English

معاون رئیس جمهور:

پیوند شرکت‌های بزرگ با دانش‌بنیان‌ها اشتغال را به ارمغان می‌آورد/ اتکای اقتصاد دانش‌بنیان بر دارایی‌های نامشهود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: پیوند شرکت‌های بزرگ با دانش‌بنیان‌ها اشتغال را به ارمغان می‌آورد.

پیوند شرکت‌های بزرگ با دانش‌بنیان‌ها اشتغال را به ارمغان می‌آورد/ اتکای اقتصاد دانش‌بنیان بر دارایی‌های نامشهود

به گزارش خبرگزاری موج، توافقنامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و یک شرکت سرمایه‌گذاری منعقد شد.

در توافق‌نامه سه جانبه‌ای که میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و این شرکت سرمایه‌گذاری منعقد شد، «مشارکت در تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، «تعریف پروژه‌های کلان دانش‌بنیان»، «رفع نیازهای صنعتی به ویژه ارزبر، گلوگاهی و راهبردی کشور با محوریت نیازهای هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته با ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی دانش‌بنیان» مورد توجه قرار گرفته است.

مبلغ تعریف پروژه‌ها در طی دوره این توافق‌نامه به میزان هدف ۴۰,۰۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است که با انعقاد قراردادهای مجزا اختصاص می‌یابد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال اول اجرای توافقنامه پس از طی تشریفات قانونی و قراردادی با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بهره‌مندی از بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از اخذ مجوزهای لازم تأسیس می‌شوند.

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم که با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراهیم بازیان مدیرعامل این شرکت و جمعی از فعالان شرکت‌های فناور و دانش بنیان زیرمجموعه این هلدینگ برگزار شد، نقش این مجموعه به عنوان یک شرکت پیشران در توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان، مبتنی و متکی بر دارایی‌های نامشهود است. نگاه به شرکت‌های برجسته کنونی دنیا نشان می‌دهد بعضاً ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد از ارزش این شرکت‌ها مبتنی بر دارایی‌های نامشهودشان استوار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که دنیا به این باور رسیده است که اقتصاد امروز مبتنی بر دانش، فناوری و نوآوری است، افزود: اگر کشوری می‌خواهد به توسعه و پیشرفت برسد، ناگزیر از ورود دانش و فناوری به اقتصاد است‌. اما چرا کشور ما نسبت به سایر کشورها در اقتصاد دانش بنیان مزیت دارد و می‌تواند در اقتصاد دانش‌بنیان فرصت آفرین باشد.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که در زیرساخت و تجهیزات، نسبت به کشورهای پیشرفته توانمندتر نیستم، در حوزه سرمایه گذاری نیز حجم سرمایه گذاری کشورمان در اقتصاد دانش بنیان با کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیست. اما در حوزه نیروی انسانی و مغزافزار دارای مزیت نسبی فوق‌العاده‌ای هستیم. نیروی انسانی ارزان‌تر، ضریب هوشی بالاتر و البته انگیزه مندی بالا تنها بخشی از ظرفیت مغزافزاری کشورما است. ضمن این‌که از تعداد بسیار بیش‌تری نیروی انسانی دانش آموخته در رشته‌های تحصیلی و تخصص‌های مختلف برخوردار هستیم.

دهقانی ادامه داد: اگر این مزیت را به خوبی بشناسیم و از آن بهره بجوییم می‌توانیم پیشروان اقتصاددانش بنیان در دنیا باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به نقش شرکت‌های بزرگ در حمایت از ایجاد ارزش افزوده توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: حجم قابل توجهی از اقتصاد ما دولتی است و اگرچه بخش خصوصی، تا حد قابل توجهی به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ورود کرده، اما بخش دولتی که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های کلان را دارد، در شرایط کنونی در سرمایه گذاری‌های کلان توانمند نیست؛ پس برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری برای کمک به استقرار این اقتصاد، شرکت‌های سرمایه گذاری نیاز داریم که با سرمایه‌گذاری‌های عمده و گسترده، لوکوموتیو اقتصاد دانش بنیان را به پیش ببرند.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری‌های خرد و استارتاپی، اقتصاد دانش بنیان شکل نمی‌گیرد گرچه ممکن است اشتغال ایجاد شود، اما تحقق این اقتصاد به وجود پیشران‌های قدرتمندی نیاز دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بزرگ‌ترین حمایت از دانش‌بنیان‌ها را ایجاد بازار گسترده و واقعی برای محصولات و خدمات دانش‌بنیان دانست و گفت: این شرکت سرمایه گذاری این قابلیت را دارد که در حلقه‌های پایین دستی زنجیره ارزش، سرمایه‌گذاری‌های پرتعداد و گسترده انجام دهد.

وی افزود: اگر یک درخت را به زنجیره ارزش تشبیه کنیم، شرکت‌های دانش بنیان به مثابه شکوفه‌های سر شاخه‌ها هستند که شیره و عصاره تنه درخت یعنی لایه بالایی زنجیره ارزش را به میوه‌های شیرین و آبدار ارزش افزوده تبدیل می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

رئیس رصدخانه مهاجرت ممنوع‌المصاحبه نیست

شرکتهای بزرگ باید با نوآوری تبدیل به دانش‌بنیانهای نوپا شوند

نخستین کارخانه هوشمندسازی و نوآوری کشور افتتاح شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه