English

چرا در مرز ایران و افغانستان درگیری صورت گرفت؟+ فیلم

درگیری ماموران مرزبانی ایران با نیروهای طالبان در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز به پایان رسیده و در حال حاضر مسئولان مرزبانی دو کشور با تشکیل جلسه‌ای در حال بررسی علت وقوع درگیری هستند.

چرا در مرز ایران و افغانستان درگیری صورت گرفت؟+ فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رسانه‌های محلی افغانستان با اشاره به درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان اعلام کردند، این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

بررسی میدانی نیز از وقوع درگیری میان مرزبانان ایران در مرز نیمروز و تعدادی از نیروهای طالبان مستقر در مرز افغانستان حکایت دارد.

ساعاتی پیش با توقف درگیری در مرز ایران و افغانستان، مسئولین مرزبانی ایران و طالبان هم‌اکنون تشکیل  جلسه‌ای داده‌اند تا دلایل تنش به‌وجودآمده را بررسی کنند.

 

جانشین فراجا توضیحاتی را درباره اقدامات طالبان در مرز ایران ارائه کرد.

سردار قاسم رضایی درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌حدود ساعت ۱۰ امروز ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

وی ادامه داد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان،  فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.

در این دستور تاکید شده است که  نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

 

 

جزئیاتی درباره درگیری امروز مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان افغانستان

1- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است.

2- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

3- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است.

4- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماس‌هایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

 

شهادت یک مرزبان در درگیر امروز تایید شد

یک مرزبان ایرانی پیش از ظهر امروز در درگیری با طالبان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 طی درگیری پیش از ظهر امروز نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه «ماککی» مرز مشترک ایران و افغانستان یکی از مرزبانان ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

مرز میلک تا اطلاع ثانوی تعطیل است

ایوب کرد، مدیرکل حمل و نقل و راهداری سیستان و بلوچستان از تعطیلی مرز میلک تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: به دلیل درگیری‌های امروز در مرز ایران و افغانستان، هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز «میلک» با کشور افغانستان تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد.

شایان ذکر است این درگیری ظهر امروز شنبه، در مرز مشترک سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستاهای «ساسولی، حاتم و ماککی» رخ داده است.

در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه