English

معاون علمی رئیس جمهور:

شرکتهای بزرگ باید با نوآوری تبدیل به دانش‌بنیانهای نوپا شوند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: شرکت‌های بزرگ با نوآوری شرکتی، می‌توانند پیشران دانش‌بنیان‌های نوپا باشند.

شرکتهای بزرگ باید با نوآوری تبدیل به دانش‌بنیانهای نوپا شوند

به گزارش خبرگزاری موج، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسمی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی که اقتصاد دانش‌بنیان را شکل می‌دهند بسیار گران‌قیمت هستند. کارخانه‌های دانش‌بنیان واقعی در دنیا، اقتصادهای بزرگ را تشکیل می‌دهند. وقتی به مرحله تجاری‌سازی و به اوج تولید می‌رسند بسیار گران می‌شوند در حدی که امکان خرید آن‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به قانونی با نام قانون بقای مشکلات باور دارم، گفت: بنابراین قانون، مشکلات از نوعی به نوع دیگر تبدیل می‌شوند. به این دلیل که پول و سرمایه بسیار برای خرید شرکت‌های بزرگ نداریم با خرید بچه ماهی وقتی‌که به نهنگ تبدیل شدند، موفق خواهیم شد.

دهقانی با طرح این بحث که مفهومی در غرب به نام سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر مبنای اقتصاد خصوصی، شکل گرفت اظهار داشت: چه کسانی می‌تواند سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دهند؟ یا بخش خصوصی، یا بخش دولتی یا بخش میانی اعم از خصولتی و عمومی این کار را انجام می‌دهند. در ایالات‌متحده ۹۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است و به معنای واقعی سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط بخش خصوصی، انجام می‌شود.

وی افزود: اگر هزینه نیروی انسانی در کشورمان معادل اروپا شود، هزینه انرژی و مالیات و عوارض نیز معادل کشورهای اروپایی شود، بدون تعارف صنایع ما دیگر وجود نخواهند داشت. کجا و چگونه پیشرفت می‌کنیم؟ با نوآوری شرکتی؛ زیرا مدام درحال‌توسعه است. به‌عنوان یک تفکر در افزایش بهره‌وری از هم‌اکنون باید به آن فکر کرد. کشور هرگز دوران درآمدی دهه ۷۰ و ۸۰ را تجربه نخواهد کرد. لذا مجبوریم از هم‌اکنون به سمت افزایش بهره‌وری و نوآوری صنایع معدنی برویم.

دهقانی اظهار کرد: در کنار این رویه نوآوری‌هایی مهم است که در زنجیره ارزش اتفاق می‌افتد. در پتروشیمی‌ها و فولاد نمونه‌هایش فراوان است. این‌همه زحمت متقبل می‌شوید این‌همه سایت و نوار نقاله و کارگر و اکتشاف عمیق انجام می‌دهید، درنهایت ۷۰ درصد سود خواهد داشت. در زنجیره پایین‌دستی‌اش در زنجیره عناصر نایاب، در زنجیره فنّاوری‌اش، ۸۰ درصد ارزش یک سایت معدنی برای ۲۰ درصد تجهیزاتش است. وقتی مجموعه‌ای سایت اجرا می‌کند، ۸۰ درصد کارگری است و ۲۰ درصد دانش و مغزافزار متعلق به اوست. یقین کنید هرگز معاونت علمی و وزارت علوم و امثالهم نمی‌توانند بدون همراهی صنایع این اتفاق را رقم بزنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه هدفمان این است در زنجیره ارزش توسعه افقی و عمودی بدهیم، خاطرنشان کرد: با کنسرسیوم سازی دانش‌بنیان‌ها که در آن فناور، تأمین مالی، پیمانکار، بهره‌بردار با نگاه حل مسائل بزرگ وجود دارد باید ظرف ۴ سال آینده ۱۰ ابر شرکت فناوری و نوآوری در حوزه معادن بسازیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: شرکت‌های بزرگ با نوآوری شرکتی، می‌توانند پیشران دانش‌بنیان‌های نوپا باشند.

 

بیشتر بخوانید:

بانک‌ها باید با شرکت‌های دانش بنیان عجین شوند

تنها 10 درصد بانوان نخبه به کار گرفته می‌شوند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه