچ وجه سیاست ما این نیست که دست به واردات بزنیم که بررسی بر روی آن صورت نگرفته باشد که خدای نکرده باعث ضرر تولیدکننده و کشاورزان شود که این عنوان اصول و راهبرد وزارت جهاد کشاورزی باشد و آن را به طور قطع دنبال می کنیم.

حال که فصل برداشت برنج آغاز  و گندم هم برداشت شده است؛ حال که قیمت مرغ و گوشت قرمز از حد خارج شده و به جرأت می توان گفت از سبد غذایی مردم پرکشیده است باید دید دولت چه قدمی در حمایت از کشاورزانی برمی دارد که تمام عمر خود را زیر باران و آفتاب در زمین های باتلاقی و خشک سپری می کنند، برخواهد داشت. آیا وقت آن نرسیده است خدا قوت در خور شأن کشاورزان به آنان بگوییم؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه