English

توضیح معاون حقوقی رئیس جمهور از شکایت جانبازان شیمیایی در دادگاه لاهه؛

مشاهده وضعیت جانبازان شیمیایی در لاهه برای قضات تأسف آور بود

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به شکایت پنج جانباز شیمیایی از دو شرکت هلندی در دادگاه لاهه گفت: دو شرکت هلندی در جنگ تحمیلی ۵ هزار و ۵۰۰ تن مواد شیمیایی به عراق تحویل داده بود که رژیم بعث از آن در جنگ علیه رزمندگان ما استفاده کرده است.

مشاهده وضعیت جانبازان شیمیایی در لاهه برای قضات تأسف آور بود

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره شکایت جانبازان شیمیایی علیه دو شرکت هلندی در دادگاه لاهه افزود: جانبازان خود متولیان کار هستند و ما هم طبیعتا نسبت به این موضوع مطلع می شویم؛ اگر جایی سوالی باشد به لحاظ معنوی به جانبازان کمک می کنیم.

وی افزود: 5 جانباز شیمیایی در دادگاه بین المللی لاهه علیه دو شرکت هلندی KBS و طرح شکایت کردند، چون این دو شرکت  ۵۵۰۰ تن سلاح شیمیایی به عراق تحویل داده اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه دادگاه این جانبازان اول تیر ماه امسال در هلند برگزار شد، اظهار داشت: این جانبازان که با کمک خیرین به هلند رفته بودند، مسائل و مشکلات و عوارض ناشی از مواد شیمیایی که در این سالها با آن دست و پنجه نرم کرده اند را در محضر قضات عنوان کردند.

وی ادامه داد: مشاهده وضعیت این جانبازان برای قضات بسیار تأسف آور بود.

دهقان تصریح کرد: شناسایی شرکت های خارجی که در آن زمان به عراق کمک کردند و مواد شیمیایی تحویل داده اند، کار وزارت اطلاعات است و هر وقت شناسایی انجام شود با هماهنگی با بنیاد شهید، این جانبازان می توانند موارد و مشکلات خود را مطرح و علیه این شرکت ها طرح شکایت کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه عزیزان زیادی تحت تأثیر این بمباران شیمیایی قرار گرفته اند، گفت: پیشتر ۱۳ نفر از جانبازان علیه شرکت دیگری از هلند شکایت کردند که با وجود محکومیت آن شرکت در پرداخت غرامت به جانبازان متاسفانه شرکت وضعیت مالی مناسبی نداشت.

وی اضافه کرد: این دو شرکت هلندی هم ظاهرا ورشکست شده اند اما هرگاه شرکت هایی که به هر نحوی به عراق در تحویل مواد شیمیایی کمک کرده باشد، جانبازان  وخانواده های آنان را مطلع می کنیم تا پیگیر حقوق به حق خود باشند.

به گزارش خبرگزاری موج، اول تیرماه ۱۴۰۲ ( ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳) دادگاه لاهه به دعوای طرح شده توسط ۵ نفر از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس رسیدگی کرد.

این جانبازان در دادگاه لاهه به تشریح درد‌ها و رنج‌های ناشی از بیماری‌های مزمن خود بر اثر استنشاق گاز خردل در طول بیش از سی سال پرداختند.

در این دادگاه وکیل جانبازان شیمیایی هم به بیان نقش شرکت‌های هلندی در فروش مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه به رژیم صدام و کاربرد این مواد در ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در جنگ علیه ایران پرداخت.

دادخواست این پرونده ۵ آبان ۱۴۰۰ (برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ به وکالت از ۵ نفر مصدومان شیمیایی به اسامی بهروز عباسی، سالار ارجمند، احمد غلامی فرد، اسدالله حسینی مفرد و  قدیر جعفری علیه دو شرکت هلندی به اسامی کی بی.اس (KBS) و ملکمی ( Melchemi ) توسط وکیل هلندی به ثبت رسید.

براساس اطلاعات موجود، این دو شرکت در فاصله سالهای ۱۹۸۲ الی ۱۹۸۴ مقدار ۲۲۵۰ تن  SOCL2 و در اطلاعات حسب فاصله سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ مقدار ۳۲۲۵ تن TDG به عراق فروخته اند که این دو ماده در ساخت بمب های شیمیایی مورد استفاده رژیم صدام قرار گرفته است.

خواسته این دعوا جبران خسارت مادی و معنوی ناشی از مصدومیت خواهانها با گازهای شیمیایی تهیه شده از مواد ارسالی شرکتهای خوانده در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است و تقویم خسارت مادی و معنوی با نظر کارشناس صورت خواهد گرفت.

دادگاه از تبادل لوایح تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ برابر با اول تیرماه ۱۴۰۲ را برای رسیدگی به پرونده تعیین کرده بود.

براساس این گزارش، در سال ۱۳۸۴ دعوای دیگری نیز توسط ۱۳ نفر از مصدومان شیمیایی جنگ تحمیلی، علیه یک تاجر هلندی به نام فرانس فان آنرات در کشور هلند مطرح شد که نهایتاً نامبرده به تحمل ۱۷ سال حبس و پرداخت مبلغ ۲۵هزار یورو بابت خسارت وارده در حق هر یک از شاکیان محکوم شد.

براساس آماری که منتشر شده رژیم بعث عراق از مهر ماه ۱۳۵۹ تا شهریور ماه ۱۳۶۷ بیش از ۵۸۲ بار حمله‌ شیمیایی آزمایشی، محدود، گسترده‌ حجیم و فوق گسترده بر علیه رزمندگان و غیرنظامیان کشورمان انجام داد که نتیجه‌ این حملات شهادت بیش از ۱۰ هزار نفر، مصدومیت شدید و نیازمند مداومت درمان حدود ۱۰۰ هزار نفر و مصدومیت خفیف قریب به ۲۵۰ هزار نفر بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه