English

در بیانیه پایانی سفر سلطان عمان به ایران مطرح شد؛

سران ایران و عمان برای تنظیم اسناد همکاری‌ راهبردی توافق کردند

سران ایران و عمان برای تقویت روابط بین دو کشور و پایه‌گذاری چارچوبی جهت حفظ و استمرار آن، از مسئولان خواستند اقدام لازم برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف را انجام بدهند.

سران ایران و عمان برای تنظیم اسناد همکاری‌ راهبردی توافق کردند

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در بیانیه پایانی سفر رسمی و دو روزه مقامات عمان به کشورمان ضمن تأکید بر نقش سازنده بخش خصوصی دو کشور در توسعه افق‌های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ابراز خرسندی، از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان دو کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تأکید کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه مشترک به مناسبت سفر عالی‌جناب «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان کشور عمان (تهران-خرداد ۱۴۰۲)

در راستای روابط تاریخی مستحکم میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و دو ملت دوست و با تاکید بر احترام متقابل میان رؤسای دو کشور و روابط مستحکم دوجانبه که بر اساس اصل حسن همجواری، برادری و مبانی دینی و فرهنگی شکل گرفته؛ عالیجناب سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان کشور عمان بنا بر دعوت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۷-۸ خرداد ۱۴۰۲ دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران به عمل آوردند.

رؤسای دو کشور در این سفر درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن بر پایه برادری و منافع مشترک به ویژه در زمینه‌های تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و فرهنگی که تأمین‌کننده مصالح مشترک و تقویت کننده روابط و منافع دو ملت دوست باشد، گفتگو کردند.

دو طرف ضمن ابراز خرسندی از سطح عالی روابط دوجانبه، بر رشد مستمر این روابط به ویژه بعد از دیدار سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران از عمان به دعوت سلطان هیثم بن طارق آل سعید اشاره کردند.

طرفین با ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، از تشکیل کمیته‌های مشترک و تبادل کارگروه‌ها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تاکید کردند.

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب سلطان کشور عمان ضمن تاکید بر نقش سازنده بخش خصوصی دو کشور در توسعه افق‌های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ابراز خرسندی کردند. همچنین طرفین از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان دو کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تاکید کردند.

رؤسای دو کشور در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط از مسئولان دولتی خواستند اقدام لازم را برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم نماید، انجام دهند.

ریاست جمهوری اسلامی ایران و سلطان کشور عمان ضمن تبادل نظر درباره برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت تلاش‌های سازنده در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای تقویت صلح و ثبات تاکید کردند و از ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال کردند.

طرفین در این سفر از گسترش فرهنگ گفتگو در منطقه به منظور حل و فصل مشکلات و تحکیم روابط میان کشورهای همسایه به نحوی که صلح، ثبات و شکوفایی و خواست ملت‌های منطقه را تأمین کند، استقبال می‌کنند.

حجت‌السلام رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های عالیجناب سلطان هیثم بن طارق سلطان کشور عمان در اتخاذ سیاست‌های سازنده و حکیمانه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تعمیق روابط مثبت دوجانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای تقدیر کرد. سلطان هیثم بن طارق آل سعید نیز ضمن تقدیر از سیاست همسایگی دولت سیزدهم نسبت به کشورهای منطقه، همکاری نزدیک کشورهای منطقه خلیج فارس را موجب تحکیم ثبات و صلح منطقه‌ای دانست.

در پایان رئیس جمهور کشورمان از انجام این دیدار تاریخی ابراز خرسندی کرد و سلطان عمان نیز از رئیسی بابت حسن استقبال و پذیرایی صورت گرفته از هیئت عمانی در این سفر تقدیر به عمل آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه