English

معاون علمی رئیس جمهور:

تنها ۱۰ درصد بانوان نخبه به کار گرفته می‌شوند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: امروزه حدود ۶۰ درصد جمعیت دانشگاه‌های برتر کشور را بانوان تشکیل می‌دهند اما تنها ۱۰ درصد آنها به کار گرفته می شوند که این یک ضعف بزرگ است.

تنها 10 درصد بانوان نخبه به کار گرفته می‌شوند

به گزارش خبرگزاری موج، روح الله دهقانی در نشست هم‌اندیشی و هم افزایی با بانوان کارآفرین شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناوری با تاکید بر اینکه اعتقادی به یکسانی زن و مرد ندارم، افزود: از نظر من بانوان و زنان در قبال مردان ماموریت ها و مسوولیت های بیشتری در جامعه بر عهده دارند و یک زن برای فعالیت در جامعه با مشکلات و موانع بیشتری مواجه است.

وی ادامه داد: اگر به زنان توجه ویژه تری داریم به دلیل ضعیف بودن آنها نیست بلکه معتقدیم که بانوان ارزشمندترند و در زمینه کارآفرینی موفق تر و بهتر عمل می کنند؛ چرا که بانوان ذاتا آفریننده و زاینده‌اند به همین دلیل بهتر می توانند کارآفرینی و از آن مراقبت کنند. البته نباید از ارتباطات اجتماعی موثرتر، دلسوزی و تیم‌سازی بهتر بانوان هم غافل بود.

دهقانی با بیان اینکه بر اساس این دلایل معتقدم زنان در عرصه کارآفرینی سرآمدتر هستند، خاطر نشان کرد: امروزه حدود ۶۰ درصد جمعیت دانشگاه‌های برتر کشور را بانوان تشکیل می دهند اما تنها ۱۰ درصد آنها به کار گرفته می شوند که این یک ضعف بزرگ است و باید بر روی این قشر ارزشمند سرمایه گذاری ویژه‌تری صورت گیرد  و آنها را ارج نهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، یکی از دغدغه‌های مطرح شده از جانب بانوان حاضر در این جلسه را رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی عنوان کرد و یادآور شد: در دومین جلسه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش‌بنیان این موضوع به تصویب رسید که تا جایی که نیاز کشور با حضور و توان بخش خصوصی رفع می شود، بخش دولتی ورود نخواهد کرد.

دهقانی با تاکید بر اینکه بر اساس این مصوبه تامین نیازهای کشور به زیست بوم نوآوری و کارآفرینی سپرده شده است، اظهار کرد: در این جلسه همچنین قانون منع رقابت بخش خصوصی و دولتی مورد تاکید و تصویب قرار گرفت و این امر به عنوان یک ابزار ارزشمند برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناوری محسوب می شود.

وی افزود: از این رو شما بانوان برای بهره گیری درست از این قانون تلاش کنید تا استانداردها و کیفیت محصولات خود را حفظ کنید.

دهقانی به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و از این قانون به عنوان قانون بسیار مترقی یاد کرد که نمونه آن در کشورهای بسیار کمی وجود دارد خطاب به بانوان حاضر در این نشست گفت: به شما توصیه می کنم حتما این قانون را یک بار مطالعه کنید؛ چرا که معتقدم اگر این قانون به شکل کامل اجرایی شود ما به یک مدل اقتصادی خواهیم رسید.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان در حوزه اعتبار مالیاتی و سرمایه گذاری مالیاتی ظرفیت های بالایی دارد، خاطر نشان کرد: در این قانون مصوب شده که شرکت های دانش بنیان می توانند هزینه مالیاتی خود را صرف تحقیق و توسعه کنند و این یک فرصت ویژه برای شما به شمار می رود.

دهقانی فیروز آبادی افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از ۳ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را هم نوید دیگری برای اکوسیستم نوآوری کشور دانست و گفت: همه این اتفاقات ناشی از نگاه خاص و توام با حساسیت مقام معظم رهبری به حوزه عام و فناوری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حوزه علم و فناوری را یکی از معدود عرصه هایی عنوان کرد که همه طیف ها و گروه ها بر آن اتفاق نظر دارند و ادامه داد: بنابراین تلاش ها به سمت و سوی رفع موانع و تسهیل توسعه علمی کشور سوق یافته است.

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس دو ماموریت برای فعالان حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری تعریف می شود؛ یکی اینکه برای توسعه فعالیت‌های خود تلاش کنند و دوم اینکه چون پیشقراول حوزه علمی و فناوری هستند، فضا را برای فعالیت نسل آینده در این عرصه فراهم کنند؛ چون شما با تحمل بسیاری از کمبودها و سختی ها؛ مسیر را برای آیندگان هموار می کنید و این نقش بسیار ارزشمند و بزرگی است.

وی ادامه داد: یکی از گلایه‌های شما عدم یکپارچگی نهادهای ارائه دهنده خدمات به شرکت های دانش بنیان بود که معاونت علمی در تلاش است تا یک سامانه یکپارچه، شفاف و هدفمند از خدمات را طراحی کند تا مخاطبان خود را از این سردرگمی و دریافت خدمات پراکنده رها کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه