English

محمد دهقان؛

صادرات زیلو نیازمند زیلوبافان جوان و ماهر

رییس دومین جشنواره ملی زیلو با بیان اینکه هندوستان، چین و پاکستان که در صنعت دستباف در دنیا حرفی برای گفتن دارند و تولید بالایی دارند، افزود: زیلو جای کار بیشتری در زمینه تولید دارد و باید هنرمندان جوان وارد این عرصه شوند.

صادرات زیلو نیازمند زیلوبافان جوان و ماهر

محمد دهقان رییس دومین جشنواره ملی زیلو و معاون صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در گفت و گو با خبرگزاری موج یزد، گفت: صادراتِ یک محصول با فروش آن در بازار داخلی متفاوت است در فروش محصول در بازارهای جهانی مطالعه بازار و برندسازی بازار موضوع بسیار مهمی است و هزینه کلانی دارد.

وی تصریح کرد: زیلو کالای صنعتی نیست که در تولید انبوه با روش های معمولِ کالای صنعتی به آن نگاه کرد، زیلو یک صنایع دستی است و کالای فرهنگی محسوب می شود لذا باید داستان سرایی شود و به زبان بازار هدف ترجمه شود تا خریدار بداند زیلو نخ پنبه در هم تنیده شده نیست و دارای پیشینه فرهنگی است.

دهقان گفت: در خوشه زیلو همه این موارد دیده شده، زیلو را با کمک تجار فرش ایرانی در بازار های بین المللی تست کردیم، امسال تعدادی زیلوی فاخر در نمایشگاه کسب و کارهای کوچک و متوسط چین به نمایش گذاشتیم که استقبال شد همچنین در سال اولِ پروژه خوشه زیلو در نمایشگاه دموتکس آلمان از طریق تجارِ فرش ایران، زیلوی میبد به نمایش گذاشته شد و ارتباط با آن برقرار شد.

مشکل صادرات زیلو، ظرفیت تولید است

دهقان عنوان کرد: صادرات و بازاریابیِ صادراتی پشتوانه تولید می خواهد و حجم قابل توجهی از محصول باید وجود داشته باشد تا به موقع و با کیفیت ثابت به دست مشتری خارجی برسانیم.

وی در خصوص مشکلات صادرات زیلو گفت: مشکل صادرات زیلو، تولید است و با توجه به اینکه بازار داخل زیلو را خریداری می کند در حال حاضر هر چقدر زیلو تولید می شود در بازار داخل به فروش می رسد لذا برای صادرات مشکل تعداد بافنده ماهر داریم و برای رفع این مشکل هم نسل جدید باید وارد این کسب و کار شوند.

وی با بیان اینکه هندوستان، چین و پاکستان که در صنعت دستباف در دنیا حرفی برای گفتن دارند و تولید بالایی دارند، افزود: زیلو جای کار بیشتری در زمینه تولید دارد و باید هنرمندان جوان وارد این عرصه شوند.

وی عنوان کرد: نفت تمام می شود ولی این هنر صدها سال برای ده ها نسل آینده می ماند و به یک قوم و ملت قوام فرهنگی می دهد.

دهقان بیان کرد: در خوشه زیلو یکی از کارهایی که انجام شد سلسله کتاب هایی از تاریخ شفاهی زیلو و مصاحبه با پیشکسوتان زیلوباف تالیف می شود برای اینکه برای نسل ها بماند تا تاریخ زیلو را بدانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه