English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

احتمال رای‌گیری غیرعلنی در جلسه ی فردا " چهارشنبه" مجلس درباره بودجه ۱۴۰۲/ نمایندگان از قالیباف و هیات رییسه انتقاد دارند؟

نمایندگان مجلس یازدهم از احتمال تشکیل جلسه غیرعلنی در صبح روز چهارشنبه و رای گیری در این جلسه خبر دادند.

احتمال رای‌گیری غیرعلنی در جلسه ی فردا " چهارشنبه" مجلس درباره بودجه 1402/ نمایندگان از قالیباف و هیات رییسه انتقاد دارند؟

نمایندگان مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج از احتمال تشکیل جلسه غیرعلنی در صبح روز چهارشنبه و رای گیری در این جلسه برای تعیین تکلیف موضوع نحوه بررسی لایحه بودجه 1402 خبر دادند.

داستان بودجه 1402 در مجلس به موضوع تفاوت نظر تبدیل شده است. در حالی که پیش از این هیات رییسه مجلس تاکید کرده بود که پیش از تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه، مجلس لایحه بودجه 1402 را اعلام وصول نمی کند اما شنیده های خبرنگار خبرگزاری موج از این موضع حکایت دارد که نمایندگان مجلس از هیات رییسه به علت این تصمیم گیری بدون کسب نظر آنها گلایه دارد و در این رابطه فردا صبح در مجلس جلسه غیرعلنی برای رای گیری و تعیین تکلیف در اینباره تشکیل می شود.

این رای گیری که احتمالا به فرم استمزاجی خواهد بود اگرچه خاصیت ایجابی برای اجرا ندارد، اما عموما اجرا می شود چرا که به طور مستقیم نظر نمایندگان را به هیات رییسه برای تصمیم گیری ابلاغ می کند.

 

دلخوش: آقای قالیباف صحبت های جلسات غیرعلنی را در جلسات علنی اطلاع رسانی کند

سید کاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرگزاری موج درباره این مساله گفت: بر اساس قانون برنامه های توسعه مبتنی بر سیاست های ابلاغی  و قانون بودجه باید هر سال نیمه آذر ماه به مجلس بیاید که دولت در هر دو مورد تخلف داشته و هنوز حتی لایحه برنامه را هم به مجلس ارسال نکرده است.

وی ادامه داد: امروز سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس آقای قالیباف توضیحاتی را دادند که اعتقاد ما این بود که باید این توضیحات درجلسه علنی طرح شود تا مردم بدانند گیرکار کجا است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تایید این خبر که صبح فردا در اینباره رای گیری غیرعلنی در اینباره صورت می گیرد گفت: مقرر شد تا در جلسه روز چهارشنبه دوستان نظرشان را بدهند و بعد بر اساس نظر اکثریت دوستان در اینباره تصمیم گیری شود.

 

کوچکی نژاد : رای گیری غیرعلنی درباره تعیین تکلیف موضوع لایحه بودجه 1402 انجام می شود

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرگزاری موج درباره موضوع نحوه بررسی لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم در مجلس گفت: در اینباره نظرات مختلفی وجود دارد اما به هر حال به احتمال قوی صبح فردا یک جلسه غیرعلنی در مجلس تشکیل و درباره موضوع تصمیم گیری درباره بودجه 1402 در همان جلسه غیرعلنی تصمیم گیری خواهد شد.

کوچکی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان نظر هیات رییسه مجلس مبنی بر عدم اعلام وصول لایحه بودجه 1402 تا زمان تعیین تملیف برنامه هفتم را قبول دارند، تاکید کرد: مشخص نیست برنامه چه زمانی برسد، به هر حال اشتباه شده و باید در این زمینه در یک رای گیری تصمیم نهایی مجلس اتخاذ شود .

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر مجلس با لایحه چند دوازدهم که اخیرا توسط رییس مجلس مورد تاکید قرار گرفت، گفت: نمایندگان نگاه خوبی به این لایحه ندارد اگر ناچار شویم و نظر جمع این باشد، این گزینه هم بررسی می شود.

 

دو راه مجلس برای بررسی بودجه 1402

برداشت کلی از آیین نامه داخلی مجلس این است که در سال هایی که موعد بررسی لایحه بودجه با بررسی لایحه برنامه همزمان است، ابتدا باید لایحه برنامه مورد بررسی قرار بگیرد. این رویکرد کلان صحیح است چرا که بدون تصویب و تعیین چهارچوب کلی نمی توان جزئیات بودجه را بررسی کرد.

در صورتی که نمایندگان فردا بر موضوع اعلام وصول و بررسی لایحه بودجه 1402 پیش از دریافت لایحه برنامه اصرار کنند، دو راهکار در اینباره پیش پای نمایندگان است.

راهکار اول این که در یک رای گیری بر اساس پیشنهاد نمایندگان، باید برنامه ششم یک سال دیگر تمدید شود . پیش از این هم قانون برنامه ششم یکسال تمدید شده و در صورت طرح این پیشنهاد ، این دومین سال تمدید یک برنامه پنج ساله خواهد بود.

تنها در این صورت مجلس می تواند بدون این که زمان بیشتری را برای دریافت لایحه برنامه  هفتم صرف کند با سرعت وارد بررسی لایحه ای که برای بودجه 1402 در اختیار دارد، بشود.

امکان دوم پیش پای مجلس یازدهم این است که در اولین فرصت لایحه اعلام وصول و کار بررسی بودجه 1402 اغاز شود. بعد از این که برنامه هفتم در لایحه ای به مجلس رسید، مجلس لاین لایحه را نیز بررسی کند و در مورد موارد متناقض بین بودجه ای که پیش از برنامه بسته شده، دولت لایحه اصلاحی بودجه بدهد. همین اقدام نیز با ابهامات قانونی و آیین نامه ای زیادی همراه خواهد بود و در صورتی قابل اجرا است که باز هم نمایندگان با کلیت آن موافقت کنند

بر اساس اظهارات محمد باقر قالیباف در جلسه علنی روز یکشنبه به نظر می رسد نظر هیات رییسه بیشتر بر تداوم وضعیت فعلی و استفاده از بودجه چند دوازدهم است تا بتوان بر مسیر قانونی ابتدا لایحه برنامه و بعد بودجه را بررسی کرد.

با این وجود بر اساس شنیده های خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نمایندگان مجلس هم با لوایح چند دوازدهم مخالف هستند و هم از این که هیات رییسه پیش از این بدون کسب نظر از آن ها تصمیم به بلوکه کردن لایحه ارسالی گرفته، دلخوری هایی دارند و بر این اساس می خواهند صبح فردا در جلسه غیرعلنی با یک رای گیری غیرعلنی رویه و سرنوشت بررسی لایحه بودجه 1402 را در مجلس تغییر دهند.

 

بیشتر بخوانید:

شکاف بین دولت و مجلس در حال افزایش است / بودجه 1402 اختلافات دولت و مجلس را نمایان می کند

چرا ارائه بودجه 1402 طولانی شد؟ / ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

ضرورت جداسازی بودجه دلاری و ارزی برای سال 1402

دولت از برنامه هفت هزار صفحه‌ای زمان انتخابات چند صفحه به عنوان برنامه هفتم به مجلس ارائه دهد

مشکلات پیش پای دولت در تدوین بودجه ۱۴۰۲ از نگاه کارشناسان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه