English

المیادین گزارش داد؛

«فتاح» ایران ضامن امنیت منطقه و ترس غرب و اسراییل

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی نوشت همانطور که رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» ایرانی، موجب ترس تل‌آویو و آشفتگی واشنگتن شده، نویدبخش تامین امنیت منطقه توسط تهران و متحدان بود.

«فتاح» ایران ضامن امنیت منطقه و ترس غرب و اسراییل

به گزارش خبرگزاری موج، پایگاه اینترنتی شبکه المیادین، در گزارشی تحلیلی به رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک «فتاح» در ایران پرداخته و نوشت که این دستاورد نظامی، پیام روشن تهران به ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش از جمله رژیم صهیونیستی بود و موجب ترس و آشفتگی در صف آن‌ها شد. اما رونمایی از این دستاورد و در آستانه تشکیل ائتلاف نظامی منطقه‌ای، نشان قدرت تهران برای تامین امنیت منطقه در نظم جدید است.

 

تهدید از آمریکا، فرصت از ایران

در مقدمه گزارش المیادین آمده است: علی‌رغم فشارهای مداومی که ایران دائماً در معرض آن بوده، همچنان در مقابل تهدیدات متعدد ایالات متحده تسلیم نشده و بر توسعه توان دفاعی نظامی خود تاکید کرد. آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای که در وین، پایتخت اتریش برگزار شد، تلاش کرد تا موضوع توان دفاعی را به ویژه در مورد قابلیت‌های موشکی روی میز بگذارد که تهران قاطعانه آن را رد کرد. رد هرگونه مذاکره یا فشار در خصوص توان نظامی از سوی تهران به ویژه در حوزه توسعه موشکی، با رونمایی از قابلیت‌های نظامی پیشرفته همراه شد؛ آن هم در زمانی که آمریکا برای ایجاد موانع و شرایط  سخت در برابر ایران، هر اقدامی انجام داد.

المیادین در ادامه نوشت: ایالات متحده در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک در رابطه با برنامه هسته‌ای تهران، اتهامات متعددی را درخصوص توانمندی‌های نظامی ایران و پهپادهای آن وارد کرد؛ هدف اولیه واشنگتن محدود کردن توسعه توان نظامی ایران بود. در نتیجه، اما این ایران بود که توانست اراده خود را تحمیل کند؛ واقعیتی که واشنگتن نمی‌تواند از آن فرار کند. تهران با رونمایی‌ها و رزمایش‌های قدرتمند، در اختیار داشتن آخرین فناوری‌های نظامی جهان را نشان داد؛ آن هم در شرایطی که برخی‌ها مدعی هستند پرونده هسته‌ای ایران در دوره اخیر شاهد تحولات جدیدی بوده است. 

در ادامه این تحلیل می‌خوانیم: این همان چیزی است که ایران می‌خواهد بیان کند؛ به این معنا که برنامه موشکی آن ربطی به مذاکرات هسته‌ای یا پرونده هسته‌ای‌اش ندارد. علاوه بر این تهران نه اجازه می‌دهد یکی از این دو پرونده به دیگری مرتبط شود و نه در این زمینه سیاه‌نمایی می‌کند تا تحریم‌ها علیه آن لغو شود. ایران همواره اعلام کرده است که مذاکرات هسته ای را تحت فشار و تهدید نمی پذیرد و امتیازی نخواهد داد. این چیزی است که ایالات متحده آمریکا از آن آگاه است و باعث شد تا قبل از پایان مذاکرات غیرمستقیم قبلی، شروطی را تعیین کرده و بهانه بیاورد؛ کاخ‌سفید حتی اجرا یا تکمیل مذاکرات هسته‌ای را به محدود کردن دستاوردهای نظامی ایران گره زد که ناموفق بود.

شبکه المیادین در بخش دیگری می‌نویسد: واشنگتن امروز شاهد نمایش‌ اقتدار نظامی ایران بدون درج این پرونده در هرگونه مذاکرات هسته‌ای است. تهران از ابتدای صحبت درباره احیای توافق هسته‌ای نیز بر ۴ موضوع اساسی تاکید کرده بود: تضمینی برای بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌ها علیه ایران، راستی آزمایی تعهدات طرف برجام و بستن پرونده اتهامات سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

 

ترس‌های تل‌آویو و پیام‌های تهران

المیادین درباره جایگاه نظامی ایران در دنیا هم نوشت: بر اساس رتبه بندی سایت «گلوبال فایر پاور» در سال ۲۰۲۲، ایران امروز در رتبه چهاردهم قدرتمندترین ارتش‌های جهان قرار دارد. کشوری که دارای یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه های موشکی در منطقه است که انواع موشک‌های دوربرد، میان برد و کوتاه برد را در اختیار دارد.

گزارش المیادین به واکنش رسانه‌های عبری اشاره کرده و می‌نویسد: این قابلیت‌های پیشرفته، اسرائیل را سردرگم می‌کند؛ واقعیتی که پس از رونمایی موشک مافوق صوت فتاح آشکار شد. رسانه‌های اسرائیلی از ترس نهادهای امنیتی از توسعه توانایی‌های نظامی ایران خبر دادند. «نیر دوری»، تحلیلگر نظامی «شبکه ۱۲ اسرائیل»، با بیان اینکه «مشکل در این است که این موشک می‌تواند به فضای جوی نفوذ کند»، گفت: «این موشک مثل یک جهش راهی آسمان می‌شود و تشخیص، مشاهده و رهگیری این جهش دشوار است».

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «اوحد حامو»، دیگر تحلیلگر مسائل عربی در شبکه ۱۲، می‌گوید که ایران در چندین نقطه، سامانه‌های موشکی را به سمت ما را قرار داده است؛ اسرائیل بار دیگر می‌بیند که این اقدام ایران بخشی از مجموعه اقداماتی است که با هدف بازدارندگی پیگیری می‌شوند. «روزنامه معاریو» هم می‌نویسد که رونمایی موشک مافوق صوت فتاح توسط ایران پیامی برای اسرائیل و تهدیدی آشکار علیه آن است.

المیادین درباره پیام‌های ایران در این رونمایی جدید نوشت: «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از موشک اعلام کردکه می‌دانیم دشمنان از این دستاوردها عصبانی هستند. پس به آن‌ها می‌گوییم که در خشم خود بمیرید؛ زیرا این دستاوردها باعث خوشحالی مردم ایران می‌شود. ایرانی‌ها موشک می‌سازند تا از خود در برابر دشمنان محافظت کنند؛ تا فکر حمله به ایران حتی در ذهن دشمنان خطور هم نکند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اسرائیل همواره ترس خود را از افزایش توان نظامی و فناوری ایران که عامل حمایتی برای محور مقاومت است، ابراز داشته است. روزنامه «هاآرتص» به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت که ایران می‌تواند از همان فناوری که در موشک‌ها در برنامه فضایی خود استفاده می‌کند، برای ساخت موشک‌های بالستیک حامل کلاهک هسته‌ای استفاده کند و این یک تهدید واقعی در منطقه است.

پایگاه المیادین در بخش دیگری به نگرانی تل‌آویو از امکان هرگونه پیشرفتی در توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشت: بزرگترین نگرانی اسرائیل، توافق هسته‌ای است؛ زیرا رسانه‌های اسرائیلی بارها از وجود ترس در میان اشغالگران از توافق هسته‌ای موقت بین ایران و غرب صحبت کرده‌اند. «مایکل استاین»، خبرنگار سیاسی شبکه «کان»، گزارشی در این باره منتشر کرده و می‌‌گوید وزیر امور خارجه ایران در پایان هفته جاری تماس‌ها و گفت‌وگوهایی با طرف غربی دارد؛ حالا اسرائیل از حرکت به سمت امکان انعقاد یک توافق هسته‌ای جدید بسیار می‌ترسد.

 

آشفتگی تل‌آویو از امنیت منطقه‌ای به رهبری تهران

المیادین در ادامه به تنش‌های سیاسی از پیشرفت‌های ایران بین مقامات تل‌آویو پرداخته و تاکید کرد: تشدید تنش در بین مقامات اسرائیل از طریق افزایش درخواست‌ها و سفرهای بین‌المللی مشهود بود. موضع اسرائیل رد قاطعانه هرگونه توافقی جهانی با ایران است. چرا که در صورت موفقیت ایران، اسرائیل خود را به دلیل موضعش در مورد توافق هسته‌ای منزوی می‌بیند. به همین خاطر است که تلاش می‌کند تا نشان دهد توانایی استفاده از زور را دارد. توسعه توانمندی‌های ایران در زمینه‌های دفاعی و تسلیحاتی همچنان منبع سردرگمی برای اشغالگران صهیونیست است.

در پایان بخش این گزارش آمده است: موضوع فراتر از این‌ها برای اسرائیل، رونمایی از موشک‌های جدید، در زمان نزدیک شدن ایران و عربستان است؛ زیرا تهران در حال ارسال پیام هایی مبنی بر توانایی در حفاظت از امنیت خلیج فارس در کنار کشورهای منطقه است. و این موضوع را از طریق اعلام امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی در آینده نزدیک بین ایران، امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان، هند و تقریباً است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه