English

سخنگوی وزارت خارجه ایران:

ایران از هر تحرک مثبت در روابط با مصر استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که منجر به شکل‌گیری فضای مثبتی در روابط با کشور مصر شود، استقبال می‌کند.

ایران از هر تحرک مثبت در روابط با مصر استقبال می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج، ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی یاد و خاطره این قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم را گرامی داشت.

کنعانی همچنین در ادامه متن بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی را قرائت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست با بیان این که وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر  انجام داده است، گفت؛ گفت‌وگوهای صورت گرفته ، مثبت بود.

وی همچنین در این ارتباط گفت: چندی پیش نیز گفت‌وگوهایی در سطح دو جانبه در مورد موضوعات کنسولی مشترک  مورد توجه دو کشور انجام شد و در این راستا این توافق ایجاد شد که این مذاکرات در مورد مسائل کنسولی مشترک ادامه پیدا کند .

کنعانی ادامه داد:  ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که منجر به شکل‌گیری فضای مثبتی در روابط ایران و مصر شود، استقبال می‌کند  و به هرگونه ابتکار سازنده ای در این زمینه واکنش مثبت نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد علت عدم حضور ایران در نشست  وزاری دفاع روسیه ، ترکیه و سوریه در مسکو گفت: ایران همواره در خصوص تحولات سوریه بر راه حل سیاسی تاکید کرده است نه راه حل نظامی و بر این موضع تاکید دارد.

وی ادامه داد: کشورهای سوریه، روسیه و ترکیه به نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در  کشور سوریه و حمایت از دولت و ملت سوریه و حمایت از تمامیت ارضی این  کشور و همچنین روند حل و فصل بحران سوریه اذعان کرده‌اند.  این کشورها نسبت به اهمیت این نقش در تکمیل فرآیند سوریه مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی آقای کدخدایی مسئول کمیته ویژه پیگیری پرونده سردار سلیمانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که اتباع حدود چهار کشور در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده‌اند و آیا امکان دارد که شما نام این کشورها را بگویید؟ گفت: آقای کدخدایی به عنوان رئیس کمیته پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در این روزها توضیحات مفید و مبسوطی ارائه دادند و ایشان در ارتباط با آنچه که شما اشاره کردید توضیح داده‌اند و ان‌شاءالله توضیحات تکمیلی را خود ایشان یا ما در مقطع مناسب دیگری بیان خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در آغاز سال نو میلادی بر اساس اخبار منتشر شده شاهد دور جدیدی از بمباران و حملات به اوکراین هستیم و در این ارتباط طرح اتهاماتی از سوی مقامات اوکراین علیه ایران  در رسانه‌ها بار دیگر مطرح شده نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این اظهارات و اتهامات چیست؟ و از سوی دیگر با توجه به اینکه دور اول مذاکرات ایران و اوکراین در مورد ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات این کشور برگزار شده آیا زمانی برای برگزاری دور دوم تعیین شده است یا نه؟ تصریح کرد: ما در ارتباط با تحولات اوکراین و اتهاماتی که مشخصا علیه ایران وارد می‌شود بارها دیدگاه خودمان را در سطوح مختلف بیان کردیم. همانطور که بارها گفتیم ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و تکرار اتهامات واهی علیه ایران کمکی به حل این بحران نمی‌کند. ما بارها مقامات اوکراینی را به این موضوع توجه داده‌ایم که دست از اتهام زنی علیه ایران بردارند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با اتهامات واهی مطرح شده علیه تهران چندی پیش با ابتکار ایران گفت‌وگویی میان دو کشور صورت گرفت و در این ارتباط تبادل نظر انجام شد، گفت: تا کنون هیچ طرفی از جمله اوکراین و دیگر طرف‌هایی که علیه ایران اتهام مطرح می‌کنند مدارک و شواهدی مبتنی بر مشارکت ایران در این جنگ ارائه نکرده‌اند.

وی ادامه داد: همانطور که بارها از سوی وزارت خارجه ایران اعلام شده است همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مبتنی بر منافع و مسائل مشترک و با رعایت قوانین و مقررات انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ بر می‌گردد.

کنعانی تصریح کرد: به مقامات اوکراینی بار دیگر توصیه می‌کنیم که از اتهام زنی بی اساس و واهی در ارتباط با ایران دست بردارند و به راهکارهای مناسب در این زمینه برای حل بحران توجه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با گفت‌وگوهای ایران و عربستان و آخرین تحولات در این ارتباط با توجه به گفت‌وگوی کوتاه وزیران امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس بغداد ۲ خاطرنشان کرد: در مجموع فضا مثبت است و می‌توان امیدوار بود که مبتنی بر گفت‌وگوهای ادوار گذشته در بغداد و همچنین گفت‌وگوی کوتاه مثبت و توام با حسن نیت وزرای خارجه دو کشور در امان بتوانیم با کمک‌های دولت عراق در آینده شاهد برگزاری دور جدید گفت‌وگوها باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دو یادداشت از طریق وزارت خارجه اوکراین به نمایندگی از چهار کشور اوکراین، انگلستان، کانادا و سوئد دریافت کرده است. همچنین بیانیه مشترکی که شما به آن اشاره کردید مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و در حال بررسی و کارشناسی این موضوع هستیم و ان‌شاءالله پس از دریافت دیدگاه‌ها و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها پاسخ دقیق را ارائه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر انجام مذاکرات و رایزنی با هدف رسیدگی مناسب به موضوع هواپیمای اوکراینی تاکید داشته و متناسب با تعهدات بین‌المللی خود و مقررات داخلی کشور اقدامات گسترده‌ای را در ارتباط با این موضوع در حوزه فنی، حقوقی و قضایی انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سازمان قضایی نیروی مسلح به عنوان نهاد قانونی رسیدگی کننده به ابعاد کیفری این پرونده موضوع را پیگیری کرده و تا کنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ایران هر گونه سوءاستفاده سیاسی از حادثه هواپیمای اوکراینی را محکوم می‌کند و به این کشورها توصیه می‌کند که از پیشبرد اقراض سیاسی در این ارتباط خودداری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد خبر منتشر شده در ارتباط با حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق گفت: در استمرار سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که بار دیگر فرودگاه دمشق مورد اصابت این رژیم قرار گرفته، این اقدام از نظر ما محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی این تجاوزات را محکوم کنند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود در ضرورت همکاری‌های جمعی به ویژه همکاری‌های منطقه‌ای برای تامین صلح و امنیت، آماده همکاری با همه طرف‌هایی است که به صورت صادقانه و جدی در این زمینه آمادگی همکاری دارند. ایران از هر گونه تلاش و ابتکاری برای تامین امنیت در منطقه استقبال می‌کند. ایران از همکاری برای مقابله با یکجانبه گرایی استقبال می‌کند. ما در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از هر گونه ساز و کار مشترکی مبتنی بر منافع و مصالح جمعی بین‌المللی در راستای تامین امنیت استقبال می‌کنیم و در همان چارچوب خود جمهوری اسلامی ایران نیز دارای ایده‌ها و ابتکاراتی است که این ایده و ابتکارات را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مطرح کرده است. ما همواره تاکید کرده‌ایم همکاری‌های منطقه‌ای بهترین چارچوب برای تامین امنیت مشترک است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه