English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکنش ها به همراهی چین با اعراب ضد تمامیت ارضی ایران/ اهرم ایران برای مقابله با مداخله کشورهای دیگر

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به اقدام چین در همراهی با دولت های عربی برای صدور بیانیه درباره جزایرسه گانه متفق القول اعلام کردند که ضمن اعتراض رسمی به چین باید سیاست خارجی کشور بر مبنای نه شرقی و نه غربی و با محوریت منافع ملی و امنیت ملی باشد و تردد کشتی کشورهای که در امور ایران مداخله دارند در تنگه هرمز ضد منافع ملی قلمداد شود.

واکنش ها به همراهی چین با اعراب ضد تمامیت ارضی ایران/ اهرم ایران برای مقابله با مداخله کشورهای دیگر

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در حالی چین به عنوان دومین شریک تجاری ایران در سال های اخیر که کشور زیر فشار تحریم ها بوده توانسته از نفت ارزان قیمت ایران بهره ببرد، که به تازگی 34 قرارداد با کشور عربستان در بخش نفت و گاز و ... امضا کرده و همین مساله باعث شده تا بسیاری از صاحب نظران تاکید کنند که روابط ایران و چین باید مورد بازنگری قرار بگیرد و تنها منافع ملی و امنیت ملی محور همکاری ها باشد، چراکه کشور چین علاوه بر بحث اقتصادی پا را فراتر گذاشته و مغایر با پیمان شانگهای عملکرده و در یک بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج درباره جزایره سه گانه ایرانی تمامیت ارزی کشورمان را نشانه رفته است.

واکنش سیاسی به اقدام چین باید رسمی باشد

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امروز تمام هیمنه ها در سطح بین الملل مربوط به منافع ملی کشورهاست، گفت: اتفاقاتی که در سطح بین الملل رخ داده نشان می دهد که کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و فرقی هم نمی کند که چه کشوری باشد و رفتار چین هم نشان می دهد که در بحث پیمان ها اگر فقط به دوستی ها اکتفا شود خیلی پایداری ندارد و باید این مساله در تفاهمنامه ها به طور جدی مورد بازنگری قرار بگیرد.

محمدصالح جوکار با بیان اینکه در سیاست خارجی ما باید بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس را دنبال کنیم افزود: مساله باید از طریق اعتراض به بیانیه و ... به دولت چین ابلاغ شود و نباید نسبت به این مساله بی توجه بود.

او با تاکید بر اینکه ما باید طبق سیاست نه شرقی و نه غربی عمل کنیم و نگاهمون به منافع و امنیت ملی باشد، تصریح کرد: ایران باید روابط سیاستی و اقتصادی خود را با همه کشورها بر مبنای منافع ملی دنبال کند، از این رو باید در هر مقطعی در حوزه سیاست خارجی باید تحولاتی خاصی صورت بگیرد.

رئیس کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهبردهای سیاست خارجی که رهبر معظم انقلاب را امنیت و منافع ملی عنوان کرده است و طبق آن باید عمل شود، تصریح کرد: کشورهای که این راهبردها را در نظر بگیرند با آن‌ها همکاری می کنیم و اگر کشورهای دیگر بخواهند در امور داخلی ما دخالت کنند ایران باید رویکرد متقابل پیش بگیرد.

او افزود: برای نمونه دخالت کشورهایی که در آشوب های داخلی اخیر به امنیت ملی کشور آسیب زده اند باید این هزینه های که به ملت وارد شده در جایی باید برای آن کشورها جبران شود و منافع این کشورها هرجای دنیا که باشد به نفع کشورمان مصادره شود برای نمونه تردد کشتی های آن‌ها از تنگه هرمز را باید ضد منافع خود قلمداد کنیم تا آن‌ها بفهمند در صورتی که منافع کشور را نادیده بگیرند از نگاه ما بی توجه نخواهد ماند.

جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزارت خارجه

ابراهیم عزیزی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرنگار سیاسی موج خبر داد که فردا جلسه ی با همین موضوع کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزارت خارجه خواهد داشت، اما درباره رویکرد مجلس در قبال این اقدام چین فعلا سکوت بود، البته در دو روز اخیر بسیاری از نماینده های مجلس نسبت به مداخله چین در تمامیت ارضی ایران اعتراض کرده اند و در شبکه های اجتماعی این موضوع بازتاب گسترده ای داشته است.

همچنین حسن مرادی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار موج ضمن اشاره به اینکه چین در سال های اخیر به دلیل فشار تحریم های که روی ایران بوده همکاری با کشورمان را در راستای منافع ملی خود پیش برده است، گفت: در حال حاضر هم ایران نمی تواند از نظر سیاسی و اقتصادی به این کشور فشاری وارد کند، به همین دلیل به عنوان یک کشور مستقل وارد قراردادهای کلانی با عربستان شده که عملا منافع ایران را نادیده گرفته است.

او افزود: در حال حاضر این رویکرد نشان می دهد که ایران هم باید در همکاری های اقتصادی بیشتر رویکرد منافع ملی را دنبال کند، چراکه دیده می شود برخی کشورها اصول اخلاقی را در مناسبات خود نادیده می گیرند و تنها به منافع خود فکر می کنند و همین مساله باید در سیاست خارجی ایران هم دنبال شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه